Emnebeskrivelse KHD2100
Cultural Psychology and Digitalization
2023 Vår
Emnekode
KHD2100Versjon
1Engelsk emnenavn
Cultural Psychology and Digitalizationstudiepoeng
15Studienivå
BachelornivåSemester
4. semester
Antall semester
1Emneansvarlig
Simen Christensen GrøgaardVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 05.04.2022 i UU/HS-sak 53/22.
Innledning
Kulturpsykologi dreier seg om samspillet mellom kulturelle rammebetingelser og individers psykologiske prosesser. Fagområdet er opptatt av å forstå tverrkulturell variasjon i tenkning, følelsesliv og handlingsmønstre. Tradisjoner, institusjoner og sosial praksis er med på å regulere, uttrykke og endre individers selvforståelse og mellommenneskelig interaksjon. Til tross for universelle fellestrekk i psykologiske egenskaper og en felles biologisk-evolusjonær fortid, er det i moderne samfunn fortsatt slående kulturforskjeller i levemåte og erkjennelse.
Dette emnet aktualiserer hvordan omfattende og sammenvevde prosesser som globalisering og digitalisering kan gi opphav til internettbaserte subkulturer og lokale livsstiler, herunder knyttet til gaming, trening eller kosthold. Stadige nyvinninger innen teknologi, internett og informasjonsflyt både utfordrer og begunstiger menneskets kognitive og sosiale infrastruktur. På den ene siden reises nye etiske problemstillinger, men samtidig skapes nye behandlingsformer innen psykisk helsearbeid, for eksempel mobil-applikasjoner basert på AI-kommunikasjon og VR-basert eksponeringsterapi. Beskyttelse av personvern, regulering av pålitelig informasjon, tiltak mot mobbing, stalking, og tvangsmessig bruk av sosiale medier, er kun noen få eksempler på temaer som behandles i dette emnet. Et hovedbudskap er at teknologi kan bidra til både psykologisk velvære og lidelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- kan beskrive kulturelle forskjeller i atferd, kognisjon, emosjoner og samhandling
- kan gjøre rede for sentrale forskjeller i hva ulike kulturer oppfatter som normal psykologisk fungering
- Kan beskrive kulturpsykologi som forskningsfelt og ulike metoder som brukes i faget, inkludert relevant kritikk av disse
- kan gjøre rede for kulturell variasjon i forståelse av helse og sunnhet
- kan gjøre rede for viktige studier og teorier om interkulturelle relasjoner og konflikter
- har kunnskap om typer og omfang av psykologiske effekter ved bruk av sosiale medier
- kan forklare forholdet mellom bruk av smarttelefon og mental helse
- kan gjøre rede for hvordan cybermobbing arter seg og hvordan det kan bekjempes
- kan forklare hvordan internett og digital teknologi kan brukes til både å innhente informasjon om psykologiske plager og brukes i behandling av disse
- forklare hvordan sammenhengen mellom psykologiske plager, bruk av internett, sosiale medier og smarttelefon kan bidra til helseutfordringer
Ferdigheter
Studenten...
- kan diskutere hvordan noe som oppleves som normalt i en kultur kan være unormalt i en annen kultur
- kan identifisere begrensinger ved vestlig dominert kunnskapsutvikling innen psykologien fra et kulturpsykologisk perspektiv
- kan diskutere endringspotensialet kulturpsykologien har på psykologifaget
Generell kompetanse
Studenten...
- kan reflektere over kulturell innflytelse på atferd, kognisjon og emosjoner
- kan reflektere over og dele egne erfaringer på saklig vis, og dermed bidra til utvikling av god fagkritisk praksis
Emnet inngår i
Bachelor i kreativ markedskommunikasjon
Bachelor i digital markedsføring
Bachelor i hotelledelse
Bachelor i ledelse og servicestrategi
Bachelor i markedsføring og merkevareledelse
Bachelor i markedsføring og salgsledelse
Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling
Bachelor i HR og personalledelse
Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse
Bachelor i HR, teknologi og digitaliseringsledelse
Bachelor i anvendt psykologi
Bachelor i digitalisering og økonomi
Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling
Bachelor i økonomi og ledelse
Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon
Bachelor i strategisk innkjøpsledelse
Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling
Bachelor i entreprenørskap
Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling
Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon
Læringsaktiviteter
Forelesning, gruppeundervisning, problembasert gruppearbeid, ferdighetstrening, refleksjonsnotat
Anbefalt tidsbruk
Undervisning: 78 timer
Veiledning: 2 timer
Feltøvelser/gruppearbeid: 20 timer
Selvstudier: 300 timer
Totalt: 400 timer
Arbeidslivstilknytning
I kurset vil du møte relevante aktører/foredragsholdere fra sektoren. Praktiske eksempler og cases benyttes i undervisningssammenheng.
Obligatorisk aktivitet
Obligatorisk arbeidskrav: Består av ett arbeidskrav som må vurderes godkjent.
Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)
Gjennomføring: individuelt
Etterprøvbar: ja
Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.
Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.
Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.
Eksamen
Eksamen: Individuell muntlig eksamen
Varighet: 10 - 20 minutter
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (hvor F er stryk)
Vekting: 100 % av samlet vurdering
Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler er tillatt
Kontinuasjon
Kontinuasjon av obligatorisk arbeidskrav: Ved kontinuasjonsukene: Studenten dokumentere kvalifikasjonene som er nødvendige for å gå opp til eksamen
Kontinuasjon av eksamen: Muntlig individuell eksamen med ny oppgavetekst.