Nøkkelinformasjon
Praksis
Du kan søke om praksis i en bedrift som en del av denne utdanningen.Fornøyde studenter
Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.Gjesteforelesere
Gjesteforelesere fra ledende offentlige og private bedrifter i Norge og utlandet som Comte, DOGA, DNB, Filharmonien, Helsedirektoratet, Brønnøysundregistrene, NAF og Designit.Viktige frister
Søknadsfristen er utvidet. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2023.Opptakskrav
Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.Pris
40 200 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
Gjennom studiet vil du lære å skape, visualisere og presentere ideer for brukere, leverandører, lærere og medstudenter. I løpet av studietiden vil vi blant annet jobbe med scenarioutvikling for fremtiden, forretningsutvikling, systemorientert design og presentasjonsteknikk.
Studiemodell
- PLE2102Prosjektledelse
Emnet introduserer studentene til prosjekt som organisasjons- og arbeidsform. Prosjektet kjennetegnes ved at de er avgrenset i tid, har definerte mål og gjennomføres med gitte ressurser. Emnet legger særlig vekt samarbeid og kommunikasjon.
- Prosjektarbeid som arbeidsform
- Initiering og organisering av prosjekter
- Målformulering, planlegging og gjennomføring av prosjekter
- Prosjektledelse, samarbeid og kommunikasjon
- DFT2100Design Futures
Emnet skal gi studenten forståelse for rollen til design i en verden i stadig endring, med fokus på forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid. Gjennom praktisk gruppearbeid med et selvvalgt wicked problem skal studentene lære å konstruere, formidle og drøfte forskjellige fremtidsscenarioer gjennom design, tekst og andre virkemidler. Bevissthet rundt tid og potensialet for uforutsette konsekvenser av design vil være sentralt.
- DSA2100Designerens samfunnsansvar
Emnet gir en innføring i å jobbe for positiv samfunnsendring som designer. Dette gjøres gjennom designmetodisk utforskning av samfunnsproblemer som er komplekse og vanskelige å definere ("wicked problems"). Studenten skal utvikle et bevisst forhold til seg selv som en integrert del av samfunnet, og det ansvaret dette innebærer som designer og fagperson. Emnet skal gi kunnskap om hvordan miljø, økonomi og sosial ansvar er tett knyttet sammen med bærekraftig utvikling.
- DSS201Forretningsdesign
Emnet fokuserer på en teoretisk og praktisk forståelse av disruptive forretningsmodeller. Kurset vil gjennomgå hvordan man kan analysere behov fra et kundeperspektiv og dernest utforme potensielt disruptive løsninger. Det vil også legges vekt på hvordan slike løsninger kan utformes som del av en forretningsmodell - bestående av ulike typer forretningslogikker / verdikonfigurasjoner. Emnet gir studentene innblikk i disse perspektivene gjennom teoriforelesninger koblet med praktiske øvelser.
- DSS202Strategisk design
Dette emnet fokuserer på å navigere i en organisatorisk kontekst for å få forankret og gjennomført nye ideer. Det belyser hvordan organisasjoner fungerer økonomisk, teknologisk og strukturmessig, både i dag og hvordan dette endrer seg over tid. Det er fokus på hvordan forskjellige aktører har forskjellige behov og interesser, samt hvordan designere og andre endringsagenter kan skape engasjement for ideer og endring. Emnet gir studentene både verktøy og metoder for strategisk forankring av nye ideer og løsninger. Det vil være fokus på endringsledelse, langsiktig planlegging og implementering av tjenestekonsepter i virksomheter.
- DSS203Designantropologi og kvalitative metoder
Hva er designantropologi og hvordan kan designantropologisk metodikk bidra i vårt arbeid som designere? Emnet gir en innføring i antropologi og designantropologi gjennom grunnleggende begrep, teori og metodikk. Det legges vekt på det særegne ved etnografisk metode, der både observasjoner og samtaler/intervjuer inngår i datainnsamlingen. Studentene blir introdusert til likheter og ulikheter mellom designantropologi og annen designmetodikk og -praksis. Etiske problemstillinger og posisjonering i felten tas også opp. I tillegg undervises det i lesning av andres etnografi, særlig i form av monografier.
Designantropologi, i likhet med blant annet tjenestedesign, legger fokus på grundig forståelse av målgruppen(e) og tema(ene) som utforskes og involvering av alle berørte parter for å bidra med løsning(er). Designere har tatt i bruk flere metoder fra antropologens verktøykasse, som har blitt viktig for deres praksis. Samtidig mangler ofte den grundige forståelse for metodikken, eller hvordan ferdighetene formes fra både et teoretisk og praktisk ståsted.
Emnet har en teoretisk og en praktisk komponent, og studentene vil få opplæring i etnografisk metode og analyse gjennom mini-feltarbeid som utvikles til en etnografisk tekst.
- DSS204Praksis i designbedrift
Etter to år med grunnleggende opplæring kan studenten få mulighet til å arbeide i en bedrift hvor den er ansatt som designer. Eksempler på slike bedrifter er designbyråer, konsulentselskaper/rådgivning eller forskjellige funksjoner i offentlig sektor. Praksisstudenten skal delta i den profesjonelle praksisen som designer i bedriften i 600 timer.
Målet for praksisplassen er at studenten skal få et innblikk i arbeidshverdagen og den profesjonelle praksisen til en designer som jobber med områder innenfor strategi og samfunnsproblematikk. Studenten skal i praksisperioden benytte ferdigheter og kunnskaper tilegnet så langt i studiet, til å oppnå erfaring og praktisk kunnskap gjennom arbeidet ved bedriften.
Det inngås en kontrakt mellom bedriften og høyskolen, for å sikre faglig innhold i praksisperioden. Bedriften forplikter seg til å gi erfaring innen følgende punkter:
- Befaring/møter i oppstartsfase og underveis i prosjekt
- Designstrategi
- Designskisser / utarbeiding av designforslag
- Presentasjon for kunde
- Ferdigstilling og dokumentasjon av designløsning
- Oppfølging av avsluttede prosjekter
I tillegg må kandidaten følge den relaterte undervisningen ved høyskolen, og løse oppgaver knyttet til dette.
- UTV999BA30Utveksling
- VAL999-7Valgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- DSS301Bacheloroppgave
Studenten skal gjennomføre et solid faglig utviklingsprosjekt. Bacheloroppgaven er den avsluttende oppgaven etter tre års studier. Studenten skal vise kunnskap og ferdigheter tilegnet i studiet. Temaet, prosess og løsning skal være designorientert med fokus på strategi og samfunn, ellers skal studenten selv definere rammene for oppgaven.
Oppgaven skal kommunisere students designprosess og -løsning. Det må være tydelig hvordan studenten har beveget seg fra første problemstilling til ferdig løsning. Studenten må vise evne til å argumentere for veivalg og løsninger gjennom hele prosessen ved bruk av både tekst og visualisering. Oppgaven skal vise at studenten behersket alle deler av en designprosess, og valg av hensiktsmessige metoder.
- DSS300Gamification og UX-design
Dette emnet gir en innføring i bruk av Gamification og User eXperience design (UX Design) i en designkontekst. Gamification betyr å bruke spill-elementer i en ikke-spill kontekst. UX-design omhandler menneskers erfaringer i møte med produkter, tjenester og digitale flater. Emnet berører også adferdsdesign, som å forsøke å skape endringer i adferd hos brukere gjennom konsepter som f.eks. nudging. Studentene får jobbe med flere aktuelle problemstillinger, med fokus på designeres makt og ansvar i denne type design.
- DST3100Fordypning i design, strategi og samfunn
Emnet består av et større praktisk fordypningsprosjekt, samt teoriforelesninger. Studenten skal selv velge deler av den faglige fordypningen, og gjennom det hvilket området hen vil spesialisere seg i.
I det praktiske fordypningsprosjektet vil studentene arbeide med et aktuelt samfunnstema, som utforskes ved bruk av designmetodikk og -prosess. Sentralt i både den designmetodiske utforskningen og utformingen, er faglig refleksjon-i-handling.
Formålet er at studentene skal tilegne seg en større bevissthet om designeres arbeidsprosess, og at de skal kunne uttrykke sine refleksjoner rundt denne med et fagspråk. En del av denne bevisstgjøringen innebærer også at studentene selv må planlegge prosessen og hvordan de skal bruke den til å utforske og analysere problemstillingen de velger. Resultatet av fordypningsprosessen er et designet konsept, som skal presenteres i en utstilling sammen med andre studenters konsepter.
- KOD206Designforskningsmetoder
I emnet tilegner studentene seg en større metodisk selvstendighet som vil komme dem til gode i den avsluttende bacheloroppgaven. Studentene blir oppfordret til å se på design som en utforskende prosess og designeren som en «reflekterende praktiker». Gjennom forelesninger og praktiske øvelser lærer de om utvalgte metoder for datainnsamling, -generering og -analyse med relevans til de representerte designdisiplinene. Kunnskap om metoder og teknikker lært tidligere i studieløpene utveksles i et flerfaglig fellesskap. Refleksjon rundt egen og andres metodebruk inngår som en sentral del av emnet med mål om å fremdyrke større selvstendighet og forståelse.
Hva kan du bli?
Kristiania-studenter hjelper Munch-museet med å nå de unge
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
- Med Bachelor i tjenestedesign hos Kristiania, Westerdals Institutt for kreativitet, fortelling og design, lærer du å skape og videreutvikle tjenester og opplevelser som er økonomisk, sosialt og miljømessig bærekraftige – tjenester verden trenger.
- Bachelor i tjenestedesign blir ledet av Adeline Hvidsten og Christin Staubo.
- Vi har forelesere på høyt internasjonalt nivå. For å gi deg et relevant nettverk og oppdatert kunnskap har vi gjesteforelesere og oppdragsgivere fra bransjen. Tidligere har dette vært blant annet Itera, Snøhetta, DnB, Munchmuseet, NAF, Kavlifondet, Oda og SATS. Studiet gir deg altså kompetanse på internasjonalt nivå, med mye praktisk arbeid og store muligheter både i og etter studiene.
Slik er studiehverdagen
Tjenestedesign er en helhetlig og kreativ tilnærming til det å forstå og å løse virkelige menneskers problemer. En viktig del av undervisningen er derfor å jobbe med ekte caser og virkelige oppdragsgivere som trenger din hjelp.- I det første året lærer du deg grunnleggende tjenestedesignprosesser, metoder og verktøy. Samtidig blir du trygg på kommunikasjon, visualisering og utforming av ideene dine.
- Det andre året bruker du tjenestedesign til å løse ulike problemer gjennom blant annet scenarioutvikling, prosjektledelse og forretningsdesign. Du kan også ha praksis i bransjen, eller dra på utveksling til en skole i utlandet.
- Det siste året fordyper du deg i tjenestedesign. Siste halvdel av året gjennomføres det et større egendefinert bachelorprosjekt alene eller i gruppe.
Livet som student
Lurer du på hvordan hverdagen er hos oss? Følg oss på:
• TikTok
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april 2023. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2023.Les merBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistrering
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Aktuelt
- Kristiania er et utstillingsvindu for studenteneBåde bransjen og publikum følger nøye med når disse studentene viser hva de har lært!