Studenter studerer 3D-grafikk på en vegg. Bachelor i 3D-grafikk ved Høyskolen Kristiania.
Bachelor
Studielengde:3 år

3D-grafikk

Lyst på en utdanning som kombinerer kreativitet, kunst og teknologi, og som i tillegg byr på spennende jobbmuligheter? Da er en bachelorgrad i 3D-grafikk fra Westerdals institutt for film og medier noe for deg!

Vi er blitt til Bachelor i Computer Arts!

Dette studiet er nå en spesialisering under Bachelor i Computer Arts, les mer her!
OpptakStengt
Studenter studerer 3D-grafikk på en vegg. Bachelor i 3D-grafikk ved Høyskolen Kristiania.

Hva lærer du?

Med en bachelor i 3D-grafikk ved Westerdals institutt for film og medier, lærer du å lage tekniske og estetiske løsninger til bruk på forskjellige plattformer og i ulike kanaler, med en analytisk tilnærming til det kunstneriske.

Gjennom forelesninger, praktiske oppgaver, tverrfaglige prosjekter og innleveringer vil du i løpet av studiet få bygget opp en portefølje av egne verk. Dette kommer svært godt med når du skal søke jobb. 

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

22,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

7,5 stp.
  • 3DG214Karakterer og omgivelser

    Formålet med emnet er å gi studentene kunnskap og ferdigheter til å kunne gjennomføre avansert karakter- og omgivelsesdesign med 3D-grafikk. Fokuset i emnet er å skape en tematisk helhetlig stilart med vekt på historie og personlighet i en avansert scene med karakter og omgivelser.

  • 3DG200Arkitekturvisualisering

    Hensikten med emnet er å gjøre studentene i stand til å visualisere arkitektur/konstruksjoner i forskjellige faser av et prosjekt. Man får innføring i verktøy som brukes til arkitekturvisualisering og teknikker tilpasset dette.

  • 3DG2103D-animasjon 1

    Emnet har som hensikt å gi grunnleggende kunnskap om animasjonsteknikker knyttet til 3D-grafikk. Studenten skal lære å sette opp en animasjonsrigg og forstå hvordan denne kan brukes til å kontrollere 3D-modeller på en ønskelig måte i en animasjon.

  • WFM200Media Art Innovation Lab

    Media Art Innovation Lab (MAIL) er et tverrfaglig fellesemne ved Westerdals Institutt for Film og Medier (WIFM).

    Dette emnet fungerer som et laboratorium for innovasjon, fremmer nye tenkemåter og samarbeidsmetoder, og gir studentene muligheten til å utforske nyskapende, kreative og eksperimentelle tilnærminger innenfor medie- og kunstfeltet.

    En sentral del av emnet er tverrfaglig samarbeid. Studenter fra flere studieprogram jobber sammen i grupper for å planlegge, utvikle og gjennomføre prosjektarbeid. Dette bidrar til å utvikle studentenes samarbeidskompetanse, og gir dem muligheten til å respondere på og kommentere samfunnsspørsmål og den tiden vi lever i.

    Studentene vil også bli introdusert for verdiperspektiver som bærekraftige vurderinger og prinsipper for grønn produksjon, samt prinsipper for mangfold og integrering.

    I dette emnet er det studentene som driver innovasjon og kreative prosesser, og utvikler kunnskap og ny innsikt i en undervisningskontekst der de er aktive deltakere i læringsprosessen.

  • VAL999-7Valgemne

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • UTV999BA30Utveksling
  • 3DG3083D-produksjon

    Hensikten med emnet er å gi studentene relevant studioerfaring med å jobbe i team en i større 3D-produksjon. Produksjonen vil kunne være et større spill, film/animasjon, VFX eller visualiseringsprosjekt. Et bransjenært fag som forbereder studentene på arbeidssituasjonen i bransjen.

  • 3DG309Bachelor preproduksjon

    I dette emnet skal studenten forberede og planlegge bacheloroppgaven. Studenten vil arbeide med å definere, velge metode, lage produksjonsplan og presentere for et relevant utviklingsprosjekt. Bachelor preproduksjon er et fellesemne mellom Bachelor i 3D-grafikk, Spilldesign og Visual Effects.

  • BAO381Bacheloroppgave (3D-grafikk)

    Studenten skal få yrkeserfaring ved å gjennomføre et prosjekt i en bedrift, etablere eget selskap eller delta i utviklingsprosjekt. Studenten skal i et praktisk prosjekt demonstrere bred kunnskap om sentrale temaer og teorier, og vise ferdigheter i teamarbeid, metoder for prosjektstyring og relevante verktøy innenfor 3D-grafikk. Emnet omfatter også en praktisk introduksjon som skal forberede studenten for arbeidslivet. Studenten gis kunnskap om bransjespesifikk juss, bransjens institusjoner og arbeidsmåter, samt om verktøy som søknadsskriving og selvpresentasjon.

  • FAG999-7Fagområdeemne

Hva kan du bli?

Både dataspill-, medie-, og simuleringsbransjen er ute etter mennesker med bred teknisk innsikt, estetiske ferdigheter og erfaring i bruk av globalt anvendte verktøy. Det får du ved dette studiet. Våre studenter har fått jobb i selskaper som:
Blond kvinne i sort t-skjorte smiler.

Marie designer 3D-modeller til opplæringsspill

Allerede før hun var ferdig med praksis og bachelor, lå jobbkontrakten på bordet foran Marie. Nå lager hun spill til bruk hos opplæring i bedrifter. 

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Gjennom dette studiet får du inngående opplæring i utvikling av avanserte 3D-modeller, animasjon og renderingsteknikker. I undervisningen og i arbeid med oppgaver på egenhånd bruker du de mest utbredte verktøyene og programmene i bransjen. Du får opplæring fra dyktige forelesere og gjesteforelesere. Blant våre faste forelesere har vi Henning Birkeland  og Sigbjørn Galåen

    Henning er høyskolelektor og underviser innenfor 3D-grafikk og visuelle effekter. Han var med å utvikle Norges første kreative 3D-utdannelse i 2001 og har vært lærer innenfor 3D-faget siden det. Han har også lang erfaring som freelancer i 3D-bransjen innenfor visualisering, reklame- og animasjonsfilm. Han har jobbet i både norske og utenlandske firmaer. 

    Westerdals institutt for film og medier ved Kristiania gir deg et verdifullt nettverk med kommende kolleger og arbeidsgivere. Du knytter kontakter med framtidige samarbeidspartnere innenfor visualisering, dataspill og VFX.

Jeg er billedkunstner med 11 års industrierfaring fra Telenor og Octaga A/S, og har 10 års undervisningserfaring med 3D-grafikk.

Livet som student

3D-grafikk-studiet er en del av Norges største kunstfaglige miljø, med fasiliteter i verdensklasse. Kristiania har samlet alle de kreative fagmiljøene under ett, noe som skaper et unikt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk i løpet av studiene. Vi vet også at det å være student handler om mye mer enn å studere. Derfor jobber vi hele tiden med å ivareta studentene våre, både gjennom sosiale arrangementer, foreninger og tett oppfølging.

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
En ung person med oppsatt blondt hår, iført en rød langermet topp og en halskjede, smiler og poserer med hendene på hoftene på en bygate, med uskarpt bylandskap i bakgrunnen.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter