En gruppe studenter i et auditorium.
Fagskole
Studielengde:2 år

Praktisk markedsføring

Rett i jobb etter to år med studier, eller ønsker du å bygge videre på kompetansen din? Med en fagskoleutdanning i praktisk markedsføring styrker du verdien din på arbeidsmarkedet og åpner dørene for spennende karrieremuligheter.
OpptakÅpent
En gruppe studenter i et auditorium.

Nøkkelinformasjon

  • Fleksibel gjennomføring

    Jobb selvstendig med praktiske oppgaver knyttet til markedsføring med veiledning fra forelesere.
  • Du kan søke innpass

    Dette studiet kan kvalifisere til opptak på 2. året av en bachelorgrad. Les mer nederst på siden!
  • Tett på næringslivet

    Studiet byr på gjesteforelesere fra relevante virksomheter og reelt case-arbeid fra næringslivet. Slik blir du klar for det som venter etter studiene. 
  • Ansvarlig fagmiljø

  • Opptakskrav

    Krav om fagbrev, yrkeskompetanse, generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
  • Pris

    40 200 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Fagskole
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Praktisk markedsføring er en toårig utdanning der du lærer hvordan du skal kunne ta operativt ansvar for markedsføringen i en liten eller mellomstor virksomhet  (SMB). Utdanningen gir også gode forutsetninger for å bli en verdifull lagspiller i et større team i en markedsavdeling. 

Med dette studiet får du et solid teoretisk grunnlag og verdifull praktisk erfaring fra markedsføringsbransjen. Du vil få møte gjesteforelesere fra ulike virksomheter som deler sin kunnskap og erfaring, og sammen vil dere jobbe for å løse aktuelle problemstillinger innen markedsføring.

Du vil blant annet lære om:

  • Markedsføringsledelse
  • Markedsstrategi
  • Markedskommunikasjon
  • Forbrukeratferd

Studiemodell

Denne fagskoleutdanningen går over to studieår, og hvert studieår er delt opp i to semestre. Her ser du en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis og spesialisering. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

15 stp.

15 stp.

15 stp.

15 stp.
  • FPM2100Forbrukeratferd

    Emnet tar for seg en forbrukers atferd før, under og etter at en kjøpsbeslutning tas. Studentene vil lære om sentrale begreper som segmentering (STP-modellen), beslutningsprosesser, motivasjonsmodeller, emosjoner og persepsjon, og hvordan man som markedsfører kan bruke dette til å skape salg og kundelojalitet.

    Gjennom emnet vil studentene jobbe med konkrete caser hvor de blir utfordret på å foreta intervjuer, undersøkelser og analyseverktøy for å få innsikt i hvordan man som markedsfører kan nå ulike målgrupper.

  • FPM2150Markedsføringsledelse

    I emnet skal studentene anvende sin akkumulerte kunnskap og ferdigheter til å lage en konkret markedsplan for en kunde, gjerne selvvalgt. Emnet vil legge vekt på studentenes evne til å jobbe strategisk med målgruppeinnsikt for å skape relevante markedsføringstiltak.

    Studentene vil også bli utfordret på både å formulere kommunikasjonskonsepter og -budskap, samt hvordan bestille tjenester fra underleverandører som reklamebyråer, produksjonsselskaper og mediebyråer. De vil måtte anvende kunnskap fra alle de foregående emnene, herunder budsjettering, økonomistyring og bestillekompetanse, og vil utfordre både deres tekniske og kreative evner.

    Emnet er ment å forberede studentene på profesjonaliseringen i semester 4 og vil vektlegge selvstendig arbeid og evne til selvledelse.

  • FPM2200Profesjon og praksis

    I dette emnet skal studentene ut i en praksisperiode på seks til åtte uker og skal forberede studenten på utøvelse av profesjonell yrkespraksis innenfor fagfeltet.

    Skolen vil bistå studentene i å finne praksisplass, men det er lagt opp til at studentene selv skal finne og søke på plassen. Skolen skal godkjenne både praksisplassen og veileder.

    Gjennom praksisperioden får studentene arbeidserfaring hos en liten eller mellomstor virksomhet (SMB) som er relevant for utdannelsen, og opparbeider dermed realkompetanse innen markedsføring.

    For studenter som ikke kan eller vil ha praksis, vil det bli laget et opplegg som i så stor grad som mulig vil simulere en reell arbeidssituasjon.

    Gjennom emnet skal studentene føre praksislogg og blir fulgt opp regelmessig av skolen via samtaler og/eller møter.

  • FPM2250Hovedprosjekt

    If you need an English translation, please contact your teacher

Hva kan du bli?

De aller fleste virksomheter, store som små, har behov for dyktige markedsførere som kan bidra til økt vekst i selskapet. Med ferdighetene du lærer deg i denne utdanningen kvalifiserer du deg til flere ulike roller innen markedskommunikasjon og strategi. 

Du kan blant annet jobbe som:

  • Markedsansvarlig i en liten eller mellomstor virksomhet  (SMB)
  • Konsulent i markedsavdelingen til en større virksomhet
  • Digital markedskonsulent

I utdanningen vil du møte lærere og forelesere med lang praktisk erfaring fra markedsføringbransjen. Dette sikrer at utdanningen din er relevant og oppdatert, og vil gi deg verdifull kompetanse som arbeidslivet etterspør. 

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Praktisk markedsføring er en ny utdanning på Fagskolen Kristiania for deg som liker å lære gjennom å gjøre. Markedsføringsfaget er et sammensatt fag med mange forskjellige aspekter, og du vil derfor også få undervisning av fagpersoner fra blant annet prosjektledelse og entreprenørskap, som vil bidra med viktig kompetanse du trenger i moderne markedsføring.

    En fagskoleutdanning er praktisk rettet og legger vekt på et godt samarbeid med arbeidslivet. Gjennom utdanningen vil du derfor jobbe med relevante caser fra næringslivet og kan se frem til dyktige gjesteforelesere fra en rekke industrier og bransjer. 

  • Slik er studiehverdagen

    Utdanningen i praktisk markedsføring er stedbasert på Fagskolen Kristiania i Oslo. Det betyr at du vil bli en del av et faglig klassemiljø som jevnlig møtes på skolen for undervisning og arbeid med caser og oppgaver. Utdanningen gjennomføres ved at du først har én til to uker med intensiv undervisning, etterfulgt av selvstendig arbeid under faglig veiledning med oppgaver knyttet til temaet. 

    Denne studiemodellen forsterker ferdigheter som er etterspurt i en hybrid arbeidshverdag, samtidig som den gir deg variasjon og fleksibilitet i utdanningsløpet

Jeg har jobbet som tekstforfatter og kreatør i rundt 25 år, og har undervist nesten like lenge. Dette studiet gir deg alt du trenger for å ta ansvar for markedsføringen i en liten eller mellomstor bedrift.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli. 
    Viktige frister
  • Slik søker du

    Mitt Kristiania, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner. 
    Les mer
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om studentene våre