To studenter står i en gate, foran fireetasjers murhus i Kvadraturen i Oslo.
Master
Studielengde:2 år

Digital kommunikasjon og markedsføring

Vil du forstå hvordan teknologi, kommunikasjon og kreativitet henger sammen? I løpet av dette studiet utvikler du evnen til strategisk analyse, praktisk problemløsning og samarbeid i team, samt ferdigheter til å produsere og formidle engasjerende innhold.
OpptakÅpent
To studenter står i en gate, foran fireetasjers murhus i Kvadraturen i Oslo.

Nøkkelinformasjon

  • Praktisk utdanning

    Studiet er bransjenært og gir deg kompetanse i å lede kreative prosesser, bygge relasjoner og håndtere komplekse utfordringer i arbeidslivet.

  • Utveksling

    Opplev verden mens du studerer! Les mer nederst på siden.
  • Unikt fagmiljø

    Et internasjonalt orientert miljø med erfarne forelesere, bransjetilknytning og tilgang til forskningsprosjekter som styrker faglig utvikling.  
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli. 
  • Opptakskrav

    På dette studiet kreves det bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng og karakterkrav på minimum 2,5 (C i gjennomsnitt). Det er også krav til spesifikke fagområder. Les mer nederst på siden.
  • Pris

    56 400 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Master
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

En master i digital kommunikasjon og markedsføring gir deg dyp innsikt i hvordan digitale verktøy kan brukes for å forstå og påvirke forbrukeratferd. Gjennom emner som nevromarkedsføring og forbrukersosiologi lærer du å se forbrukere som komplekse individer, ikke bare som tall og data.

Studiet kombinerer teoretisk kunnskap med praktiske verktøy. Du vil lære å analysere trender, utvikle målrettede markedsstrategier og skape engasjerende innhold basert på innsikt fra sosiologi, psykologi og kommunikasjonsfaget.

Programmet styrker dine evner til samarbeid, etisk kommunikasjon og kritisk refleksjon. Du lærer å lede kreative prosesser, samarbeide effektivt i team og tilrettelegge for innovasjon. Dette er viktige ferdigheter å ha i møte med en stadig mer digital og konkurransepreget bransje.

I løpet av studietiden vil du blant annet lære om: 

  • Forbrukersosiologi
  • Digital produksjon og storytelling
  • Nevromarkedsføring
kvinnelig student med langt, mørkt hår jobber med skoleoppgaver i Kristianias nybygg i Kirkegata

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Mastergraden går over to studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • MOG5100Masteroppgave

    Masteroppgaven skal gi studentene kunnskap og ferdigheter til å kunne løse komplekse problemstillinger i markedsføring. Masteroppgaven skal gi erfaring med å anvende teoretisk innsikt og forskningsmetode i et større selvstendig arbeid.

    Det er et mål at studentene i masteroppgaven setter sammen kunnskap og ferdigheter fra de foregående emnene i masterprogrammet i et avsluttende selvstendig arbeid med en relevant problemstilling.

    I masteroppgaven skal studentene:

    • Utvikle en presis problemstilling som er teoretisk og praktisk relevant for fagfeltet
    • Bruke relevant teori og forskning fra (og utover) masterprogrammet
    • Samle inn relevante data for å besvare problemstillingen, og analysere dataene på passende måte
    • Diskutere implikasjonene av funnene for teori og praksis

    Anbefalt lengde på masteroppgaven er ca. 25 000 - 30 000 ord, men det er ingen absolutte krav eller begrensinger til antall sider. Hva som er hensiktsmessig lengde på oppgaven vil variere med hensyn til problemstilling, teori og metode.

  • VALUTV999-30Valgemner eller utveksling

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret her:

    Valgemner og praksis

Hva kan du bli?

En master i digital kommunikasjon og markedsføring vil gjøre deg ettertraktet i et konkurransepreget arbeidsmarked, og åpner for en rekke strategiske markedsførings- og kommunikasjonsroller. 

Du kan blant annet jobbe som:

  • Kommunikasjonsansvarlig
  • Brand Manager
  • Digital innholdsprodusent
  • Senior markedsrådgiver

Møt fagmiljøet

Spiletrappen i Kristianias undervisningsbygg i Kirkegata
  • Slik jobber vi

    Du møter forelesere med høy kompetanse, internasjonal erfaring og sterk bransjetilknytning. De har bakgrunn fra ledende universiteter og forskningsmiljøer, noe som gir deg tilgang til oppdatert kunnskap og globale perspektiver.

    De er aktive innen forskning på digital innovasjon og forbrukeratferd, og bruker denne erfaringen for å sikre relevant og engasjerende undervisning. Du får tett oppfølging og mulighet til å styrke dine praktiske ferdigheter ved å delta i workshops og case-studier underveis i studiet. 

  • Slik er studiehverdagen

    Kristiania er et sted hvor alle passer inn, men hvor du likevel studerer sammen med andre som brenner for det samme som deg. En utdanning fra Kristiania er praktisk orientert. Det gjør at våre studenter er ettertraktede på arbeidsmarkedet, også før de er ferdig utdannet. 

    I tillegg til timeplanlagt undervisning har Kristiania også tilgjengelige fagressurser som administrativt ansatte, bibliotekarer, digitale læringsressurser som online videoforelesninger og studentveiledere.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli. 
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål