Emnebeskrivelse 7406

Idrettspsykologi og prestasjon

2025 Vår

  • Emnekode

    7406
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Sport, Exercise and Performance Psychology
  • studiepoeng

    15
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    4. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Jesper Barth Bugten
  • Språkvalg

    Norsk
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 18.04.2023 i UU/HS-sak 34/23.

Innledning

Idrettspsykologi er studiet av menneskers mentalitet og atferd i trenings- og idrettskontekst. Fagfeltet er spesielt opptatt av hvordan psykologiske faktorer påvirker individer i trening- og konkurransesammenheng, både hos idrettsutøvere og i den generelle befolkningen. Idrettspsykologisk kunnskap kan også være overførbart til andre yrker der prestasjon, utvikling og velvære står sentralt.

Emnet skal gi studentene en forskningsbasert innsikt i hvordan mentale ferdigheter, prestasjonsfremmende- og prestasjonsinhiberende faktorer påvirker prestasjon, utvikling og velvære i trening- og konkurransesammenheng. I emnet vil det spesielt rettes søkelys mot hvordan trening av bestemte mentale teknikker forbedrer de mentale evnene til å redusere prestasjonsinhiberende faktorer som prestasjonsangst, selv-sabotering, og lært hjelpeløshet. I tillegg vil studenten få kunnskap om hvordan trening av enkelte mentale teknikker forbedrer de mentale evnene til å styrke prestasjonsfremmende faktorer som motivasjon, mestringstro, og spenningsregulering. Samlet sett vil studenten få bedre innsikt i hvordan trening av idrettspsykologiske teknikker og bedre mentale evner leder til forbedret idrettslig prestasjon, utvikling og velvære i møte med både medgang og motgang.

Studenten vil få kjennskap til typiske eksperimentelle metoder som anvendes for å studere mentale prosesser rundt prestasjon, utvikling og velvære. Sentral forskningsmetodikk og kunnskapsutvikling innen fagområdet vil være en viktig del av emnets fokus der motivasjon, selvregulering, konsentrasjon og mental robusthet er noen av hovedområdene som vektlegges.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har bred kunnskap om sentrale temaer og psykologiske teorier rundt prestasjonsinhiberende og prestasjonsfremmende faktorer i idrettspsykologi og beslektede områder
  • kan beskrive psykologiske forhold som tanker, følelser og motivasjon knyttet til prestasjon, utvikling og velvære
  • kjenner til viktige verktøy som brukes i idrettspsykologi
  • kan gjøre rede for utfordringer knyttet til arbeid med klubber og organisasjoner i idrett hvor barn og ungdom deltar
  • kan oppdatere sin kunnskap om sentrale metoder som benyttes innen idrettspsykologisk forskning på prestasjon, utvikling og velvære

Ferdigheter

Studenten...

  • kan vurdere ulike evidensbaserte teknikker for å oppnå optimal prestasjon, utvikling og velvære i idrett
  • kan identifisere og vurdere faktorer knyttet til de sosialpsykologiske aspektene ved prestasjon, utvikling og velvære, som trenerarbeid, lagarbeid og deltakere
  • kan anvende teknikker for å sette konkrete mål og inneha effektive teknikker for å nå målene
  • kan reflektere rundt potensielle utfordringer i idrett, som utbrenthet, narkotikamisbruk, mobbing, skader og spiseforstyrrelser
  • kan kritisk vurdere samspillet og interaksjonen mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer på prestasjon, utvikling og velvære
  • kan redegjøre for etablerte teorier og finne frem til aktuell forskning innen idrettspsykologi
  • kan anvende relevante modeller og teorier fra psykologien i praksis innen idrettspsykologi og andre samfunnskontekster

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan demonstrere bevissthet rundt ansvaret som følger å ha en trener- eller lederrolle for idrettsutøvere, særlig når det gjelder barn og unge
  • har innsikt i ulikhetene mellom profesjonelle og frivillige roller innen idrettspsykologi, og hvordan kommunikasjon fungerer innad i organisasjoner
  • kan reflektere over hvordan prinsipper fra idrettspsykologi kan anvendes på andre områder, som for eksempel ved eksamensmestring eller i organisasjonspsykologi

Emnet inngår i

Valgfritt emne for følgende programmer:

Bachelor i digital markedsføring

Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse

Bachelor i hotelledelse

Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling

Bachelor i markedsføring og merkevareledelse

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon

Bachelor i HR og personalledelse

Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse

Bachelor i HR, teknologi- og digitaliseringsledelse

Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon

Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling

Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling

Bachelor i Data Science

Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon

Bachelor i cybersikkerhet

Bachelor i digitalisering og økonomi

Bachelor i informasjonsteknologi - E-business

Bachelor i informasjonsteknologi - Frontend- og mobilutvikling

Bachelor i informasjonsteknologi - Interaktivt design

Bachelor i informasjonsteknologi - Programmering

Bachelor i logistikk og Supply Chain Management (SCM)

Bachelor i økonomi og ledelse

Bachelor i anvendt psykologi

Bachelor i fysisk aktivitet og ernæring

Bachelor i Sport Management

Bachelor i anvendt folkehelsearbeid

Bachelor i psykologi og psykisk helse

Læringsaktiviteter

Videoforelesninger, arbeid med pensum, øvingsoppgaver og individuelle innsendingsoppgaver. Emnet har en faglig veileder som besvarer skriftlige spørsmål og gir tilbakemelding.

Arbeidslivstilknytning

I emnet vil du møte relevante aktører/foredragsholdere fra sektoren. Praktiske eksempler og cases benyttes i undervisningssammenheng.

Obligatorisk aktivitet

Obligatorisk etterprøvbart arbeidskrav: én eller flere oppgaver som til sammen må være godkjent

Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent / ikke godkjent)

Gjennomføring: individuelt

Etterprøvbar: ja

Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.

Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent / ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.

Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.

Eksamen

Eksamen: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: 72 timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av vurderingen

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

Kontinuasjon

Gjentak av arbeidskrav: består av en eller flere oppgaver

Gjentak av eksamen: 72 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst