Nøkkelinformasjon
Gode jobbmuligheter
Kommunikasjonsbransjen er i vekst, og det er mange stillinger på markedet for dem med denne kompetansen.Gjesteforelesere
Du møter dyktige gjesteforelesere fra noen av landets største bedrifter og organisasjoner.Godt studiemiljø
Master i strategisk kommunikasjon er kjent for godt sosialt miljø og har studenter med veldig forskjellige og spennende bakgrunner. Vi har også en studietur!Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.Opptakskrav
Studiet krever bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng og karakterkrav på minimum 2,5 (C i gjennomsnitt). Det er krav til spesifikke fagområder og metodefag. Les mer nederst på siden.Pris
56 400 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Master
- Høst 2025
- Heltid
- 120 studiepoeng
- Oslo
- 2 år
- Norsk
Hva lærer du?
Gjennom studieløpet kan du studere fag som:
Studiemodell
- MSK5100Masteroppgave
Masteroppgaven skal gi studentene ferdigheter og generell kompetanse for å kunne løse komplekse problemstillinger innen fagfeltet strategisk kommunikasjon, og kunnskap om hvilke prosesser og teknikker man må benytte for å kunne adressere aktuelle og relevante problemstillinger.
Det er et mål at studentene i masteroppgaven setter sammen kunnskap og ferdigheter fra de foregående emnene i masterprogrammet i et avsluttende selvstendig arbeid med en relevant problemstilling.
Lengde på masteroppgaven er 30000 (+/- 10%) ord, inkludert litteraturliste. Hva som er hensiktsmessig lengde på oppgaven vil variere med hensyn til problemstilling, metode, antall empiriske studier som gjennomføres mv.
Masteroppgaven bør utlede en tydelig og relevant problemstilling som tar utgangspunkt i, og posisjoneres i forhold til, eksisterende litteratur innen aktuelt fagfelt. Oppgaven bør også tilføre ny kunnskap til fagfeltet (teoretiske sammenhenger, mekanismer, kontekster, metodebruk e.l.).
Oppgaven skal forankres i teori som er relevant for masterprogrammet. Det forventes at studentene går utover litteraturen som er dekket i undervisningen og finner frem til annen relevant, oppdatert og 'state of the art' faglitteratur i internasjonale vitenskapelige fagfellevurderte artikler. Fagterminologi som benyttes i teksten skal gjøres rede for, men det er viktig at masteroppgaven ikke blir en ren gjengivelse av teori. Dette betyr i praksis at hoveddelen av oppgaven skal være studentenes egen vurdering og en diskusjon opp mot problemstillingen.
Masteroppgaven skal inneholde empiri som er egnet til å belyse problemstillingen (sekundær- og/eller primærdata). Valg av metode og design må drøftes og begrunnes basert på problemstilling og relevant metode. Den metodiske redegjørelsen skal beskrive fremgangsmåten i innhenting og analyse av data, samt drøfte og begrunne de metodiske valg som er er foretatt underveis i hele prosjektfasen, inkludert avgrensning, forskningskvalitet og forskningsetiske hensyn. Den metodiske redegjørelsen og drøftingen skal inneholde metodeteori og anvendelse av aktuelle fagbegreper som viser at pensumlitteraturen på dette området beherskes. Det understrekes at verdien og kvaliteten på en slik redegjørelse ligger i evnen til å binde teori og begreper opp mot eget datamateriale. Det betyr fokus på den/de metoden(e) som anvendes og begrunnelse av valgene, fremfor redegjørelse for metodeteori som ikke anvendes i oppgaven.
- VAL999MA-30Valgemner
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- UTV999-MA-30Utveksling
Hva kan du bli?
Kommunikasjonsyrket tar nå plass i det øverste ledelsesnivået i de fleste bedrifter og organisasjoner, og med en Master i strategisk kommunikasjon vil du ha mulighet til å være med på den videre veksten.
Master ga jobb i et av Norges største kommunikasjonsbyråer
Møt fagmiljøet
Disse møter du
- Professor Bente Kalsnes mottok Norsk medieforskerlags formidlingspris i 2018. Hun har jobbet som journalist bl.a. i Dagbladet, Dag og Tid og Dagens Næringsliv.
- Jesper Falkheimer er professor II. Han har skrevet flere fagbøker innen strategisk kommunikasjon.
- Ketil Raknes er instituttleder ved Institutt for kommunikasjon. Han var statssekretær 2012–2013, og har skrevet flere fagbøker om strategisk kommunikasjon.
- Professor Anders O. Larsson forsker blant annet på politiske organisasjoner i sosiale medier. Han er blant landets mestpubliserende medieforskere.
- Professor Audra Diers-Lawson spesialiserer seg innen risiko- og krisekommunikasjon. Hun er leder for phd-utdanningen i kommunikasjon og ledelse ved Kristiania.
- Førsteamanuensis Lene Pettersen har skrevet flere fagbøker og publisert en rekke vitenskapelige artikler i anerkjente fagfellevurderte tidsskrifter.
- Professor Sharam Alghasi forsker blant annet på minoriteter i mediene.
- Førsteamanuensis Nanna Fredheim er studieprogramleder for masterstudiet i strategisk kommunikasjon.
Slik er studiehverdagen
Denne mastergraden er utarbeidet i tett samarbeid med bransjen og kombinerer aktuell teoretisk innsikt med bransjebesøk og virkelighetsnære caser.- Undervisningen bygger på den nyeste forskningsbaserte kunnskapen om strategisk kommunikasjon, og blir ledet av forelesere med lang erfaring fra praktisk kommunikasjonsarbeid.
- Teori og praksis går hånd i hånd gjennom hele studiet. Flere av foreleserne jobber med kunder og prosjekter ved siden av undervisningen, og tar med seg kunnskapen inn i klasserommet. Du vil få tett oppfølging og mange tilbakemeldinger på det du gjør, slik at vi sikrer at du får den utviklingen du skal ha.
- Våre forelesere har lang erfaring fra media, politikk og samfunnsliv. De har et stort nettverk og bruker sine kontakter for å hente inn spennende gjesteforelsere fra politiske partier, tankesmier, store mediebedrifter og kjente interesseorganisasjoner.
- Som student ved Master i strategisk kommunikasjon vil det også være muligheter for å bli involvert i forskningsprosjekter ved instituttet.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Samme utdanning sikret Amanda og David ulike jobber i kommunikasjonsbyråAmanda drømte om å bli journalist, mens David ville jobbe med reklame. Etter å ha fullført master i strategisk kommunikasjon samtidig, endte begge i hver sin gruppe i kommunikasjonsbyrået Apeland.