To studenter står i en gate, foran fireetasjers murhus i Kvadraturen i Oslo.
Master
Studielengde:2 år

Digital kommunikasjon og markedsføring

Master i digital kommunikasjon og markedsføring er en tverrfaglig mastergrad som trekker på innsikt fra flere relevante vitenskaper.
OpptakÅpent
To studenter står i en gate, foran fireetasjers murhus i Kvadraturen i Oslo.

Nøkkelinformasjon

  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli. 
  • Opptakskrav

    På dette studiet kreves det bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng og karakterkrav på minimum 2,5 (C i gjennomsnitt). Det er også krav til spesifikke fagområder. Les mer nederst på siden.
  • Pris

    56 400 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Master
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Fremtidsrettet markedsføring krever digital kompetanse og i dette programmet bruker studentene digitale verktøy og plattformer gjennom hele studieløpet. Både for å produsere innhold i ulike kanaler, og for å hente inn og analysere data som gir innsikt og bedre beslutningsgrunnlag. Studentene lærer at digitale verktøy ikke kan erstatte menneskets kritiske vurdering og arbeid, hvor grensene går og hvordan grensene beveger seg. Programmet legger vekt på at effektiv kommunikasjon i markedsføring må baseres på empatisk, kritisk og kreativ kommunikasjon, med en dyp forståelse av menneskers følelser og ønsker.

Programmet representerer en allsidig, nysgjerrig og kritisk tilnærming til markedsføring. Det er ideelt for de som vil forstå forbrukere som mennesker, ikke bare som data. Her utdannes studentene til å forstå kundenes behov, følelser og ønsker, og til å skape kommunikasjon som engasjerer og overbeviser. Programmet gir kompetanse i å løse komplekse markedsføringsoppgaver i en digital verden og utvikler ettertraktede ferdigheter som samarbeid, empati og kreativitet.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Mastergraden går over to studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • MOG5100Masteroppgave

    Masteroppgaven skal gi studentene kunnskap og ferdigheter til å kunne løse komplekse problemstillinger i markedsføring. Masteroppgaven skal gi erfaring med å anvende teoretisk innsikt og forskningsmetode i et større selvstendig arbeid.

    Det er et mål at studentene i masteroppgaven setter sammen kunnskap og ferdigheter fra de foregående emnene i masterprogrammet i et avsluttende selvstendig arbeid med en relevant problemstilling.

    I masteroppgaven skal studentene:

    • Utvikle en presis problemstilling som er teoretisk og praktisk relevant for fagfeltet
    • Bruke relevant teori og forskning fra (og utover) masterprogrammet
    • Samle inn relevante data for å besvare problemstillingen, og analysere dataene på passende måte
    • Diskutere implikasjonene av funnene for teori og praksis

    Anbefalt lengde på masteroppgaven er ca. 25 000 - 30 000 ord, men det er ingen absolutte krav eller begrensinger til antall sider. Hva som er hensiktsmessig lengde på oppgaven vil variere med hensyn til problemstilling, teori og metode.

  • VALUTV99930BValgemner eller utveksling 30SP

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

Hva kan du bli?

Med en master i digital kommunikasjon og markedsføring åpner det seg en rekke jobbmuligheter innen markedsføring. Eksempelvis som markedsføringskonsulent, brand manager, markedsføringsanalytiker, medieplanlegger, forbrukeratferdsspesialist, produktutvikler og markedsføringsleder, i tillegg til jobber innenfor PR og strategisk kommunikasjon. Disse er bare noen eksempler, og mange andre muligheter kan være tilgjengelige avhengig av spesifikke ferdigheter, interesser og bransjepreferanser.

En master i digital kommunikasjon og markedsføring gir et solid fundament for å trives i en rekke roller innen markedsføring og digital kommunikasjon.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli. 
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål