hender som skriver, tegner og markerer med penner og tusjer på et stort ark.
Bachelor
Studielengde:3 år

Design, strategi og samfunn

Dette er en inspirerende og kreativ utdanning for deg som vil løse komplekse utfordringer og skape positive endringer i samfunnet. Med et tverrfaglig og bransjenært fokus gir studiet deg kompetanse som er ettertraktet i arbeidsmarkedet.
OpptakStengt
hender som skriver, tegner og markerer med penner og tusjer på et stort ark.

Nøkkelinformasjon

  • Tverrfaglig tilnærming

    Studiet kombinerer designprinsipper, samfunnsvitenskap og strategisk tenkning, slik at du kan løse komplekse strategi- og samfunnsutfordringer. 
  • Fokus på bærekraft

    Studiet fokuserer på miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft, og samspillet mellom mennesker, samfunn, teknologi og natur.
  • Utveksling

    Opplev verden mens du studerer – les mer nederst på siden!
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er utvidet. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2023.
  • Opptakskrav

  • Pris

    40 200 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

En bachelorgrad i design, strategi og samfunn gir deg de design- og strategiverktøyene du trenger for å løse komplekse utfordringer og skape positive endringer. Programmet kombinerer designprinsipper, strategisk tenkning og samfunnsvitenskap for å utvikle løsninger som skaper verdi for samfunnet. 

Du vil lære å visualisere, prototype, samskape og presentere ideer for brukere, oppdragsgivere og medstudenter. Gjennom studiet vil du arbeide med alt fra produkt- og tjenesteutvikling til strategier og politiske prosesser, med fokus på emner som tjenestedesign, strategisk fremsyn, forretningsutvikling og systemorientert design.

Studiet gir deg en praktisk og internasjonalt rettet kompetanse som åpner for store muligheter både under og etter utdanningen.

Studenter ser på en vegg med post-it-lapper.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 165 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

22,5 stp.

7,5 stp.

22,5 stp.

7,5 stp.
  • PLE2102Prosjektledelse

    Emnet introduserer studentene til prosjekt som organisasjons- og arbeidsform. Prosjektet kjennetegnes ved at de er avgrenset i tid, har definerte mål og gjennomføres med gitte ressurser. Emnet legger særlig vekt samarbeid og kommunikasjon.

    • Prosjektarbeid som arbeidsform
    • Initiering og organisering av prosjekter
    • Målformulering, planlegging og gjennomføring av prosjekter
    • Prosjektledelse, samarbeid og kommunikasjon
  • DFT2100Design Futures

    Emnet skal gi studenten forståelse for rollen til design i en verden i stadig endring, med fokus på forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid. Gjennom praktisk gruppearbeid med et selvvalgt wicked problem skal studentene lære å konstruere, formidle og drøfte forskjellige fremtidsscenarioer gjennom design, tekst og andre virkemidler. Bevissthet rundt tid og potensialet for uforutsette konsekvenser av design vil være sentralt.

  • DSA2100Designerens samfunnsansvar

    Emnet gir en innføring i å jobbe for positiv samfunnsendring som designer. Dette gjøres gjennom designmetodisk utforskning av samfunnsproblemer som er komplekse og vanskelige å definere ("wicked problems"). Studenten skal utvikle et bevisst forhold til seg selv som en integrert del av samfunnet, og det ansvaret dette innebærer som designer og fagperson. Emnet skal gi kunnskap om hvordan miljø, økonomi og sosial ansvar er tett knyttet sammen med bærekraftig utvikling.

  • DSS201Forretningsdesign

    Emnet fokuserer på en teoretisk og praktisk forståelse av disruptive forretningsmodeller. Kurset vil gjennomgå hvordan man kan analysere behov fra et kundeperspektiv og dernest utforme potensielt disruptive løsninger. Det vil også legges vekt på hvordan slike løsninger kan utformes som del av en forretningsmodell - bestående av ulike typer forretningslogikker / verdikonfigurasjoner. Emnet gir studentene innblikk i disse perspektivene gjennom teoriforelesninger koblet med praktiske øvelser.

  • DSS202Strategisk design

    Dette emnet fokuserer på å navigere i en organisatorisk kontekst for å få forankret og gjennomført nye ideer. Det belyser hvordan organisasjoner fungerer økonomisk, teknologisk og strukturmessig, både i dag og hvordan dette endrer seg over tid. Det er fokus på hvordan forskjellige aktører har forskjellige behov og interesser, samt hvordan designere og andre endringsagenter kan skape engasjement for ideer og endring. Emnet gir studentene både verktøy og metoder for strategisk forankring av nye ideer og løsninger. Det vil være fokus på endringsledelse, langsiktig planlegging og implementering av tjenestekonsepter i virksomheter.

  • DSS203Designantropologi og kvalitative metoder

    Hva er designantropologi og hvordan kan designantropologisk metodikk bidra i vårt arbeid som designere? Emnet gir en innføring i antropologi og designantropologi gjennom grunnleggende begrep, teori og metodikk. Det legges vekt på det særegne ved etnografisk metode, der både observasjoner og samtaler/intervjuer inngår i datainnsamlingen. Studentene blir introdusert til likheter og ulikheter mellom designantropologi og annen designmetodikk og -praksis. Etiske problemstillinger og posisjonering i felten tas også opp. I tillegg undervises det i lesning av andres etnografi, særlig i form av monografier.

    Designantropologi, i likhet med blant annet tjenestedesign, legger fokus på grundig forståelse av målgruppen(e) og tema(ene) som utforskes og involvering av alle berørte parter for å bidra med løsning(er). Designere har tatt i bruk flere metoder fra antropologens verktøykasse, som har blitt viktig for deres praksis. Samtidig mangler ofte den grundige forståelse for metodikken, eller hvordan ferdighetene formes fra både et teoretisk og praktisk ståsted.

    Emnet har en teoretisk og en praktisk komponent, og studentene vil få opplæring i etnografisk metode og analyse gjennom mini-feltarbeid som utvikles til en etnografisk tekst.

  • DSS204Praksis i designbedrift

    Etter to år med grunnleggende opplæring kan studenten få mulighet til å arbeide i en bedrift hvor den er ansatt som designer. Eksempler på slike bedrifter er designbyråer, konsulentselskaper/rådgivning eller forskjellige funksjoner i offentlig sektor. Praksisstudenten skal delta i den profesjonelle praksisen som designer i bedriften i 600 timer.

    Målet for praksisplassen er at studenten skal få et innblikk i arbeidshverdagen og den profesjonelle praksisen til en designer som jobber med områder innenfor strategi og samfunnsproblematikk. Studenten skal i praksisperioden benytte ferdigheter og kunnskaper tilegnet så langt i studiet, til å oppnå erfaring og praktisk kunnskap gjennom arbeidet ved bedriften.

    Det inngås en kontrakt mellom bedriften og høyskolen, for å sikre faglig innhold i praksisperioden. Bedriften forplikter seg til å gi erfaring innen følgende punkter:

    • Befaring/møter i oppstartsfase og underveis i prosjekt
    • Designstrategi
    • Designskisser / utarbeiding av designforslag
    • Presentasjon for kunde
    • Ferdigstilling og dokumentasjon av designløsning
    • Oppfølging av avsluttede prosjekter

    I tillegg må kandidaten følge den relaterte undervisningen ved høyskolen, og løse oppgaver knyttet til dette.

  • UTV999BA30Utveksling
  • VAL999-7Valgemne

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • DSS301Bacheloroppgave

    Studenten skal gjennomføre et solid faglig utviklingsprosjekt. Bacheloroppgaven er den avsluttende oppgaven etter tre års studier. Studenten skal vise kunnskap og ferdigheter tilegnet i studiet. Temaet, prosess og løsning skal være designorientert med fokus på strategi og samfunn, ellers skal studenten selv definere rammene for oppgaven.

    Oppgaven skal kommunisere students designprosess og -løsning. Det må være tydelig hvordan studenten har beveget seg fra første problemstilling til ferdig løsning. Studenten må vise evne til å argumentere for veivalg og løsninger gjennom hele prosessen ved bruk av både tekst og visualisering. Oppgaven skal vise at studenten behersket alle deler av en designprosess, og valg av hensiktsmessige metoder.

  • DSS300Gamification og UX-design

    Dette emnet gir en innføring i bruk av Gamification og User eXperience design (UX Design) i en designkontekst. Gamification betyr å bruke spill-elementer i en ikke-spill kontekst. UX-design omhandler menneskers erfaringer i møte med produkter, tjenester og digitale flater. Emnet berører også adferdsdesign, som å forsøke å skape endringer i adferd hos brukere gjennom konsepter som f.eks. nudging. Studentene får jobbe med flere aktuelle problemstillinger, med fokus på designeres makt og ansvar i denne type design.

  • DST3100Fordypning i design, strategi og samfunn

    Emnet består av et større praktisk fordypningsprosjekt, samt teoriforelesninger. Studenten skal selv velge deler av den faglige fordypningen, og gjennom det hvilket området hen vil spesialisere seg i.

    I det praktiske fordypningsprosjektet vil studentene arbeide med et aktuelt samfunnstema, som utforskes ved bruk av designmetodikk og -prosess. Sentralt i både den designmetodiske utforskningen og utformingen, er faglig refleksjon-i-handling.

    Formålet er at studentene skal tilegne seg en større bevissthet om designeres arbeidsprosess, og at de skal kunne uttrykke sine refleksjoner rundt denne med et fagspråk. En del av denne bevisstgjøringen innebærer også at studentene selv må planlegge prosessen og hvordan de skal bruke den til å utforske og analysere problemstillingen de velger. Resultatet av fordypningsprosessen er et designet konsept, som skal presenteres i en utstilling sammen med andre studenters konsepter.

  • KOD206Designforskningsmetoder

    I emnet tilegner studentene seg en større metodisk selvstendighet som vil komme dem til gode i den avsluttende bacheloroppgaven. Studentene blir oppfordret til å se på design som en utforskende prosess og designeren som en «reflekterende praktiker». Gjennom forelesninger og praktiske øvelser lærer de om utvalgte metoder for datainnsamling, -generering og -analyse med relevans til de representerte designdisiplinene. Kunnskap om metoder og teknikker lært tidligere i studieløpene utveksles i et flerfaglig fellesskap. Refleksjon rundt egen og andres metodebruk inngår som en sentral del av emnet med mål om å fremdyrke større selvstendighet og forståelse.

Hva kan du bli?

Våre tidligere studenter har fått jobb i både privat og offentlig sektor, i selskaper og virksomheter som for eksempel:
Fire studenter sitter i en trapp og smiler til kamera

Kristiania-studenter hjelper Munch-­museet med å nå de unge

Munch-museet vil nå de unge. Nå får de hjelp av studenter ved Kristiania!

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi 

    • Studiet er bransjenært, med gjesteforelesere og oppdragsgivere fra et bredt spekter av bransjer, som blant annet Nobels Fredssenter, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Halogen og Comte Bureau.
    • Undervisningen er også tett knyttet til forelesernes forskning og bransjeerfaring, og gir deg en internasjonalt rettet kompetanse gjennom praktisk arbeid og nettverksbygging. Dette kan bidra til at du får gode karrieremuligheter både under og etter studiet. 
    • Studiet ledes av Adeline Hvidsten og Christin Staubo.
      • Slik er studiehverdagen

        Kristiania har landets største kunstfaglige miljø og her finner du fremtidens kreative talenter! Dette studiet er en del av dette miljøet, som kjennetegnes av nærheten til bransjen, forelesere med lang erfaring fra arbeidslivet og fasiliteter i verdensklasse. Dette skaper et unikt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk på tvers av studiene.

        Studentene på dette programmet har et godt klassemiljø og en aktiv linjeforening, som arrangerer fester og fagkvelder på tvers av årskull, dette  gjør det lett å skaffe seg både nye venner og gode fremtidige kollegaer.

        Foreleserne sørger for at studentene blir ivaretatt, sett og hørt – slik at de virkelig kan prestere. Studentene får god veiledning, muligheter for personlig og faglig utvikling og et solid nettverk. 

      Livet som student

      Kristiania har landets største kunstfaglige miljø og her finner du fremtidens kreative talenter. Bachelor i tjenestedesign er en del av dette miljøet, som kjennetegnes av nærheten til bransjen, forelesere med lang erfaring fra arbeidslivet og fasiliteter i verdensklasse. Dette skaper et unikt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk på tvers av studiene.

      Lurer du på hvordan hverdagen er hos oss? Følg oss på:

      Instagram

      TikTok

      Slik er søknadsprosessen

      Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
      • Viktige frister

        Søknadsfristen er 15. april 2023. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2023.
        Les mer
      • Behandlingstid

        For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
        Les mer
      • Slik søker du

        På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
        Les mer
      • Semesterregistrering

        Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
        Les mer
      • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

        SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
        Les mer
      • Lånekassen

        Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
        Les mer
      • Støtte og tilrettelegging

        Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
        Les mer
      • Mitt Kristiania

        Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
        Les mer
      • Studentbevis

        Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
        Les mer

      Hva lurer du på?

      Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
      Bestill gratis veiledning
      Bildelenke til veiledningsside.

      Ofte stilte spørsmål