Nøkkelinformasjon
Praksis
Alle studentene ved dette studiet har praksis i en bedrift eller organisasjon i flere uker.Fornøyde studenter
Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.Gjesteforelesere
Har gjesteforelesere med relevant erfaring fra bransjen.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.Pris
40 200 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
På dette studiet lærer du blant annet å
- lage godt innhold som treffer målgruppen
- utvikle digitale markedsstrategier
- planlegge og gjennomføre digitale kampanjer
- analysere og kontrollere effekt av tiltak
Studiemodell
- SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode
Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.
Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.
- BØK2101Bedriftsøkonomi
Bedriftsøkonomi er læren om bedriftens interne og eksterne forhold. Målsetningen er å treffe gode beslutninger og forstå hvordan ressurser best brukes til å oppnå målsetningene til bedriften. Dette kurset gir en bred innføring i bedrifters rolle i økonomien og i samfunnet, samt en oversikt over sentrale teorier, metoder og modeller. Det legges vekt på å vise hvordan flere av disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av en bedrift.
Bedriftsøkonomi omfatter de tradisjonelle bedriftsøkonomisk analyse emnene (regnskap, økonomistyring og finans), men også organisasjonsfag, markedsføring og foretaksstrategi. Hensyn tatt til kunder, omgivelsene for øvrig, og økonomisk lønnsomhet innenfor rammene av bærekraft, tydeliggjør hvordan ulike bedriftsøkonomiske emner henger sammen, både for å inspirere til videre læring og for å gi relevant tverrfaglig forståelse.
- DIV2100Digitale verktøy og kanaler
Hensikten med emnet er å gi studenten forståelse for hvordan forskjellige verktøy, kanaler og sosiale medier bidrar i digital markedsføring. Emnet tar markedsføringsteori ut i praksis i forskjellige digitale kanaler og med aktuelle digitale verktøy. Studenten vil bli kjent med markedsføringsmulighetene som finnes i kjøpte, eide og fortjente kanaler, og vil utforske hvordan ulike digitale tjenester kan benyttes til å bygge og skape trafikk til et nettsted eller en nettbutikk. Arbeidet involverer etablering og promotering av egen digital virksomhet. Studentene blir også presentert ulike sertifiseringer og hjelpemidler for å erverve seg ny kunnskap på egenhånd, slik at de kan holde seg oppdatert i et marked i kontinuerlig endring, også i fremtiden.
- VALUTP999-30Valgemne, utveksling eller praksis 30 studiepoeng
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- SDM3101Strategi og datadreven markedsføring
Markedsføreres rolle innebærer å ta beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig, og både strategi og data trengs for å styre disse beslutningene. Emnet gir studentene forståelse for at effektiv digital markedsføring innebærer å jobbe strategisk og datadrevet. Det belyser sammenhengen mellom data og strategi. I emnet lærer studentene å trekke ut innsikt fra data og bruke disse som grunnlag for utvikling og evaluering av digitale strategier og taktikker. Studentene tilegner seg kunnskap og ferdigheter som gjør dem i stand til å utarbeide og videreutvikle en markedsstrategi. I tillegg belyser emnet hvordan det digitale skaper nye muligheter og utfordringer for strategiarbeidet. Emnet er todelt hvor den ene delen fokuserer mer på strategi og den andre delen fokuserer mer på datadreven markedsføring.
- PPP3201Presentasjon, profesjon og praksis
Praktisk erfaring fra fagfeltet er etterspurt innen digital markedsføring i arbeidslivet. Emnet kombinerer praktiske og teoretiske forberedelser til arbeidslivet med profesjonell og praktisk erfaring fra en bedrift eller organisasjon.
Emnet er todelt. I presentasjons-/ profesjonsdelen av emnet forberedes studenten på bransje og arbeidsliv gjennom undervisning. Her dannes profesjonsgrunnlaget som studenten vil ha nytte av både i praksisperioden, i jobbsøkerprosessen og i arbeidslivet etter endt studietid. I praksisdelen av emnet arbeider studenten tilnærmet heltid på selvvalgt praksisplass og deltar aktivt i kommunikasjons- og markedsføringsarbeidet. Gjennom perioden skal studentene reflektere rundt arbeidserfaringen og dokumentere prosessen.
- KVM3100Kvantitativ metode
Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:
- Beskrivende statistikk
- Kji-kvadrattesten
- Korrelasjonsanalyse
- Variansanalyse
- Enkel regresjonsanalyse
Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.
- DES3100Design Thinking
Dette er et innovasjonsemne som gjennomgår grunnleggende prinsipper og metoder for designtenkning og designutøvelse. Emnet fokuserer på en praktisk analytisk forståelse for hvordan man genererer brukerinnsikt og designer produkter, tjenester og kommunikasjon. Emnet omhandler samarbeidende prosesser, co-creation, med smidige metoder som design thinking og konseptskriving i tillegg til «customer journey mapping» o.a. Studentene vil få innblikk i og erfaring med designprosessers ulike faser, med spesielt fokus på innsiktsgenerering.
- BCR3103Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling innenfor bachelorstudiets fagområde som skal besvares i oppgaven. Oppgaven skal være forankret i relevant teori og studentene skal presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.
- Empirisk oppgave
I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.
Anonyme spørreundersøkelser
- Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
- Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.
Bruk av eksisterende data (sekundærdata)
- Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
- Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.
Eksperiment
- Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.
Intervju
- Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
- Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
- Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
- Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5- 10 deltagere per fokusgruppe.
Observasjon
- Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.
Tekst/dokument/innholds- analyse
- Tekst/dokument/innholds- analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
- Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca 8 - 10 analyseenheter anbefales).
Metodetriangulering
- Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.
2. Teoretisk oppgave
- Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
- Det er anbefalt at en teoretisk oppgave diskuterer ca 10 forskningsartikler.
- Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.
3. Prosjektoppgave
- En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører er et praktisk arbeid som bør være til nytte for en bedrift / organisasjon.
- En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell /plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan /strategi, journalistisk produkt eller lignende.
- Studentene skal knytte prosjektet opp til aktuell teori på fagfeltet, og en prosjektoppgave stiller like krav til teori og teoretisk diskusjon som en empirisk oppgave. En prosjektoppgave skal vurderes basert på det akademiske arbeidet som leveres.
- Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
- Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.
Omfang på bacheloroppgaven er 8000 - 12 000 ord. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave). Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes ikke som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.
Hva kan du bli?
- Digital markedsfører, med en viktig rolle i alt som skjer i de digitale kanalene, som blant annet optimalisering av nettsider, Google Ads, sosiale medier og nyhetsbrev.
- SoMe-ansvarlig, med ansvar for den strategiske bruken av sosiale medier til å skape oppmerksomhet rundt bedriften. Jobben innebærer ofte å skrive korte tekster, ta bilder og filmer, redigere og analysere trafikk.
- Performance- eller markedsansvarlig, med overordnet ansvar for markedsplaner og -aktivteter i en bedrift. Jobben består i å legge og følge opp strategier i tråd med virksomhetens overordnede målsetninger.
Her jobber fem Kristiania-alumner i samme byrå
Møt fagmiljøet
Hvordan jobber vi
Bachelor i digital markedsføring bringer sammen det beste fra kommunikasjon og teknologi.En av studiets nøkkelfaktorer er praktisk arbeid. Forelesere fra bransjen og oppgaver med reelle kunder gir studentene innsikt og åpner dører til et innovativt miljø.
Gjennom samhandling får studentene praktisert og anvendt fagstoff, og opparbeider seg ferdigheter til å løse komplekse problemstillinger.
- Studieprogramleder er Annette Kallevig
Slik er studiehverdagen
Vårt studium scorer høyt i studentundersøkelser, og våre studenter driver selv flere foreninger – deriblant Linjeforeningen for digital markedsføring og Crux. Dette bidrar til at de kommer tett på bransjen som de utdanner seg til.Med dyktige gjesteforelesere og praksis for alle får studentene våre relevant og oppdatert kunnskap til mestring av morgendagens arbeidsliv.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Praksis under studiene ga Thomas fast jobbThomas (25) og nesten alle de andre han studerte med på Kristiania, gikk rett ut i jobb etter studiene.