6340 - Nettstudium emne
Markedsføring
Emnet fokuserer på forståelsen av sentrale begreper og modeller innenfor markedsføring og markedsføringsledelse.
Målet med emnet er å gi en grunnleggende innføring i markedsføringsfaget og i markedsføringsledelse – og vise betydningen av å være markedsorientert.
Denne kunnskapen vil også danne et grunnlag som andre fag bygger videre og gi studenten et rammeverk for forstå sammenhengen med andre bedriftsøkonomiske emner.
Målet med emnet er å gi studentene en grunnleggende forståelse for alle fagområdene som inngår i en bedrifts markedsføring mot forbrukere.
Studentene skal forstå og verdsette betydningen av å være markedsorientert – spesielt hvor viktig det er å sette mål og utarbeide planer basert på innsikt i kunders behov og konkurrenters aktiviteter.
Dette emnet gir studentene et rammeverk som vil gjøre det lettere å se hvordan andre fag de tar henger sammen i en helhet.
Markedsføring består av følgende tema:
- Markedsføringens begreper og perspektiver
- Markedsorientert ledelse
- Markedsstrategi og planleggingsprosessen
- Foretakets mål, visjon og forretningsidé
- Markedsstrategier
- Merkevarestrategi og merkevarebygging
- Situasjonsanalyse
- Analyse av forbrukermarkeder og forbrukers kjøpsatferd
- Segmentering og målgruppeutvelgelse
- Posisjonering og bruk av markedsføringsmiksen
- Produktutvikling
- Konkurransestrategier
- Markedskommunikasjon
- Kampanjer
Læringsutbytte
I dette emnet vil du få en grunnleggende innføring i begreper, teorier og modeller innen markedsføringsledelse. Dette vil være en ganske bred gjennomgang av mange tema – som også vil danne grunnlaget for videre studier av andre emner og spesialiseringer innenfor markedsføringsfaget.
Emne detaljer
Markedsføring
Legg studiet til i søknadsskjema nå og finn det igjen når du er klar for å sende inn søknaden din.