Årsstudium - Nettstudium
Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsførere skiller seg fra andre markedsførere ved at de bruker journalistiske og fortellende metoder og teknikker i kommunikasjonen.
Innholdsmarkedsførere jobber med å skape og produsere fengende kommersielt innhold i tilknytning til kampanjer og annen markedskommunikasjon både i egne kanaler og i eksterne kanaler. De skiller seg fra andre markedsførere ved at de bruker journalistiske og fortellende metoder og teknikker i kommunikasjonen.
Det har tradisjonelt vært flere veier inn i innholdsmarkedsføring. En stor del av innholdsmarkedsførerne har journalistisk bakgrunn og/eller utdanning, men en ikke ubetydelig del er også rekruttert fra andre former for markedskommunikasjon. Det er grunnen til at Høyskolen Kristiania har laget en utdanning som kombinerer disse fagområdene. Det gjør at du gjennom dette studiet får relevant og bred kompetanse for å kunne jobbe som innholdsmarkedsfører.
Innholdsmarkedsføring dreier seg om å produsere interessant og relevant innhold som støtter opp om bedriftens eller organisasjonens kommunikasjons- og markedsmål. Studiet er praktisk rettet, men gir også innsikt i markeds- og målgruppetenkning.
Arbeidet kan deles inn i fire hovedområder:
- Produksjon av innhold til bedrifter og organisasjoners egne kanaler
- Produksjon av innhold til eksterne kanaler
- Produksjon av innhold for kunder i nettaviser og andre digitale kanaler
- Produksjon av innhold for kunder til både eksterne og interne kanaler
Hva lærer du?
Studiet gir deg praktiske og teoretiske kunnskaper for å kunne jobbe med innholdsmarkedsføring i bedrifter, organisasjoner, nettaviser og byråer.
Du lærer blant annet
- å bruke gode historier som verktøy for å selge produkter og tjenester
- å bruke kreative og journalistiske teknikker i formidlingen
- å fortelle historier ved hjelp av foto og video
- forståelse for markedsføring
- hvordan du når frem til aktuelle målgrupper
Arbeidslivet skriker etter gode innholdsmarkedsførere – og dette er grunnen.
Jobbmuligheter
Studiet kvalifiserer for arbeide med innholdsmarkedsføring i bedrifter og organisasjoner, i offentlige etater, i nettaviser og i ulike typer byråer. Du kan jobbe i små bedrifter eller i store selskaper. Innholdsmarkedsføring brukes i økende grad av en rekke aktører i næringslivet, i ulike typer organisasjoner og i det offentlige. Enten du vil jobbe strategisk med markedsføring eller praktisk med konkrete kampanjer, er studiet i innholdsmarkedsføring velegnet for deg.
Studiedetaljer
Nettstudier er lagt opp til å være så fleksibelt som overhodet mulig, slik at du kan studere når du vil, hvor du vil og i det tempoet du vil. Studiet er presentert avhengig av om du ønsker å gjennomføre på heltid, deltid eller i ditt eget tempo (enkeltemner). Emnene er ordnet i anbefalt rekkefølge.
Vi anbefaler at du kun melder deg opp til emner du ønsker å ta semester for semester.
Studieplanlegger
Sammendrag
Sammendrag
1. semester
15 studiepoeng kjerneemner2. semester
15 studiepoeng kjerneemner4. semester
15 studiepoeng kjerneemner