Bilde av to studenter som står og ser på studentarbeider
Fagskole
Studielengde:2 år

Fashion Brand Communication

Har du en interesse for mote og kommunikasjon? Fashion Brand Communication er den eneste utdanningen av sitt slag i Norge og åpner for mange spennende karrieremuligheter.
OpptakÅpent
Bilde av to studenter som står og ser på studentarbeider

Nøkkelinformasjon

  • Unikt studium

    Fashion Brand Communication er den eneste utdanningen av sitt slag i Norge.
  • Sterkt fagmiljø

    ESMOD Oslo har tilbudt motestudier siden 1990 og har et veletablert, bredt og solid fagmiljø. 
  • Nærhet til bransjen

    Vårt tette samarbeid med motebransjen gir deg en unik mulighet for nettverksbygging, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Ansvarlig fagmiljø

  • Opptakskrav

    Krav om fagbrev, yrkeskompetanse, generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
  • Pris

    65 900 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Fagskole
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Fashion Brand Communication tar for seg merkevarekommunikasjon innen mote- og livsstilsindustrien. Dette omfatter alt fra moteprodukter relatert til klær, til interiørprodukter og velværeprodukter.

Studiet lærer deg å bygge kjennskap til en eksisterende merkevare, og hvordan du kommuniserer produkter og tjenester til ulike målgrupper. Du får også kunnskap om produktutvikling, i form av tilpasning og utvidelse av merkevarens sortiment med nye produktgrupper.

I løpet av to år hos oss lærer du blant annet om:

  • Mote- og livsstilssegmenter
  • Merkevarekommunikasjon
  • SoMe-markedsføring og digitale kampanjer
  • Merkevareutvidelse og -tilpasning

Studiemodell

Denne fagskoleutdanningen går over to studieår, og hvert studieår er delt opp i to semestre. Her ser du en oversikt over obligatoriske emner. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

30 stp.

30 stp.
  • FBC2100Merkevarekommunikasjon

    Emne gir en innføring i markedskommunikasjon i ulike kanaler. Tema 1 til 3 fokuserer på ulike aspekter ved digital markedsføring og gir en naturlig progresjon for studentene. I det siste temaet samles trådene og studenten skal bruke kompetansen de har opparbeidet seg til å utarbeide markedsplaner ut fra en digital strategi.

    Emne 3 Merkevarekommunikasjon består av fire underliggende temaer:

    1. Markedsføring i digitale kanaler
    2. Tekst og innhold på nett
    3. Visuell webkommunikasjon
    4. Digital strategi og markedsplan

    Markedsføring i digitale kanaler I dette temaet får studenten en innføring i innholdsmarkedsføring, inbound marketing, influencer marketing og søkemotormarkedsføring.

    Tekst og innhold på nett

    Temaet omhandler kundens adferd på nett og hvordan man tilrettelegger innhold for målgruppen.

    Studenten lærer om bruk av tekst i kommunikasjon på nett.

    Visuell webkommunikasjon

    Dette temaet gir en innføring i hvordan studenten skal gå frem ved utvelgelse av bilder til ulike digitale markedsføringskanaler. Temaet tar også for seg grunnleggende opplæring i komposisjon og andre grep en kan ta for å ta/velge riktig bilde til riktig kanal. Temaet går i tillegg i dybden på hvordan en kan bruke ulike former for visuelle virkemiddel og ulike markører for å nå ut til ulike målgrupper i ulike kanaler.

    Digital strategi og markedsplan

    I dett temaet samles trådene fra de andre temaene. Studentene lærer sammenhengen mellom strategi, planer, tiltak, og lærer hvordan de kan jobbe med digitale tiltak som kan bidra til at planer og strategiske mål i en virksomhet kan bli nådd.

  • FBC2200Profesjonalisering

    Emnet har fokus på studentens møte med arbeidsliv og gjennomføring av prosjektet. Gjennom møte med utdanningens samarbeidspartnere vil studenten få kjennskap til hvordan arbeidsoppgaver blir løst innen mote- og livsstilindustrien. Gjennom arbeid med fordypning og spesialisering, koordinerer og leder studenten sitt eget fordypningsprosjekt. Studenten innhenter informasjon til fordypningsprosjektet brand extension, gjennom møte(r) med bedrift i mote- og livsstilindustrien.

    Emne 4 Profesjonalisering består av to underliggende tema

    1. Introduksjon til fordypningsprosjekt
    2. Fordypningsprosjekt

    Introduksjon til fordypningsprosjekt

    Introduksjon til fordypningsprosjekt handler om å utarbeide en idé til videreutvikling, sortimentsutvidelse og kommunikasjon av en merkevare.

    Fordypningsprosjekt

    Studenten utarbeider og gjennomfører sitt forslag til videreutvikling, sortimentsutvidelse og kommunikasjon av en valgt merkevare.

Hva kan du bli?

Fashion Brand Communication gir deg kompetanse som er etterspurt i motebransjen. Studiet kvalifiserer deg til mange spennende jobber både i Norge og i utlandet.

Etter endt utdanning kan du jobbe innenfor mote- og livsstilsbransjen med: 

  • Innkjøp
  • Visual merchandising 
  • SoMe- og innholdsmarkedsføring
  • Arbeid i PR-byrå, agentur eller trendbyrå
  • Merkevareutvidelse og -tilpasning
  • Digital kommunikasjon og markedsføring
  • Merkevarebygging og strategi

Møt fagmiljøet

  • Vår fagstab

    ESMOD Oslo har tilbudt studier siden 1990 og har et veletablert, bredt og solid fagmiljø. Lærerne er en del av det internasjonale ESMOD-systemet. Dette betyr at de må gjennom en faglig godkjenning via ESMOD International. Lærerteamet vårt har med seg både nasjonal og internasjonal erfaring og har hatt ulike roller og stillinger i mote- og livsstilsbransjen. Noen har jobbet for store internasjonale merkevarer, mens andre eier og driver egne merkevarer. Disse spennende erfaringene tar de med seg inn i undervisningen, som gjør studiene våre svært relevante og engasjerende. Du vil også møte gjestelærere som hentes inn fra bransjen for å fortelle om sine spesialfelt.
ESMOD Oslo har tilbudt motestudier siden 1990. Hos oss får du en utdanning som er anerkjent over hele verden – som åpner for mange spennende karrieremuligheter i motebransjen.

Livet som student på ESMOD

Å være student handler om mye mer enn å studere! Ved ESMOD Oslo blir du en del av et stort kreativt miljø og får tilgang til fasiliteter i toppklasse! 

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli. 
    Viktige frister
  • Slik søker du

    Mitt Kristiania, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner. 
    Les mer
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter