Student som trener med vekter.
Bachelor
Studielengde:3 år

Fysisk aktivitet og ernæring

Vil du bidra til at folk får et sunnere og mer aktivt liv? Velg en utdanning som lar deg jobbe med fysisk aktivitet, ernæring og helse!
OpptakÅpent
Student som trener med vekter.

Nøkkelinformasjon

  • Praksis

    Du kan søke om praksis i en bedrift som en del av denne utdanningen.
  • Fornøyde studenter

    Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.
  • Videre studiemuligheter

    Du har mange muligheter etter studiene, se oversikt nederst på siden.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

  • Pris

    57 800 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Hvis du har lyst til å jobbe med mennesker og lære hvordan du kan veilede og motivere folk til å opprettholde eller forbedre helsen sin, har du kommet til rett plass. Denne utdanningen bidrar til at du kan hjelpe folk med å leve sitt beste liv. Du utdanner deg for fremtiden, fordi kunnskap om god helse vil alltid være etterspurt. 

 Valgemnene i 4. semester gir deg dessuten et bredt spekter av valgmuligheter:

  1. Bli en helse- og treningsfysiolog
  2. Et helt semester med praksis
  3. Muligheter til fordypning innenfor psykologiske emner.
Medisinballer, vekter og kettlebells på et stativ.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

10 stp.

10 stp.

10 stp.

10 stp.

10 stp.

10 stp.
  • FAH202Fysisk aktivitet i praksis

    Følgende tema er sentrale i emnet:

    • Hvordan utøve motiverende lederskap i folkehelsearbeidet når en arbeider med grupper
      • Hvordan utøve kommunikatorrollen
      • Hvordan være en god rollemodell
      • Hvordan utføre trener-/veilederrollen
    • Planlegging, gjennomføring og evaluering av fysisk aktivitet/trening i grupper for de vanligste livsstilssykdommene
      • muskel- og skjelettsykdommer
      • lungelidelser (astma og KOLS)
      • hjerte- og karsykdommer
      • metabolske lidelser (metabolsk syndrom, diabetes og overvekt/fedme)
      • psykiske lidelser/mental helse
    • Valg av aktivitet, treningsmetoder, og dosering for økt helsegevinst i forhold til livsstilssykdommer
    • Hvordan skape en kultur for læring og forbedring i treningsgruppa
    • Hvordan skape en kultur som fremmer tro på egen mestring hos hver enkelt deltaker i gruppa
  • ERN202Ernæring, bærekraft og helse

    Emnet vil gi studenten kunnskap om ernæringsbehov for ulike grupper med spesielle behov slik som gravide, ammende, barn og unge, eldre og ulike minoritetsgrupper. Studenten vil lære om hvordan ernæring kan bidra i forebygging og behandling av livsstilssykdommer, underernæring, fordøyelsesplager, matvareoverfølsomhet samt psykisk helse.

    I løpet av emnet skal studenten lære seg om bærekraftig kosthold knyttet til de nordiske kostholdsrådene, samt hvordan en praktisk kan lage et hjertevennlig kosthold.

    Hovedformålet er at studenten etter endt emne skal ha kunnskap om aspekter av ernæring som har spesiell betydning for ulike befolkningsgrupper og personer som har eller er disponert for metabolsk syndrom og ulike typer livsstilssykdommer. Dette for å kunne forebygge og behandle denne typen lidelser i nært samarbeid med medisinsk team.

  • MOT 301Motiverende kommunikasjon

    Motiverende kommunikasjon er en måte å kommunisere på som utløser motivasjon, styrke og handlekraft i deg selv og andre mennesker. Motiverende kommunikasjon inneholder ulike teknikker som kan tas i bruk som et redskap for å oppnå nettopp dette. Motiverende intervju er en anbefalt samtalemetode for å motivere til atferdsendring. Motiverende intervju er en effektiv og empatisk metode for samtaler om endring, motivasjon og mestring. Målet er konstruktive samtaler hvor personen får mulighet til «å overtale seg selv» til å bestemme at endring skal skje, og så tenke ut hvordan han best kan få det til.

  • VALUTV999-30Valgemner eller utveksling 30 studiepoeng

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • KFV3100Kostholdsformidling og kostholdsveiledning

    Emnet vil gi studenten kunnskap og ferdigheter i kostholdsformidling og kostholdsveiledning på individ- og gruppenivå. Her vil studenten lære seg å formidle nasjonale kostholdsråd til ulike befolkningsgrupper og personer med livsstilssykdommer. I tillegg vil studenten utvikle ferdighetene til å gjennomføre individuell kostholdsveiledning til personer som har metabolsk syndrom eller er i faresonen for å få livsstilssykdommer.

    I løpet av emnet skal studenten trene på å gjennomføre «bra mat»-kurs, samt hvordan en på en god måte kan bruke sosiale medier i forbindelse med kostholdsformidling. Studenten vil lære om hvordan en skal gjennomføre innkjøpsrutiner og handling av mat som sikrer at kostholdet er i tråd med nasjonale kostholdsanbefalinger.

    Hovedformålet er at studenten etter endt emne skal ha ferdigheter til å formidle kostholdsrådene på en troverdig og god måte til ulike befolkningsgrupper og personer med livsstilssykdommer, samt kunne hjelpe personer og institusjoner til å utvikle innkjøpsrutiner som sikrer et kosthold i tråd med nasjonale anbefalinger.

  • FAE 3Fysisk aktivitet for ulike befolkningsgrupper

    Følgende tema vil være sentrale i emnet:

    • Vekst, utvikling og aldringsprosess
    • Fysisk aktivitet og helse blant barn, unge og eldre
    • Fysisk aktivitet under svangerskap og barsel
    • Tilrettelegging av fysisk aktivitet for overnevnte grupper
  • BAC500Bacheloroppgave

    Emnet gir kompetanse i vitenskapelige forskningsmetoder i medisin og helsefag, inkl. problemstillinger og hypoteser, epidemiologiske studiedesign, kvantitativ og kvalitativ metode, etikk, litteratursøk, vurdering av litteratur, statistikk og akademisk skriving. Emnet gir studenten teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter i planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt, samt skriftlig fremstilling av dette (bacheloroppgaven).

  • FAE502Metoder innen helsekartlegging

    Følgende tema er sentrale i emnet:

    • Rutiner, lover og etiske regler for behandling av pasientdata
    • Teoretisk og praktisk gjennomgang av ulike metoder brukt innen helsekartlegging
    • Praktisk trening på medstudenter i et relevant utvalg av helsekartleggingsmetoder
    • Planlegging og gjennomføring av helseprofiltester på et utvalg mennesker med ulik kjønn, alder og fysisk form
    • Bearbeidelse og presentasjon av data i rapportform
    • Tre ukers relevant arbeidspraksis i privat eller offentlig sektor
  • PRA3100Praksis

    Emnet skal gi studenten innsikt i den historiske utviklingen i folkehelsen og det helsefremmende arbeidet i Norge. Dette for å gjøre studenten best mulig forberedt til praksis og arbeid i relevante private og offentlige organisasjoner og bedrifter etter endt utdanning. I emnet er det fokus på sentrale forhold som påvirker egne praksisferdigheter og muligheten til å få fremtidige jobber. Studentene skal i emnet lære seg hvordan de søker jobber og bruker sosiale medier for å utvikle eget omdømme som fagperson. I emnet skal studenten få opplæring og sertifisering i hjerte- og lungeredning og grunnleggende antidopingarbeid i et individuelt og samfunnsøkonomisk perspektiv. Emnet avsluttes med en obligatorisk ekstern praksis ved kommunal frisklivssentral, treningssenter, bedriftshelsetjeneste, barnehage, skole, idrettsklubber, antidoping Norge, eller lignende.

Hva kan du bli?

Det er et stort behov for helsefaglig kompetanse i Norge. Med en bachelor i fysisk aktivitet og ernæring kan du titulere deg selv som helse- og treningsfysiolog. Studiet gir varierte jobbmuligheter etter endt utdanning, og tidligere studenter har blant annet fått jobb i bedrifter og organisasjoner som:

    Ole Jørgen i SATS Storo sine lokaler

    Ole Jørgen traff blink med utdannelsen sin

    Da Ole Jørgen (22) skulle velge studium fulgte han magefølelsen. Det ble døråpningen til en sunn og aktiv karriere. 

    Møt fagmiljøet

    • Slik jobber vi

      • Vi er kjent for dyktige forelesere og gjesteforelesere, som alle har relevant bransjeerfaring. Dermed vil du kunne bygge nettverk, og snakke direkte med mulige arbeidsgivere i løpet av studietiden din.
      • Du vil være tett på et fagmiljø som har utviklet noen av landets mest banebrytende helsestudier, som en del av et inkluderende og engasjert miljø.

      • Kristiania har et aktivt, internasjonalt forskningsmiljø som setter mennesket i sentrum. Vi er i forkant av utviklingen på vårt felt, og har flere ganger vært først i Norge med forskningsbaserte utdanninger som møter morgendagens helseutfordringer. Vi har noen av landets beste fasiliteter for trening, ernæring og anatomi, i tillegg til fysiologisk testlab og en egen studentklinikk.

    • Slik er studiehverdagen

      • Studiehverdagen preget av gruppearbeid, ferdighetstrening, medstudentrespons og studentpresentasjoner –samt mye praksisarbeid underveis i studiet.
      • Som student ved Kristiania kan du få tilgang til noen av landets flotteste test- og undervisningsfasiliteter.
      • Undervisningen kan være en blanding av forelesninger, mindre seminarer og praktisk arbeid, der du kan få erfaring med behandlingsmåter og prosedyrer.
      • Den praktiske treningen gjennomføres i våre egne treningslokaler og utendørs. Du vil også lære om helseprofiltesting, og dette vil sette deg i stand til å gjennomføre kartlegging av nå-tilstanden til noen av de viktigste helseparameterne.
    Jeg har viet mitt arbeidsliv til fysisk aktivitet i toppidrett, breddeidrett og akademia. Jeg krydrer undervisningen med erfaringsbaserte eksempler slik at studentene blir godt forberedt til både eksamener og arbeidsliv.

    Livet som student

    Studenttilværelsen består av mer enn forelesninger! Som student ved School of Health Sciences på Kristiania får du tilgang til våre førsteklasses fasiliteter, og du blir en del av et stort og mangfoldig studentmiljø.  

    Slik er søknadsprosessen

    Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
    • Viktige frister

      Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.
      Viktige frister
    • Behandlingstid

      For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
      Les mer
    • Slik søker du

      I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
      Les mer
    • Semesterregistring

      Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
      Les mer
    • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

      SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
      Les mer
    • Lånekassen

      Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
      Les mer
    • Støtte og tilrettelegging

      Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
      Les mer
    • Mitt Kristiania

      Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
      Les mer
    • Studentbevis

      Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.
      Les mer

    Hva lurer du på?

    Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
    Bestill gratis veiledning
    Bildelenke til veiledningsside.

    Ofte stilte spørsmål

    Les mer om våre studenter