Emnebeskrivelse KHD2100

Cultural Psychology and Digitalization

2023 Vår

  • Emnekode

    KHD2100
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Cultural Psychology and Digitalization
  • studiepoeng

    15
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    4. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Simen Christensen Grøgaard
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 05.04.2022 i UU/HS-sak 53/22.

Innledning

Kulturpsykologi dreier seg om samspillet mellom kulturelle rammebetingelser og individers psykologiske prosesser. Fagområdet er opptatt av å forstå tverrkulturell variasjon i tenkning, følelsesliv og handlingsmønstre. Tradisjoner, institusjoner og sosial praksis er med på å regulere, uttrykke og endre individers selvforståelse og mellommenneskelig interaksjon. Til tross for universelle fellestrekk i psykologiske egenskaper og en felles biologisk-evolusjonær fortid, er det i moderne samfunn fortsatt slående kulturforskjeller i levemåte og erkjennelse.

Dette emnet aktualiserer hvordan omfattende og sammenvevde prosesser som globalisering og digitalisering kan gi opphav til internettbaserte subkulturer og lokale livsstiler, herunder knyttet til gaming, trening eller kosthold. Stadige nyvinninger innen teknologi, internett og informasjonsflyt både utfordrer og begunstiger menneskets kognitive og sosiale infrastruktur. På den ene siden reises nye etiske problemstillinger, men samtidig skapes nye behandlingsformer innen psykisk helsearbeid, for eksempel mobil-applikasjoner basert på AI-kommunikasjon og VR-basert eksponeringsterapi. Beskyttelse av personvern, regulering av pålitelig informasjon, tiltak mot mobbing, stalking, og tvangsmessig bruk av sosiale medier, er kun noen få eksempler på temaer som behandles i dette emnet. Et hovedbudskap er at teknologi kan bidra til både psykologisk velvære og lidelse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • kan beskrive kulturelle forskjeller i atferd, kognisjon, emosjoner og samhandling
  • kan gjøre rede for sentrale forskjeller i hva ulike kulturer oppfatter som normal psykologisk fungering
  • Kan beskrive kulturpsykologi som forskningsfelt og ulike metoder som brukes i faget, inkludert relevant kritikk av disse
  • kan gjøre rede for kulturell variasjon i forståelse av helse og sunnhet
  • kan gjøre rede for viktige studier og teorier om interkulturelle relasjoner og konflikter
  • har kunnskap om typer og omfang av psykologiske effekter ved bruk av sosiale medier
  • kan forklare forholdet mellom bruk av smarttelefon og mental helse
  • kan gjøre rede for hvordan cybermobbing arter seg og hvordan det kan bekjempes
  • kan forklare hvordan internett og digital teknologi kan brukes til både å innhente informasjon om psykologiske plager og brukes i behandling av disse
  • forklare hvordan sammenhengen mellom psykologiske plager, bruk av internett, sosiale medier og smarttelefon kan bidra til helseutfordringer

Ferdigheter

Studenten...

  • kan diskutere hvordan noe som oppleves som normalt i en kultur kan være unormalt i en annen kultur
  • kan identifisere begrensinger ved vestlig dominert kunnskapsutvikling innen psykologien fra et kulturpsykologisk perspektiv
  • kan diskutere endringspotensialet kulturpsykologien har på psykologifaget

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan reflektere over kulturell innflytelse på atferd, kognisjon og emosjoner
  • kan reflektere over og dele egne erfaringer på saklig vis, og dermed bidra til utvikling av god fagkritisk praksis

Emnet inngår i

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon

Bachelor i digital markedsføring

Bachelor i hotelledelse

Bachelor i ledelse og servicestrategi

Bachelor i markedsføring og merkevareledelse

Bachelor i markedsføring og salgsledelse

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling

Bachelor i HR og personalledelse

Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse

Bachelor i HR, teknologi og digitaliseringsledelse

Bachelor i anvendt psykologi

Bachelor i digitalisering og økonomi

Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling

Bachelor i økonomi og ledelse

Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon

Bachelor i strategisk innkjøpsledelse

Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling

Bachelor i entreprenørskap

Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling

Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon

Læringsaktiviteter

Forelesning, gruppeundervisning, problembasert gruppearbeid, ferdighetstrening, refleksjonsnotat

Anbefalt tidsbruk

Undervisning: 78 timer

Veiledning: 2 timer

Feltøvelser/gruppearbeid: 20 timer

Selvstudier: 300 timer

Totalt: 400 timer

Arbeidslivstilknytning

I kurset vil du møte relevante aktører/foredragsholdere fra sektoren. Praktiske eksempler og cases benyttes i undervisningssammenheng.

Obligatorisk aktivitet

Obligatorisk arbeidskrav: Består av ett arbeidskrav som må vurderes godkjent.

Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)

Gjennomføring: individuelt

Etterprøvbar: ja

Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.

Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.

Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.

Eksamen

Eksamen: Individuell muntlig eksamen

Varighet: 10 - 20 minutter

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (hvor F er stryk)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler er tillatt

Kontinuasjon

Kontinuasjon av obligatorisk arbeidskrav: Ved kontinuasjonsukene: Studenten dokumentere kvalifikasjonene som er nødvendige for å gå opp til eksamen

Kontinuasjon av eksamen: Muntlig individuell eksamen med ny oppgavetekst.