6338 - Nettstudium emne
Merkevareledelse
I dette emnet får du en innføring i hva merkevarer er og hvilke effekt effektiv merkevarebygging har for kunder og bedrifter.
Merkevareledelse fokuserer på hvilke virkninger en sterk merkevare har for bedrifter og forbrukere. Vi ser på hvordan merkevaren kan posisjoneres i kundens hukommelse, merkekjennskap og –kunnskap i tillegg til markedsposisjonering.
Viktige temaer i emnet er merkearkitektur, prinsipper for styring av merkeporteføljen og fokus på strategier.
Vi ser på ulike virkemidler for å bygge opp en merkevare med grep som merkeutvidelser, merkesamarbeid og markedskommunikasjon.
Videre vil det fokuseres på hva merkevarer er, hvilke effekter de skaper – psykologisk for kunden og økonomisk for bedriften. I tillegg vil du lære litt om merkevarers historiske opphav og få en introduksjon til verdsettelse av merkevarer.
Merkevareledelse består av følgende tema:
- Ansatte som merkevarebyggere
- Psykologiske effekter av merkeverdi for kundene
- Økonomiske effekter av merkeverdi
- Verdifastsettelse av merkevarer
- Merkekjennskap
- Merkeassosiasjoner
- Merkeposisjonering
- Merkearkitektur
- Merkeelementer
- Merkesamarbeid
- Merkeutvidelser
- Kommunikasjonsplanlegging
- Merkekommunikasjon
- Taktikk og operative tiltak i bygging av merkevarer
Læringsutbytte
Merkevareledelse vil gjøre deg i stand til å utarbeide en merkeplan som omfatter posisjonering, merkevarestrategi, samt kjennskaps- og kunnskapsmål.
Emne detaljer
Merkevareledelse
Legg studiet til i søknadsskjema nå og finn det igjen når du er klar for å sende inn søknaden din.