Foto av tre studenter rundt en PC
Bachelor
Studielengde:3 år

Logistikk og Supply Chain Management

Med en bachelorgrad i logistikk og SCM får du ettertraktet kompetanse innen transport, handel og økonomi og kan lage effektive, bærekraftige logistikkløsninger.
OpptakÅpent
Foto av tre studenter rundt en PC

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Du vil få en god forståelse av logistikk og SCM, med særlig vekt på innkjøp, økonomi og bærekraft. Studiet vil ta for seg de administrative og operasjonelle prosessene knyttet til handtering, lagring, transport og levering av varer, samtidig som du får god innsikt i miljø- og klimautfordringen knyttet til logistikk.  

Studiet gir en yrkesrettet utdanning, og ved å samarbeide på tvers av bachelorprogrammer sørger vi for at studentene alltid får kjennskap til siste forskning og fagekspertise. 

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • LLE2100Logistikkledelse

    Logistikkledelse er et emne som skal gi dyptgående, ledelsesorientert kunnskap og forståelse om utviklingen av forsyningskjeder og bedriftsintern logistikk. Emnet gir en innføring i de grunnleggende sidene ved å designe, utvikle og lede konkurransedyktige forsyningskjeder, samt en innføring i de grunnleggende kvantitative logistikkfunksjonene som prognose, produksjonsplanlegging og lagerstyring. På denne måten kobler vi driftsledelse særlig knyttet til produksjon med logistikk og setter de to funksjonene i sammenheng. Emnet belyser videre de strategiske, taktiske og operative ansvarsområder og problemstillinger som logistikkansvarlige blir konfrontert med i rollen.

  • BØK2101Bedriftsøkonomi

    Bedriftsøkonomi er læren om bedriftens interne og eksterne forhold. Målsetningen er å treffe gode beslutninger og forstå hvordan ressurser best brukes til å oppnå målsetningene til bedriften. Dette kurset gir en bred innføring i bedrifters rolle i økonomien og i samfunnet, samt en oversikt over sentrale teorier, metoder og modeller. Det legges vekt på å vise hvordan flere av disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av en bedrift.

    Bedriftsøkonomi omfatter de tradisjonelle bedriftsøkonomisk analyse emnene (regnskap, økonomistyring og finans), men også organisasjonsfag, markedsføring og foretaksstrategi. Hensyn tatt til kunder, omgivelsene for øvrig, og økonomisk lønnsomhet innenfor rammene av bærekraft, tydeliggjør hvordan ulike bedriftsøkonomiske emner henger sammen, både for å inspirere til videre læring og for å gi relevant tverrfaglig forståelse.

  • SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode

    Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.

    Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.

  • VALUTP999-30Valgemne, utveksling eller praksis 30 studiepoeng

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • TLO3100Transportlogistikk

    I emnet Transportlogistikk ser vi nærmere på hvordan moderne transportlogistikk kan bidra til verdiskaping, vekst og utvikling av et bærekraftig samfunn. Emnet gir en innføring i de forskjellige transportformer som finnes, kostnadene forbundet med disse transportformene og hvilke krav som bør stilles til transportene. Emnet belyser videre de problemstillinger som reiser seg for virksomheter som ønsker å skape lønnsomme, miljøvennlige og samfunnsnyttige transportløsninger, og gir på denne måten en god innføring i oppgaver som ligger til transportansvarlige. Emnet belyser også hvordan forskjellige lagrings- og distribusjonsfasiliteter understøtter transporten mellom virksomheter i en forsyningskjede, samt innblikk i transportinfrastrukturenes betydning for effektive varestrømmer. Emnet kommer også inn på informasjonsteknologiens rolle og trender som både gir muligheter og setter begrensninger for moderne transportløsninger.

  • KLE3100Kvalitetsledelse og LEAN

    De fleste selskaper i privat og offentlig sektor har kvalitet som en sentral måleparameter for å vurdere og sikre at kunden eller brukeren mottar et produkt eller tjeneste som samsvarer med det man har blitt lovet og/eller som kunden/brukeren forventer. I dette emnet vil studentene få en introduksjon i ulike prinsipper, teorier og modeller for styring av kvalitets- og forbedringsprosesser. Gjennom forelesninger og eksempler vil studentene få innsyn i ulike tenkemåter og tilnærminger til ledelse av kvalitet og effektivitet som har oppstått ved ulike tidspunkt i ulike deler verden.

    Kvalitetsledelse og lean har sin opprinnelse innen produksjonsmiljø, men har utviklet seg til å bli en samlebetegnelse på en filosofi for effektiv styring av organisasjonens ressurser mot de aktiviteter som i størst mulig grad skaper verdi for kunden. På denne måten vil emnet i kvalitetsledelse og lean derfor bidra med innsikt i hvordan forbedre og utvikle logistikk og supply chain management (SCM) området.

  • KVM3100Kvantitativ metode

    Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:

    • Beskrivende statistikk
    • Kji-kvadrattesten
    • Korrelasjonsanalyse
    • Variansanalyse
    • Enkel regresjonsanalyse

    Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.

  • SAM3100Samfunnsøkonomi

    Emnet vil omhandle følgende tema:

    • Hva er samfunnsøkonomi?
    • Produksjon og produkttilbud
    • Etterspørsel etter konsumgoder
    • Elementær markedsøkonomi
    • Monopol og monopolistisk konkurranse
    • Regulering av markeder og fordelingspolitikk
    • Kollektive goder og eksterne virkninger
    • Arbeidsmarkedet
    • Innføring i makroøkonomiske begreper
    • Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
    • Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
    • Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
    • Handel og internasjonal økonomi
    • Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
    • Finans- og gjeldskrisene
  • ISC3100Internasjonal Supply Chain Management

    Emnet er et fordypningskurs som tar for seg internasjonale varestrømmer, og som gir en innføring i teori rundt internasjonal handel og transport. Emnet dekker følgende emner: internasjonal handel, teknologi og analyse, import, eksport, globale handelsforhold, frakthåndtering, dokumentasjon, standard handelsvilkår, forpliktelser, ansvar og forsikring i internasjonal transport. Emnet tar også for seg ulike transportformer sentrert rundt maritime forsyningskjeder og shipping i sentrum, hvor vi blant annet ser nærmere på rollen havner og terminaler spiller i internasjonale forsyningskjeder.

  • BPG3100Bacheloroppgave

    Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling som skal besvares i oppgaven. Videre skal studentene presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.

    1. Empirisk oppgave

    I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.

    Anonyme spørreundersøkelser

    • Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
    • Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.

    Bruk av eksisterende data

    • Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
    • Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.

    Eksperiment

    • Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.

    Intervju

    • Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
    • Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
    • Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
    • Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5-10 deltagere per fokusgruppe.

    Observasjon

    • Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.

    Tekst/dokument/innholds-analyse

    • Tekst/dokument/innholds-analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
    • Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca. 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca. 8-10 analyseenheter anbefales).

    Metodetriangulering

    • Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.

    2. Teoretisk oppgave

    • Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
    • En teoretisk oppgave bør diskutere minimum 10 forskningsartikler.
    • Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.

    3. Prosjektoppgave

    • En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører et praktisk arbeid som skal være til nytte for en bedrift/organisasjon.
    • En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell/plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan/strategi eller lignende.
    • Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
    • Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.

    Omfang på bacheloroppgaven er 8000-12 000 ord, +/- 10%. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave).

    Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes inn som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.

Hva kan du bli?

Med bachelorgraden i logistikk og SCM åpner det seg en rekke spennende muligheter. Du vil opparbeide deg etterspurt kompetanse og kvalifisere til flere ulike stillinger i selskaper innen handel, transport og logistikk. Du kan jobbe med alt fra drift, planlegging og økonomistyring, til distribusjon, innkjøp og konsulentvirksomhet, både i privat og offentlig sektor. 

Studiet gir en yrkesrettet utdanning som kvalifiserer for stillinger innen:

  • Transportselskap: drift, planlegging og økonomistyring
  • Industri- og handelsbedrifter: transport-, distribusjons-, innkjøps- og logistikkavdelinger
  • Konsulent- og utredningsvirksomheter
  • Offentlig forvaltning (kommune, fylke, etater, direktorater og bydeler)
  • Organisasjoner med en kjedestruktur

Møt fagmiljøet

Bildet viser en mannlig foreleser som står foran en gruppe studenter i et klasserom. Han står ved en skjerm som viser ordene "Augmented Reality". Studentene, som hovedsakelig er sett bakfra, bruker bærbare datamaskiner, noe som antyder at de tar notater eller deltar aktivt i leksjonen. Klasserommet ser moderne ut, med lyse vinduer i bakgrunnen.
  • Slik jobber vi

    Vår forskning vektlegger økonomi, innovasjon, digitalisering og IT. I tillegg er det flere spennende forskningsprosjekter innen anvendt informatikk, informasjonssystemer og interaksjon mellom teknologi og mennesker. Våre forelesere har lang erfaring fra både bransje og akademia, og vi benytter relevante gjeste- og timeforelesere som tar med sin arbeidshverdag inn i undervisningen. Dette gjør at du som student blir vant til å løse de samme utfordringene som venter på deg når du er klar for arbeidslivet.
  • Slik er studiehverdagen

    Kristiania er et sted hvor alle passer inn, men hvor du likevel studerer sammen med andre som brenner for det samme som deg. En utdanning fra Kristiania er praktisk orientert, og du vil ofte jobbe med reelle oppdragsgivere. Det gjør at våre studenter er ettertraktede på arbeidsmarkedet, også før de er ferdig utdannet. Studentforeninger gir mulighet for å knytte tette bånd rundt felles interesser, mens inkubatorer som Loftet og Bryggeriet skaper et yrende og inspirerende miljø for studenters egne bedrifter.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål