3208 - Samlingsbasert emne
Distribusjons-og kanalstrategier
Lær hvordan du kan utvikle effektive distribusjons- og kanalstrategier tilpasset ditt produkt eller tjeneste innenfor kultur- og underholdningssektorene.
I dette emnet utvikler deltakerne en inngående forståelse for valg og optimal bruk av distribusjonskanaler i kultur- og underholdningssektorene. Produktene og tjenestene som definerer disse bransjene har ofte sterke immaterielle komponenter, og derfor er de godt egnet for distribusjon gjennom ulike markedskanaler. Valget av riktig kombinasjon av kanaler, og hvordan man effektivt kommuniserer med publikum eller brukere gjennom disse kanalene, har en betydelig innvirkning på den oppnådde verdiskapingen.
Målet med dette emnet er å utvikle deltakernes evne til å velge og implementere effektive distribusjons- og kanalstrategier som er skreddersydd for deres spesifikke kultur- eller underholdningsprodukter og målmarkeder. Deltakerne vil også bli kjent med relevante metoder knyttet til fagområdet, som de kan anvende i sitt eget arbeid og egne prosjekter. Sentrale temaer i emnet inkluderer distribusjonskanaler i kreativ næring, egenskapene til ulike kanaltyper, flerkanaldistribusjon, digitaliseringens påvirkning, og relasjoner til mangfold og bærekraft.
Læringsutbytte
I dette emnet utvikler deltakerne en grundig forståelse av distribusjons- og kanalstrategier i kreativ næring, med spesialisering i flerkanal-distribusjon for optimal verdiskaping. De utforsker kanalegenskaper og digitaliseringens påvirkning. Deltakerne lærer å analysere utfordringer og muligheter knyttet til markedsføring og distribusjon i kreativ næring, og
kan anvende sin kunnskap til å evaluere digitaliseringens innvirkning på bærekraft, mangfold og internasjonalisering. Samtidig blir de i bedre stand til å kommunisere faglige problemstillinger og analyser både innad i næringen og med eksterne aktører.