Emnebeskrivelse 7406
Idrettspsykologi og prestasjon
2025 Vår
Emnekode
7406Versjon
1Engelsk emnenavn
Sport, Exercise and Performance Psychologystudiepoeng
15Studienivå
BachelornivåSemester
4. semester
Antall semester
1Emneansvarlig
Jesper Barth BugtenSpråkvalg
NorskVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 18.04.2023 i UU/HS-sak 34/23.
Innledning
Idrettspsykologi er studiet av menneskers mentalitet og atferd i trenings- og idrettskontekst. Fagfeltet er spesielt opptatt av hvordan psykologiske faktorer påvirker individer i trening- og konkurransesammenheng, både hos idrettsutøvere og i den generelle befolkningen. Idrettspsykologisk kunnskap kan også være overførbart til andre yrker der prestasjon, utvikling og velvære står sentralt.
Emnet skal gi studentene en forskningsbasert innsikt i hvordan mentale ferdigheter, prestasjonsfremmende- og prestasjonsinhiberende faktorer påvirker prestasjon, utvikling og velvære i trening- og konkurransesammenheng. I emnet vil det spesielt rettes søkelys mot hvordan trening av bestemte mentale teknikker forbedrer de mentale evnene til å redusere prestasjonsinhiberende faktorer som prestasjonsangst, selv-sabotering, og lært hjelpeløshet. I tillegg vil studenten få kunnskap om hvordan trening av enkelte mentale teknikker forbedrer de mentale evnene til å styrke prestasjonsfremmende faktorer som motivasjon, mestringstro, og spenningsregulering. Samlet sett vil studenten få bedre innsikt i hvordan trening av idrettspsykologiske teknikker og bedre mentale evner leder til forbedret idrettslig prestasjon, utvikling og velvære i møte med både medgang og motgang.
Studenten vil få kjennskap til typiske eksperimentelle metoder som anvendes for å studere mentale prosesser rundt prestasjon, utvikling og velvære. Sentral forskningsmetodikk og kunnskapsutvikling innen fagområdet vil være en viktig del av emnets fokus der motivasjon, selvregulering, konsentrasjon og mental robusthet er noen av hovedområdene som vektlegges.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- har bred kunnskap om sentrale temaer og psykologiske teorier rundt prestasjonsinhiberende og prestasjonsfremmende faktorer i idrettspsykologi og beslektede områder
- kan beskrive psykologiske forhold som tanker, følelser og motivasjon knyttet til prestasjon, utvikling og velvære
- kjenner til viktige verktøy som brukes i idrettspsykologi
- kan gjøre rede for utfordringer knyttet til arbeid med klubber og organisasjoner i idrett hvor barn og ungdom deltar
- kan oppdatere sin kunnskap om sentrale metoder som benyttes innen idrettspsykologisk forskning på prestasjon, utvikling og velvære
Ferdigheter
Studenten...
- kan vurdere ulike evidensbaserte teknikker for å oppnå optimal prestasjon, utvikling og velvære i idrett
- kan identifisere og vurdere faktorer knyttet til de sosialpsykologiske aspektene ved prestasjon, utvikling og velvære, som trenerarbeid, lagarbeid og deltakere
- kan anvende teknikker for å sette konkrete mål og inneha effektive teknikker for å nå målene
- kan reflektere rundt potensielle utfordringer i idrett, som utbrenthet, narkotikamisbruk, mobbing, skader og spiseforstyrrelser
- kan kritisk vurdere samspillet og interaksjonen mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer på prestasjon, utvikling og velvære
- kan redegjøre for etablerte teorier og finne frem til aktuell forskning innen idrettspsykologi
- kan anvende relevante modeller og teorier fra psykologien i praksis innen idrettspsykologi og andre samfunnskontekster
Generell kompetanse
Studenten...
- kan demonstrere bevissthet rundt ansvaret som følger å ha en trener- eller lederrolle for idrettsutøvere, særlig når det gjelder barn og unge
- har innsikt i ulikhetene mellom profesjonelle og frivillige roller innen idrettspsykologi, og hvordan kommunikasjon fungerer innad i organisasjoner
- kan reflektere over hvordan prinsipper fra idrettspsykologi kan anvendes på andre områder, som for eksempel ved eksamensmestring eller i organisasjonspsykologi
Emnet inngår i
Valgfritt emne for følgende programmer:
Bachelor i digital markedsføring
Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse
Bachelor i hotelledelse
Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling
Bachelor i markedsføring og merkevareledelse
Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling
Bachelor i kreativ markedskommunikasjon
Bachelor i HR og personalledelse
Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse
Bachelor i HR, teknologi- og digitaliseringsledelse
Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon
Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling
Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling
Bachelor i Data Science
Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon
Bachelor i cybersikkerhet
Bachelor i digitalisering og økonomi
Bachelor i informasjonsteknologi - E-business
Bachelor i informasjonsteknologi - Frontend- og mobilutvikling
Bachelor i informasjonsteknologi - Interaktivt design
Bachelor i informasjonsteknologi - Programmering
Bachelor i logistikk og Supply Chain Management (SCM)
Bachelor i økonomi og ledelse
Bachelor i anvendt psykologi
Bachelor i fysisk aktivitet og ernæring
Bachelor i Sport Management
Bachelor i anvendt folkehelsearbeid
Bachelor i psykologi og psykisk helse
Læringsaktiviteter
Videoforelesninger, arbeid med pensum, øvingsoppgaver og individuelle innsendingsoppgaver. Emnet har en faglig veileder som besvarer skriftlige spørsmål og gir tilbakemelding.
Arbeidslivstilknytning
I emnet vil du møte relevante aktører/foredragsholdere fra sektoren. Praktiske eksempler og cases benyttes i undervisningssammenheng.
Obligatorisk aktivitet
Obligatorisk etterprøvbart arbeidskrav: én eller flere oppgaver som til sammen må være godkjent
Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent / ikke godkjent)
Gjennomføring: individuelt
Etterprøvbar: ja
Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.
Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent / ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.
Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.
Eksamen
Eksamen: Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Varighet: 72 timer
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av vurderingen
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt
Kontinuasjon
Gjentak av arbeidskrav: består av en eller flere oppgaver
Gjentak av eksamen: 72 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst