3D-grafikk
Lyst på en utdanning som kombinerer kreativitet, kunst og teknologi, og som i tillegg byr på spennende jobbmuligheter? Da er en bachelorgrad i 3D-grafikk fra Westerdals institutt for film og medier noe for deg!Vi er blitt til Bachelor i Computer Arts!
Hva lærer du?
Gjennom forelesninger, praktiske oppgaver, tverrfaglige prosjekter og innleveringer vil du i løpet av studiet få bygget opp en portefølje av egne verk. Dette kommer svært godt med når du skal søke jobb.
Studiemodell
- 3DG214Karakterer og omgivelser
Formålet med emnet er å gi studentene kunnskap og ferdigheter til å kunne gjennomføre avansert karakter- og omgivelsesdesign med 3D-grafikk. Fokuset i emnet er å skape en tematisk helhetlig stilart med vekt på historie og personlighet i en avansert scene med karakter og omgivelser.
- 3DG200Arkitekturvisualisering
Hensikten med emnet er å gjøre studentene i stand til å visualisere arkitektur/konstruksjoner i forskjellige faser av et prosjekt. Man får innføring i verktøy som brukes til arkitekturvisualisering og teknikker tilpasset dette.
- 3DG2103D-animasjon 1
Emnet har som hensikt å gi grunnleggende kunnskap om animasjonsteknikker knyttet til 3D-grafikk. Studenten skal lære å sette opp en animasjonsrigg og forstå hvordan denne kan brukes til å kontrollere 3D-modeller på en ønskelig måte i en animasjon.
- WFM200Media Art Innovation Lab
Media Art Innovation Lab (MAIL) er et tverrfaglig fellesemne ved Westerdals Institutt for Film og Medier (WIFM).
Dette emnet fungerer som et laboratorium for innovasjon, fremmer nye tenkemåter og samarbeidsmetoder, og gir studentene muligheten til å utforske nyskapende, kreative og eksperimentelle tilnærminger innenfor medie- og kunstfeltet.
En sentral del av emnet er tverrfaglig samarbeid. Studenter fra flere studieprogram jobber sammen i grupper for å planlegge, utvikle og gjennomføre prosjektarbeid. Dette bidrar til å utvikle studentenes samarbeidskompetanse, og gir dem muligheten til å respondere på og kommentere samfunnsspørsmål og den tiden vi lever i.
Studentene vil også bli introdusert for verdiperspektiver som bærekraftige vurderinger og prinsipper for grønn produksjon, samt prinsipper for mangfold og integrering.
I dette emnet er det studentene som driver innovasjon og kreative prosesser, og utvikler kunnskap og ny innsikt i en undervisningskontekst der de er aktive deltakere i læringsprosessen.
- VAL999-7Valgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- UTV999BA30Utveksling
- 3DG3083D-produksjon
Hensikten med emnet er å gi studentene relevant studioerfaring med å jobbe i team en i større 3D-produksjon. Produksjonen vil kunne være et større spill, film/animasjon, VFX eller visualiseringsprosjekt. Et bransjenært fag som forbereder studentene på arbeidssituasjonen i bransjen.
- 3DG309Bachelor preproduksjon
I dette emnet skal studenten forberede og planlegge bacheloroppgaven. Studenten vil arbeide med å definere, velge metode, lage produksjonsplan og presentere for et relevant utviklingsprosjekt. Bachelor preproduksjon er et fellesemne mellom Bachelor i 3D-grafikk, Spilldesign og Visual Effects.
- BAO381Bacheloroppgave (3D-grafikk)
Studenten skal få yrkeserfaring ved å gjennomføre et prosjekt i en bedrift, etablere eget selskap eller delta i utviklingsprosjekt. Studenten skal i et praktisk prosjekt demonstrere bred kunnskap om sentrale temaer og teorier, og vise ferdigheter i teamarbeid, metoder for prosjektstyring og relevante verktøy innenfor 3D-grafikk. Emnet omfatter også en praktisk introduksjon som skal forberede studenten for arbeidslivet. Studenten gis kunnskap om bransjespesifikk juss, bransjens institusjoner og arbeidsmåter, samt om verktøy som søknadsskriving og selvpresentasjon.
- FAG999-7Fagområdeemne
Hva kan du bli?
Marie designer 3D-modeller til opplæringsspill
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Gjennom dette studiet får du inngående opplæring i utvikling av avanserte 3D-modeller, animasjon og renderingsteknikker. I undervisningen og i arbeid med oppgaver på egenhånd bruker du de mest utbredte verktøyene og programmene i bransjen. Du får opplæring fra dyktige forelesere og gjesteforelesere. Blant våre faste forelesere har vi Henning Birkeland og Sigbjørn Galåen.Henning er høyskolelektor og underviser innenfor 3D-grafikk og visuelle effekter. Han var med å utvikle Norges første kreative 3D-utdannelse i 2001 og har vært lærer innenfor 3D-faget siden det. Han har også lang erfaring som freelancer i 3D-bransjen innenfor visualisering, reklame- og animasjonsfilm. Han har jobbet i både norske og utenlandske firmaer.
Westerdals institutt for film og medier ved Kristiania gir deg et verdifullt nettverk med kommende kolleger og arbeidsgivere. Du knytter kontakter med framtidige samarbeidspartnere innenfor visualisering, dataspill og VFX.
Livet som student
- Se studentenes arbeider!Showreel på YouTube
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Kristiania er et utstillingsvindu for studenteneBåde bransjen og publikum følger nøye med når disse studentene viser hva de har lært!