Emnebeskrivelse SVK1100

Strategisk verdikjedeledelse

2022 Vår

  • Emnekode

    SVK1100
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Strategic Value Chain Management
  • studiepoeng

    15
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    2. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Marius Langseth
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 15.10.2021 i UU/EIT-sak 97/21

Innledning

Kurset er delt i to deler. Del en vil ha fokus på forståelse av hva verdikjeder er, men del to vil fokusere på hvordan innkjøpsstrategier og leverandørrelasjoner kan brukes strategisk i verdikjeder.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten ...

  • kjenner til historisk utvikling, og ulike teoretiske perspektiver innenfor fagområdet verdikjede og forsyningskjede
  • har bred kunnskap om hvordan sammenhenger og utvikling av verdikjeden påvirker virksomhetens konkurransefortrinn
  • har kunnskap om organisering, koordinering og integrasjon i verdikjeden både internt i bedriften (intraorganisatorisk) og eksternt mellom bedrifter (interorganisatorisk)
  • har bred kunnskap om hva verdikjedenettverk er og hvordan samhandling mellom verdikjeder kan påvirke effektivisering og lønnsomhet
  • har kjennskap til nye bærekraftige verdikjedemodeller, bærekraft, trippel bunnlinje og sirkulærøkonomi
  • har kunnskap om hva som styrer kategoriutvikling
  • kan oppdatere sin kunnskap om problemstillinger knyttet til leverandørrelasjoner når produktet er en tjeneste
  • har kunnskap om hvordan segmentere og etablere leverandørrelasjoner
  • har kjennskap til hvordan utvikle og forbedre leverandørrelasjonen
  • har kunnskap om kvalitetsstying og prestasjonsmåling

Ferdigheter

Studenten ...

  • kan analysere eksempler på verdikjeder med tanke på å skape forbedring innen og mellom de ulike enhetene og grensesnittene i kjeden
  • kan omsette analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier
  • kan vurdere KPI i leverandørrelasjonen og evaluere/måle kost/nytte
  • kan bruke de teoriene og perspektivene som inngår i pensum til å identifisere problemstillinger innen oppstrømsanalyser i anskaffelser og innkjøp i offentlig og private markeder.
  • kan omsette analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier for kategoriutvikling
  • kan vurdere hvordan kvaliteten og styrken i relasjoner utvikles og styrkes

Generell kompetanse

Studenten ...

  • kjenner til hvordan fagområdene logistikk, strategisk ledelse og forsyningsledelse, har bidratt til utviklingen av fagområdet
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer

Emnet inngår i

Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling

Bachelor i strategisk innkjøpsledelse

Læringsaktiviteter

Emnet gjennomføres som stedsbasert undervisning.

Studieløpet er basert på arbeid med pensum, forelesninger, og gruppeoppgaver.

Anbefalt tidsbruk

Til sammen anslagsvis 400 timer, fordelt slik:

  • Deltakelse i forelesning: 72 timer
  • Forberedelser til forelesningene: 72 timer
  • Gruppearbeid før og etter forelesning (utdelte oppgaver): 56 timer
  • Lese faglitteratur, forberede eksamen, eksamen, og selvorganisert kollokviearbeid: 200 timer

Arbeidsverktøy

Ingen spesielle utover at studenten må ha tilgang til tekstbehandlingsprogram

Arbeidslivstilknytning

Gjesteforelesninger og case fra arbeidslivet

Obligatorisk aktivitet

Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.

Eksamen

Eksamensdel: Individuell skriftlig hjemmeeksamen

Varighet: 24 timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Kontinuasjon

Kontinuasjon av eksamen: Lik eksamensform som ordinær med ny oppgavetekst.