Foto av student i gate.

Serviceledelse

Er du glad i mennesker og nysgjerrig på hvordan man skaper gode kunde- og brukeropplevelser? Da vil et årsstudium serviceledelse være verdifullt for deg og din karriere.
OpptakStengt
Foto av student i gate.

Nøkkelinformasjon

  • Årsstudium
  • Heltid
  • 60 studiepoeng
  • Norsk

Hva lærer du?

Studiet består av fag som gir deg kompetanse til forstå kunden. På den måten kan du skape servicekonsepter og tjenester som møter kundenes behov.

Du lærer blant annet om

  • teorier og modeller innen markedsføring, service og forbrukeratferd
  • markeds- og kundeinnsikt som grunnlag for markedsføring
  • digitaliseringens betydning for serviceutvikling
  • prisstrategier og prissettingsmetoder for serviceindustrien
  • forretningsutvikling, organisasjonsdesign, ledelse, strategiske valg og teknologiske muligheter

Du vil i løpet av årsenheten opparbeide deg ettertraktet kompetanse, som kan brukes både nasjonalt og internasjonalt. 

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Årsstudiumet går over ett studieår, som er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.

Hva kan du bli?

Årsenheten i serviceledelse er uavhengig av bransje. Det betyr at det er en stor variasjon av stillinger innen service- og tjenesteytende næringer som er aktuelle for deg å søke jobb i. Dersom du har jobbet noen år kan også et relevant steg videre være å få formell kompetanse på området. Dette kan gi karrieremulighetene dine et løft, der du vil stille sterkere ved stillinger med mer ansvar.

Du kan også benytte årsenheten i serviceledelse som en start på videre bachelorstudier innen hotelledelsereiseliv og opplevelsesutvikling eller ledelse og servicestrategi ved Kristiania.

Portrettfoto av kvinne i en park.

– Jeg fant gjengen min på Høyskolen Kristiania

På årsstudium i serviceledelse traff Melissa medstudenter hun ble sterkt knyttet til.

Møt fagmiljøet 

  • Slik jobber vi 

    Kristiania er kjent for et sterkt fagmiljø innen fagområdene HR, markedsføring og kommunikasjon, som stadig brukes som eksperter i de store mediene. Våre studier er utviklet etter råd fra arbeidsgivere og bransjene, slik at du allerede under studiene får kunnskapen og erfaringen som trengs får å gå rett ut i jobb.

    Vi har profilerte forskere og forelesere som selv har lang erfaring fra arbeidslivet, noe du som student vil merke i løpet av utdanningen.

  • Slik er studiehverdagen

    Vår pedagogikk har gjort at våre studier scorer høyt i studentundersøkelser, og våre studenter driver selv flere aktive organisasjoner og foreninger som gjør at du kommer enda tettere på bransjen du utdanner deg til.

    Med dyktige gjesteforelesere fra både det offentlige og næringslivet, samt mulighet for praksis, får du oppdatert kunnskap for morgendagens arbeidsliv

Undervisningen er arbeidsrelevant, og vi jobber hele tiden med å forberede deg til arbeidslivet. Du får innsikt i forskjellige bransjer og verktøyene du trenger for å møte hverdagen innen serviceledelse.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter