Studenter studerer 3D-grafikk på en vegg. Bachelor i 3D-grafikk ved Høyskolen Kristiania.
Bachelor
Studielengde:3 år

3D-grafikk

Lyst på en utdanning som kombinerer kreativitet, kunst og teknologi, og som i tillegg byr på spennende jobbmuligheter? Da er en bachelorgrad i 3D-grafikk fra Westerdals institutt for film og medier noe for deg!

Vi er blitt til Bachelor i Computer Arts!

Dette studiet er nå en spesialisering under Bachelor i Computer Arts, les mer her!
OpptakStengt
Studenter studerer 3D-grafikk på en vegg. Bachelor i 3D-grafikk ved Høyskolen Kristiania.

Hva lærer du?

Med en bachelor i 3D-grafikk ved Westerdals institutt for film og medier, lærer du å lage tekniske og estetiske løsninger til bruk på forskjellige plattformer og i ulike kanaler, med en analytisk tilnærming til det kunstneriske.

Gjennom forelesninger, praktiske oppgaver, tverrfaglige prosjekter og innleveringer vil du i løpet av studiet få bygget opp en portefølje av egne verk. Dette kommer svært godt med når du skal søke jobb. 

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 315 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • 3DG207Sanntids 3D-grafikk 2

    Emnet omhandler hvordan skape god og estetisk design og interaksjoner i prototyper laget med sanntids 3D-grafikk. Studentene blir kjent med utviklingsmiljøets muligheter og effektiv bruk av dette. Studentene lærer å å bruke avanserte materialer og lys i interaktive scener.

  • 3DG209CAD/BIM og industrivisualisering

    Hensikten med emnet er å gi studentene en innføring i de viktigste verktøy og prosesser i en visualiseringsprosess for industrien. Man får innføring i CAD/BIM data og verktøy som bl.a. brukes i arkitektur, samferdsel, infrastruktur m.m. med tanke på å bruke dette for visualiseringsformål.

  • 3DG2083D-animasjon 1

    Emnet har som hensikt å gi grunnleggende kunnskap om animasjonsteknikker knyttet til 3D-grafikk. Studenten skal lære å sette opp en animasjonsrigg og forstå hvordan denne kan brukes til å kontrollere 3D-modeller på en ønskelig måte i en animasjon.

  • 3DG2053D-prosjekt

    Hensikten med emnet er å gi studenten en helhetlig erfaring med ett større praktisk prosjektarbeid som involverer 3D-grafikk. Studenten skal planlegge og gjennomføre en omfattende prosjektcase i gruppe, og vil både få trening i teamwork og i å bruke moderne teknikker, metoder og verktøy for produksjon og organisering og av ett større prosjekt.

  • 3DG200Arkitekturvisualisering

    Hensikten med emnet er å gjøre studentene i stand til å visualisere arkitektur/konstruksjoner i forskjellige faser av et prosjekt. Man får innføring i verktøy som brukes til arkitekturvisualisering og teknikker tilpasset dette.

  • 3DG2063D-animasjon 2

    Emnet har som hensikt å gi viderekommende kunnskap om animasjonsteknikker knyttet til 3d-grafikk. Fokuset i faget vil omhandle kroppsmekanikk i teori og praksis for 3D animerte figurer.

  • DS2100Animasjon

    I dagens samfunn er det stadig en utvikling i teknologi, applikasjoner og teknikker. Animasjon knytter tradisjonelle teknikker som historiefortelling, tegning og konstruksjon sammen med ny teknologi innenfor kanaler som reklame, spill, film, mobiltelefoni, kunst, internett osv. Animasjon hjelper oss å kommunisere og visualisere våre budskap gjennom disse kanalene og spiller en stor rolle i utdanning, underholdning, industri og kunst. Hensikten med emnet er å tilegne seg kunnskap og ferdigheter til å lage en kort animasjonsfilm med lyd ved bruk av produksjonssoftware, samt vise forståelse innenfor dramaturgi og filmkunnskap til å kommunisere et gitt budskap gjennom visuelle grep. Studenten skal kunne vise til kreativ- og kritisk tenkning knyttet til animasjon.

  • VAL202ProsjektLAB

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten erfaring med og mulighet til å trene sin evne til selvstendig arbeid og samarbeid i et selvdefinert prosjekt ut i fra et gitt eller egenvalgt tema. I emnet jobber studentene i grupper med prosess, research, strategi og ideutvikling som resulterer i en kommunikativ presentasjon av sluttproduktet rettet mot de som skal gjøre seg nytte av prosjektet.

  • VAL203Fashion Media

    Emnet skal gi studenten en innføring i kreativ utvikling og design av en medieproduksjon knyttet til motefeltet. Emnet gir også en grunnleggende introduksjon til relaterte forskningsområder, problemstillinger og metoder. Kandidaten får en innføring i praktisk tverrfaglig arbeid, planlegging og gjennomføring av en medieproduksjon.

  • VAL204Maquette-skulptering

    I emnet arbeider studenten med å skulptere en maquette etter egenvalgt design. Vi går gjennom grunnleggende menneskelig anatomi, grunnleggende materialkunnskap og grunnleggende teknikker relevant for faget. Vi gjør hele prosessen fra konstruksjon av egnet armatur til ferdig skulptering. Vi går gjennom hvordan overføre et design til et armatur hvorpå vi skulpterer primær og sekundær form og avsluttet med tertiær detaljer og tekstur.

  • VAL206Musikkvideo

    I dette emnet lærer du om musikkvideoen som fenomen gjennom å se musikkvideoer, analysere dem, lese om dem, reflektere over dem, og ikke minst ved å lage musikkvideo og få vurdert den. Dere vil lære om sjangre, om fortellingsstruktur, bruk av rytme, om bransjen og om produksjonsformen.

    Øvelsene vil holdes på en produksjonsteknisk enkelt nok nivå til at dere kan gjennomføre dem uten annen forkompetanse enn den dere kommer inn med.

  • VAL207Animasjonsfilm

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten kunnskap om animasjonsfilm og gi studenten forståelse for de ulike sjangrene innenfor animasjon.

    Studentene får et innblikk i hva animasjon er, litt historikk, animasjonsfilmens styrker, svakheter, og ideer om hvordan vi kan bruke det i andre formater. I løpet av perioden skal studenten ha laget en kort animasjonsfilm. Vi vil fokusere på stop motion, dvs. at vi i hovedsak bruker kamera som verktøy (eller adobeprogrammer). Animasjonsteknikker som vi vil og kan bruke: Tegnefilm, plastelina, dukker, Lego, mennesker etc.

    Merk: vi gir ikke innføring i 3D, computer animasjon eller VFX.

  • VAL208Gamification

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten kunnskap om gamification og bruken av spilldesign-elementer i en ikke-spill kontekst. Fokuset ligger på menneskelig motivasjon og samspillsprosesser. Emnet vil ha fokus på menneske som aktør og homo ludens (det lekende mennesket), og utforske hvordan man kan øke kunden/brukernes engasjement, egennytte, mestringsfølelse og læringsvilje.

  • VAL210Novelle, kortfortelling

    Emnet skal gi studentene en innføring i novelleskriving, kompositorisk tilnærmingsmåte til klassisk fortellerkunst og innblikk i alternative måter å bygge opp korte fortellinger. Emnet vil ha fokus på fortellende litterær produksjon og se på de ulike byggeklossene vi kan bruke for å strukturere korte fortellinger. Stemme, karakter, utviklingsbuer, kritisk potensial.

    Emnet vil også ha et særlig fokus på hvordan følelser vises fram og hvordan relasjoner utvikles i fiksjoner med kort lengde. Studentene skal tilegne seg en forståelse av novelleformen, men også se på hvordan disse narrative teknikkene kan brukes i andre formater, så som roman, korttekst, scenetekst og film-tv-skriving.

    Studentene skal i løpet av kurset produsere minst en revidert og finpusset tekst i novelle/kortfortellingsformat.

  • VAL211Virtual Reality

    Emnet har som hensikt å gi studentene en innføring i og kunnskap om forskjellige Virtual Reality løsninger. Studentene skal i grupper kunne designe og prototype Virtual Reality løsninger og forstå de konseptuelle og tekniske rammene i produksjonen av disse.

  • VAL212Introduksjon til designtenkning

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten en grunnleggende forståelse av designtenkning som en tverrfaglig, bruker-sentrert, og prototype-drevet tilnærming til kreativ problemløsning og innovasjon. Studenten skal gjennom erfaringsbaserte prosjekter lære å ta i bruk utforskende metoder og tenkemåter for å utvikle kreative løsninger på komplekse problemstillinger - enten det er produkt-, tjeneste- eller organisasjonsutvikling.

  • VAL213Oppdragsbasert praksis

    Dette emnet gir studenten en mulighet til å utforske sitt eget fagfelt gjennom praktisk arbeid i samarbeid med en arbeids- eller oppdragsgiver utenfor høyskolen.

    Studenten finner selv frem til en oppdrags- eller arbeidsgiver, og formulerer selv en spørsmålsstilling som hun/han ønsker å utforske, ønsker å lære mer om, gjennom perioden. Denne spørsmålsstillingen skal godkjennes av programansvarlig før praksisemnet kan godkjennes, og skal rapporteres på under og etter praksis.

    Under praksis skal studenten, gjennom deltakelse i arbeid, observasjon, veiledning fra praksissted, refleksjon og ulike samhandling, få en mulighet både til å belyse sin egen spørsmåls- eller problemstilling og til å finne ut mer om det praksisfeltet hun/han utdanner seg til. Videre skal perioden gi studenten en anledning til faglig nettverksbygging.

    Studentens ansvar:

    • finne en oppdrags- eller arbeidsgiver og formulere en spørsmålsstilling hun/han ønsker å utforske.
    • Informere praksissted om spørsmålsstilling for å sikre veiledning
    • levere en midtveisrapport basert på godkjent spørsmålsstilling
    • levere sluttrapport/eksamensoppgave etter endt praksis

    Høyskolens ansvar:

    • godkjenne oppdrags- eller arbeidsgiver og spørsmålsstilling studenten ønsker å utforske
    • godkjenne midtveisrapport
    • evaluere sluttrapport/eksamen

    Praksisstedets ansvar:

    • Veiledning underveis
  • VAL214Tekstutvikling

    Emnet utvikler grunnleggende ferdigheter som gjør studentene i stand til å produsere tekstlig innhold til artikler, sosiale medier, inter- og intranettsider og eget profileringsmateriell. Emnet legger særlig vekt på at studenten skal opparbeide seg god skriftlig fremstillingsevne. Studentene skal kunne produsere målgruppetilpasset innhold i tråd med strategier og mål, og de skal bygge og støtte oppunder en merkevare. Studentene skal være i stand til å velge riktig kanal til budskapet.

  • VAL215AVID Certified User for Pro Tools

    Arbeidet med dette emnet skal sette den enkelte student i stand til å gjøre enkelt lydarbeid for podcasts, musikk, film o.l. ved hjelp av lydprogrammet Pro Tools. Emnet gir studenten en innføring i å anvende Pro Tools. Arbeidet følger AVIDs offisielle internasjonale sertifiseringsprogram, og går gjennom sertifiseringsprogrammets 2 første moduler; Pro Tools 101 og Pro Tools 110. Dette gir studenten mulighet for å oppnå sertifiseringen AVID Certified User. Pro Tools er verdens mest benyttede lydprogram innen tunge profesjonelle musikk- og filmmiljøer.

    • Pro Tools Fundamentals I (PT101) gir en innføring Pro Tools konsepter og prinsipper, og dekker nødvendig kunnskap for å fullføre et Pro Tools prosjekt, fra start til endelig miks
    • Pro Tools Fundamentals II (PT110) bygger videre på kunnskapen fra PT101 og gir nødvendige ferdigheter for å kunne jobbe med Pro Tools i kommersiell sammenheng

    Studentene gis praktiske øvinger og oppgaver utover det som ligger i det ordinære kursopplegget.

  • VAL216Intro til musikkproduksjon

    Dette emnet skal gi deg grunnleggende kunnskap og erfaring med å skape musikk ved hjelp av datamaskin. Du lærer:

    • Grunnleggende opptaksteknikk og bearbeiding av lyd
    • Bruk av virtuelle instrumenter og MIDI
    • Miksing og mastering.

    Du jobber med hele prosessen fra musikalsk ide til ferdig produksjon.

  • VAL217Skuespillerteknikker

    Emnet skal gi studentene en innføring i de verktøy skuespillere bruker i en skapende prosess. Studentene introduseres for skuespillerteknikker, karakterarbeid, tekstforståelse, arbeid med undertekst og fysisk framstilling for scene og visuelle medier, og prøver dem ut i praksis. Emnet vil gi en praktisk innføring i hvordan skuespillere kan oppnå scenisk tilstedeværelse og situasjonsforståelse innenfor en kunstnerisk helhet. I arbeidet trenes forestillingsevnen og evnen til å være mentalt tilgjengelig for andre i et gruppearbeid.

    Emnet passer for studenter som ønsker å øke sin kompetanse på å skape troverdige karakterer for scene og film, fortelle karakterdrevne historier, samt kommunisere med skuespillere.

  • VAL218Tegning

    Gjennom grunnleggende tegne og skisseteknikker vil studentene lære å observere samt få en innføring i hvordan de kan kommunisere sine ideer visuelt.

  • VAL219Digital detox
  • VAL220Musikkteaterverksted

    Emnet er tverrfaglig og skal gjennom klasseromsundervisning og praktisk arbeid med prosjekter gi en innføring i musikkteatrets egenart, dramaturgi og virkemiddelbruk, samspillet mellom tekst og musikk, og det å skape musikkteater i et prosessuelt møte mellom skapende og utøvende kunstnere.

  • VAL221Stand-up Comedy in Theory and Practice

    Stand-up comedy is a conversational form of professional humorous talk that occurs on a stage in front of and directed toward a responsive audience. It is a modern art which has strong roots in entertainment. Though it literally involves "comedy", it is a mistake to assume that it is a kind of comedy as understood in the dramatic arts. Indeed, stand-up comedy has its own rules, techniques and atmosphere which differentiates it from the (dramatic) Comedy as a genre. Stand-up comedy relies on joke which is one of the most complicated forms of human mental activities.

    This course which will combine theory and practice, and mostly has the form of a workshop, helps students to be more familiar with comedy, write original jokes, prepare and present their own material in comic form, and finally perform as a stand-up comedian.

    For this aim, this course includes these parts which are explained in following:

    1. Short history of comedy and stand-up comedy

    In this class students will learn about the standard concepts of humor, comedy, stand-up comedy, satire… in a simple but academic way. Furthermore, it includes an introduction to theoretical and practical elements of stand-up comedy.

    2. Joke, structure of joke, and techniques of writing joke

    The joke is the core concept of stand-up comedy, but, while it seems that everyone knows what a joke is, one can rarely describe it from a theoretical and technical perspective. Students will learn what a joke is through its linguistic structure. Then, after enough practice in joke analysis, they will learn how to write jokes themselves. They will be asked to make jokes about certain ideas and themes, and read them for the rest of the class. The lecturer will guide the class in analyzing and improving it.

    3. Theories of humor (brief overview)

    There are many theories of humor among which some will be helpful for the students, on this level, to be familiar with and apply. Those theories will be described, briefly, by the lecturer who shows how each theory can help a comic to improve his or her humor. Furthermore, this step would be useful for those who potentially want to continue humor studies and write a thesis within the field.

    4. Analysis of stand-up comedies according to what has been taught so far

    In this stage a compilation of stand-up comedy performances by professionals will be screened and discussed, in group activities. As such, students are remined about what they have learnt and will be able to apply, for instance, the structure of joke. From this point the class moves on to a more practical stage.

    5. Group activity for writing, preparing and rehearsing a full (6 mins) stand-up comedy-set.

    Students will be divided into groups with each one working on a certain topic to prepare a standard performance. Here they will learn, in practice, how to write jokes, relate them, work together to improve material, rehearse and self-directing, as well as overcoming stress and anxiety. The lecturer will supervise the group activity, and provide the participants with individual feedback.

    6. Ethics of stand-up comedy

    The course will address positive and negative ethics of humor in which the former includes what humor should to do while the latter includes what it should not do. Through negative ethics of humor some sensitive objects like sexism and racism will be discussed in the context of stand-up comedy and students learn how to avoid them. Through positive ethics of humor the students are encouraged to see this performing art as a very unique platform to express their own social, political, and cultural concerns in more intellectual ways. Indeed, this is what differentiates this course from most workshops that follow a mainstream approach to train amateur stand-up comedians first and foremost as entertainers.

    7. Practical techniques of performing stand-up comedy including what to do & what NOT to do

    Before ending the course, at this stage, the course will provide the students with some additional and specific tips for real stages. For instance, reaction to hacklers, tackling the stress of "bombing", presenting oneself at an open mic, and more.

    8. Written OR practical project/seminar

    This course does not aim to force every student to be stand-up comedian. Indeed, understanding stand-up comedy and applying its techniques in ordinary career contexts, as simple as presenting an academic seminar with a few related jokes, funny intimacy, and a "good sense of humor", is a big purpose of this course. It is up to each student to decide, at the end of the course, how she/he wants to apply this course. Hence, there will be two choices: A) writing and performing an individual standard stand-up comedy or B) do an assignment on stand-up comedy which needs to be approved by the lecturer.

  • 3DG3043D omgivelser

    Hensikten med emnet er å gi studentene kunnskap og ferdigheter til å kunne gjennnomføre en stilart i en digital 3D-scene. Studentene skal kunne produsere avanserte omgivelser med hjelp av 3D-grafikk. Emnet har vekt på helhet og tematikk i scenene.

  • 3DG305Karakterdesign

    Hensikten med emnet er å gi studentene kunnskap og ferdigheter til å kunne utvikle en digital karakter ved hjelp 3D-grafikk. Studentene skal kunne skape en avansert 3D-figur samt utvikle en historie og personlighet knyttet til karakteren.

  • 3DG310Filmeffekter og etterarbeid

    Emnet har til hensikt å gi kunnskap om å skape digitale spesialeffekter som røyk, ild, vann og ødeleggelser til bruk i animerte film- og spillsekvenser. Studentene vil få kunnskap om hvordan de fysiske karakteristikkene til effekter blir simulert digitalt og hvordan man i etterarbeid kan anvende disse som effekter.

  • 3DG3113D-animasjon 3

    Emnet har som hensikt å gi avansert kunnskap om animasjonsteknikker knyttet til 3d-grafikk. Fokuset i faget vil omhandle animasjon av skapninger og dyr. Emnet vil også ha fokus på samspill og reaksjoner med avanserte kropp- og ansiktsanimasjoner mellom karakterer.

  • ENT372Entreprenørskap og bransjeforståelse

    Hensikten med emnet er å forberede studenten for arbeidslivet. Undervisning og eksamen vil tilpasses de enkelte programs/spesialiseringers øvrige timeplan, men der det er hensiktsmessig og mulig vil undervisning og eksamen gjennomføres felles for flere program/spesialiseringer.

  • BAO370Bacheloroppgave (3D-grafikk)

    Studenten skal få yrkeserfaring ved å gjennomføre et prosjekt i en bedrift, etablere eget selskap eller delta i utviklingsprosjekt. Studenten skal i et praktisk prosjekt demonstrere bred kunnskap om sentrale temaer og teorier, og vise ferdigheter i teamarbeid, metoder for prosjektstyring og relevante verktøy innenfor 3D-grafikk

Hva kan du bli?

Både dataspill-, medie-, og simuleringsbransjen er ute etter mennesker med bred teknisk innsikt, estetiske ferdigheter og erfaring i bruk av globalt anvendte verktøy. Det får du ved dette studiet. Våre studenter har fått jobb i selskaper som:
Blond kvinne i sort t-skjorte smiler.

Marie designer 3D-modeller til opplæringsspill

Allerede før hun var ferdig med praksis og bachelor, lå jobbkontrakten på bordet foran Marie. Nå lager hun spill til bruk hos opplæring i bedrifter. 

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Gjennom dette studiet får du inngående opplæring i utvikling av avanserte 3D-modeller, animasjon og renderingsteknikker. I undervisningen og i arbeid med oppgaver på egenhånd bruker du de mest utbredte verktøyene og programmene i bransjen. Du får opplæring fra dyktige forelesere og gjesteforelesere. Blant våre faste forelesere har vi Henning Birkeland  og Sigbjørn Galåen

    Henning er høyskolelektor og underviser innenfor 3D-grafikk og visuelle effekter. Han var med å utvikle Norges første kreative 3D-utdannelse i 2001 og har vært lærer innenfor 3D-faget siden det. Han har også lang erfaring som freelancer i 3D-bransjen innenfor visualisering, reklame- og animasjonsfilm. Han har jobbet i både norske og utenlandske firmaer. 

    Westerdals institutt for film og medier ved Kristiania gir deg et verdifullt nettverk med kommende kolleger og arbeidsgivere. Du knytter kontakter med framtidige samarbeidspartnere innenfor visualisering, dataspill og VFX.

Jeg er billedkunstner med 11 års industrierfaring fra Telenor og Octaga A/S, og har 10 års undervisningserfaring med 3D-grafikk.

Livet som student

3D-grafikk-studiet er en del av Norges største kunstfaglige miljø, med fasiliteter i verdensklasse. Kristiania har samlet alle de kreative fagmiljøene under ett, noe som skaper et unikt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk i løpet av studiene. Vi vet også at det å være student handler om mye mer enn å studere. Derfor jobber vi hele tiden med å ivareta studentene våre, både gjennom sosiale arrangementer, foreninger og tett oppfølging.

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
En ung person med oppsatt blondt hår, iført en rød langermet topp og en halskjede, smiler og poserer med hendene på hoftene på en bygate, med uskarpt bylandskap i bakgrunnen.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter