Emnebeskrivelse SVK1100
Strategisk verdikjedeledelse
2022 Vår
Emnekode
SVK1100Versjon
1Engelsk emnenavn
Strategic Value Chain Managementstudiepoeng
15Studienivå
BachelornivåSemester
2. semester
Antall semester
1Emneansvarlig
Marius LangsethVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 15.10.2021 i UU/EIT-sak 97/21
Innledning
Kurset er delt i to deler. Del en vil ha fokus på forståelse av hva verdikjeder er, men del to vil fokusere på hvordan innkjøpsstrategier og leverandørrelasjoner kan brukes strategisk i verdikjeder.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten ...
- kjenner til historisk utvikling, og ulike teoretiske perspektiver innenfor fagområdet verdikjede og forsyningskjede
- har bred kunnskap om hvordan sammenhenger og utvikling av verdikjeden påvirker virksomhetens konkurransefortrinn
- har kunnskap om organisering, koordinering og integrasjon i verdikjeden både internt i bedriften (intraorganisatorisk) og eksternt mellom bedrifter (interorganisatorisk)
- har bred kunnskap om hva verdikjedenettverk er og hvordan samhandling mellom verdikjeder kan påvirke effektivisering og lønnsomhet
- har kjennskap til nye bærekraftige verdikjedemodeller, bærekraft, trippel bunnlinje og sirkulærøkonomi
- har kunnskap om hva som styrer kategoriutvikling
- kan oppdatere sin kunnskap om problemstillinger knyttet til leverandørrelasjoner når produktet er en tjeneste
- har kunnskap om hvordan segmentere og etablere leverandørrelasjoner
- har kjennskap til hvordan utvikle og forbedre leverandørrelasjonen
- har kunnskap om kvalitetsstying og prestasjonsmåling
Ferdigheter
Studenten ...
- kan analysere eksempler på verdikjeder med tanke på å skape forbedring innen og mellom de ulike enhetene og grensesnittene i kjeden
- kan omsette analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier
- kan vurdere KPI i leverandørrelasjonen og evaluere/måle kost/nytte
- kan bruke de teoriene og perspektivene som inngår i pensum til å identifisere problemstillinger innen oppstrømsanalyser i anskaffelser og innkjøp i offentlig og private markeder.
- kan omsette analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier for kategoriutvikling
- kan vurdere hvordan kvaliteten og styrken i relasjoner utvikles og styrkes
Generell kompetanse
Studenten ...
- kjenner til hvordan fagområdene logistikk, strategisk ledelse og forsyningsledelse, har bidratt til utviklingen av fagområdet
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
Emnet inngår i
Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling
Bachelor i strategisk innkjøpsledelse
Læringsaktiviteter
Emnet gjennomføres som stedsbasert undervisning.
Studieløpet er basert på arbeid med pensum, forelesninger, og gruppeoppgaver.
Anbefalt tidsbruk
Til sammen anslagsvis 400 timer, fordelt slik:
- Deltakelse i forelesning: 72 timer
- Forberedelser til forelesningene: 72 timer
- Gruppearbeid før og etter forelesning (utdelte oppgaver): 56 timer
- Lese faglitteratur, forberede eksamen, eksamen, og selvorganisert kollokviearbeid: 200 timer
Arbeidsverktøy
Ingen spesielle utover at studenten må ha tilgang til tekstbehandlingsprogram
Arbeidslivstilknytning
Gjesteforelesninger og case fra arbeidslivet
Obligatorisk aktivitet
Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.
Eksamen
Eksamensdel: Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Varighet: 24 timer
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av samlet vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Kontinuasjon
Kontinuasjon av eksamen: Lik eksamensform som ordinær med ny oppgavetekst.