Med dette studiet får du de praktiske verktøyene du trenger for å jobbe med kommunikasjon og som gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet.
Nøkkelinformasjon
Fornøyde studenter
Vi har de mest fornøyde PR-studentene i Norge (Studiebarometeret 2022).Praksis
Du møter gjesteforelesere fra arbeidslivet, reiser på bransjebesøk og har obligatorisk praksis på en relevant arbeidsplass.Utveksling
Du kan søke om utveksling i fjerde semester. Se hvor du kan dra nederst på siden.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.Pris
40 200 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
Du vil få kunnskap og erfaring med digital markedsføring og kommunikasjon, mediekontakt, retorikk, krisehåndtering og kampanjegjennomføring, blant annet gjennom praktiske utfordringer og oppgaver. Studiet er fremtidsrettet, samarbeider tett med bransjen og gir deg verktøyene du trenger for å bli en selvstendig og kreativ kommunikator.
Studiemodell
- IPS1100Innføring i PR og strategisk kommunikasjon
Dette emnet gir en helhetlig innføring i PR-faget og kommunikasjonsstrategier, inkludert både teoretiske og praktiske aspekter. Studentene får en innføring i hvordan PR-faget utføres i praksis i dag og hvordan det historisk har utviklet seg i Norge. Videre drøftes de etiske debattene knyttet til PR-bransjen, samtidig som studentene får innsikt i politiske prosesser, valgkamp og medienes rolle i å forme den politiske dagsorden.
Studentene lærer å utvikle, planlegge, gjennomføre og evaluere kommunikasjonskampanjer. Emnet kombinerer teoretisk undervisning med praktisk trening, hvor studentene øver seg på budskapsutvikling og leverer ulike tekster, som pressesaker og intervjuer. De får også opplæring i akademisk lesing, skriving, kildekritikk, samt innsikt i relevante analyseverktøy og casestudier fra offentlig og privat sektor.
- MSG2100Marked, samfunn og globalisering
Hvordan skal vi møte framtidens utfordringer preget av globalisering og automatisering? Den internasjonale utviklingen av økonomi, politikk og teknologi påvirker arbeidstakere, arbeidsgivere, offentlige institusjoner, privat sektor og dagsorden.
Dette emnet vil bruke økonomisk teori og historiske hendelser til å analysere nasjonale og internasjonale fenomener. Industrialiseringen og utviklingen av markedsøkonomien de siste hundreårene vil danne den overordnete kronologien. En rød tråd vil følge Norge fra fattig nasjon i 1905 fram til i dag hvor vi er et av verdens rikeste land kjennetegnet ved blandingsøkonomi, trepartssamarbeid og verdens største investeringsfond grunnet olje og gass. Emnet kombinerer teoretisk kunnskap, historisk innsikt og praktisk forståelse, hvor studenter introduseres for ulike dagsaktuelle case.
- VAL999-30BValgemner, utveksling eller praksis i bedrift
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- VKU3100Virksomhetskommunikasjon
I dette emnet får studentene grunnleggende, praktisk og teoretisk kunnskap om internkommunikasjon og kommunikasjonsutøverens rolle for å oppnå organisasjonsmål. De lærer om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape verdier for organisasjonen og dens interessenter. De skal lære å lage en plan for kommunikasjonen innad i en organisasjon. Det blir spesielt lagt vekt på hvorfor det er viktig med god intern kommunikasjon og hva som er målet med internkommunikasjonen. I den forbindelse lærer studentene om organisasjonskultur, tillit, effektivt samarbeid, motivasjon, endring og kunnskapsdeling. Studentene får innsikt i det teoretiske fundamentet for å forstå faget og teorier som er til hjelp for å nå de nevnte målene.
- KVM3100Kvantitativ metode
Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:
- Beskrivende statistikk
- Kji-kvadrattesten
- Korrelasjonsanalyse
- Variansanalyse
- Enkel regresjonsanalyse
Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.
- SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode
Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.
Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.
- PPR2200Profesjonell praksis
I dette emnet skal studentene få arbeidserfaring hos en selvvalgt organisasjon/bedrift som er relevant for utdannelsen. Hensikten med emnet er å gi studenten innsikt i arbeidet med PR og strategisk kommunikasjon og benytte seg av sin opparbeidede kunnskap i for eksempel innholdsproduksjon, kampanjeutvikling og arbeid med presse. Emnet skal forberede studenten på utøvelse av profesjonell og etisk yrkespraksis innenfor fagfeltet, samt etablere et nettverk i bransjen.
Praksisperioden har en varighet på ti uker (80%) og studenten skal selv søke plass hos relevant praksissted.
Studenten skal ha en praksisveileder ved valgt praksissted og følge det ordinære arbeidet ved praksisstedet. Praksisveileder legger, i samarbeid med studenten, opp planer for studentens arbeid og skal følge studenten i læreprosessen. Studenten skal også ha en faglig veileder og kontaktperson ved instituttet. Hun/han er tilgjengelig for student og praksisveileder etter behov.
Underveis og ved endt praksis skal studenten skrive en oppgave fra praksisperioden. Oppgaven danner grunnlaget for vurderingen.
- BCR3103Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling innenfor bachelorstudiets fagområde som skal besvares i oppgaven. Oppgaven skal være forankret i relevant teori og studentene skal presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.
- Empirisk oppgave
I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.
Anonyme spørreundersøkelser
- Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
- Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.
Bruk av eksisterende data (sekundærdata)
- Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
- Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.
Eksperiment
- Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.
Intervju
- Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
- Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
- Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
- Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5- 10 deltagere per fokusgruppe.
Observasjon
- Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.
Tekst/dokument/innholds- analyse
- Tekst/dokument/innholds- analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
- Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca 8 - 10 analyseenheter anbefales).
Metodetriangulering
- Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.
2. Teoretisk oppgave
- Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
- Det er anbefalt at en teoretisk oppgave diskuterer ca 10 forskningsartikler.
- Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.
3. Prosjektoppgave
- En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører er et praktisk arbeid som bør være til nytte for en bedrift / organisasjon.
- En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell /plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan /strategi, journalistisk produkt eller lignende.
- Studentene skal knytte prosjektet opp til aktuell teori på fagfeltet, og en prosjektoppgave stiller like krav til teori og teoretisk diskusjon som en empirisk oppgave. En prosjektoppgave skal vurderes basert på det akademiske arbeidet som leveres.
- Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
- Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.
Omfang på bacheloroppgaven er 8000 - 12 000 ord. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave). Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes ikke som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.
Hva kan du bli?
- Kommunikasjonsrådgiver
- Presseansvarlig/medierådgiver
- Kommunikasjonsansvarlig eller -sjef
- Webredaktør
- Innholdsprodusent
- Journalist
Dette er utdanningen for deg som tenker klart, skriver godt, og har interesse for budskapsutvikling og digital kommunikasjon.
– Jeg ønsker meg en verden fri for hat og diskriminering
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Undervisningen bygger på den nyeste forskningsbaserte kunnskapen om kommunikasjon og blir ledet av forelesere med lang erfaring fra bransjen. Koblingen mellom teori og praksis er tydelig gjennom hele studiet: Ved å løse oppgaver for eksterne oppdragsgivere som en del av undervisningen, får du best mulig erfaring med å lage kampanjer i praksis.Foreleserne bruker sine nettverk for å hente inn gjesteforelesere. Det kan være statsråder, topp-journalister, ledere i private selskaper, folk som har stått i kriser – eller personligheter fra media som deler sine erfaringer med deg. Innsikten du får bidrar til at du skiller deg ut på arbeidsmarkedet og kan bli en ettertraktet medarbeider på spennende arbeidsplasser. Vi har blant annet hatt gjesteforelesere som:
- Skuespiller Mads Ousdal
- Generalsekretær i Høyre, John Ragnar Aarset
- Generalsekretær i Røde Kors, Bernt Apeland
- TV 2-journalist Kjetil Sviland
- Daglig leder i Red Performance, Magnus Bøe
- Spesialrådgiver i Trigger, Babak Behrad
- Account Director i JCP PR, Kim Reksten Grønneberg
- Managing Director i Google, Jan Grønberg
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- – Jeg ønsker meg en verden fri for hat og diskriminering«Årets influenser» har et hårete mål.