2435 - Samlingsbasert emne

Ledelse av barnas miljø og aktivitetskvalitet

I dette emnet vil du lære å analysere og forbedre miljøet og aktivitetene på SFO ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og praktiske verktøy.

Nivå
Bachelor
Studiested
Samlingsbasert
Studiepoeng
15
Oppstart
03. februar
Opptakskrav
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
2435
Emnebeskrivelse
Ingen beskrivelse

Dette emnet gir deg en dyp forståelse av barns miljø og kvaliteten på aktiviteter i skolefritidsordningen (SFO). Gjennom forelesninger vil du få innsikt i teori og forskningsbasert kunnskap om barns opplevelser av miljøet og utformingen av aktiviteter på SFO.

I løpet av emnet vil du utføre en analyse av din egen SFO ved hjelp av både kvalitativ og kvantitativ data. Du vil beskrive nåsituasjonen og vurdere funnene etter bestemte kriterier.

Emnet dekker følgende temaer: trivsel, utenforskap, relasjoner, lek og læring, språk og kommunikasjon, sosiale ferdigheter og voksenrollen. Disse temaene er i tråd med Rammeplanen for SFO og fokuserer på å fremme helhetlig utvikling og sammenheng i barnas hverdag.

Emnet har en praktisk og yrkesrettet tilnærming, noe som gjør analysen direkte relevant for forbedringsarbeid i din egen virksomhet. Du vil få forskningsbasert kunnskap og praktiske verktøy for å skape trygge miljøer og gode aktiviteter som stimulerer barns utvikling og læring.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført kurset vil du ha kunnskap om hvordan barnas miljø påvirker deres utvikling, læring og trivsel på SFO. Du vil forstå rammeplanens føringer for aktivitetsledelse og kjenne til metoder for å analysere barnas miljø og aktiviteter. Du vil kunne identifisere faktorer som påvirker barns utvikling, planlegge og tilpasse aktiviteter som støtter deres mestring og sosiale inkludering, samt reflektere over egen praksis.

Du vil også kunne hente inn og analysere data for å vurdere kvaliteten på SFO, og ha innsikt i problemstillinger som sosial inkludering og relasjonsbygging. Du vil kunne planlegge og evaluere aktiviteter i tråd med rammeplanen, samt drøfte relevante temaer med kollegaer og foresatte. Til slutt vil du forstå viktigheten av nytenkning og innovasjon i aktivitetsplanlegging for å skape et engasjerende og trygt miljø på SFO.

Dette kurset gir deg verktøyene for å forbedre miljøet og aktivitetene på SFO, noe som vil bidra til barnas helhetlige utvikling og trivsel.

Møt emneansvarlig

Dharany Thurairajah er Høyskolelektor i pedagogikk ved Høyskolen Kristiania og er emneansvarlig for emnene Digital ressurser, læring og undervisning, og Læring, kreativitet og innovasjon.

Les mer på Dharany sin ansattside.

Emne detaljer

Dette emnet inngår i
  • Enkeltemner EVU

Ledelse av barnas miljø og aktivitetskvalitet

Legg studiet til i søknadsskjema nå og finn det igjen når du er klar for å sende inn søknaden din.