3203 - Samlingsbasert emne

Strategiske relasjoner

Lær hvordan du identifiserer, organiserer, og pleier strategiske relasjoner, - de relasjonene som er spesielt viktige for din evne til å skape økonomiske og kulturelle verdier.

Nivå
Master
Studiested
Samlingsbasert
Studiepoeng
7,5
Pris
kr 22 950
Opptakskrav
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
3203
Emnebeskrivelse
Ingen beskrivelse

Dette emnet gir deg ferdigheter til å mestre kunsten å etablere, organisere og styre relasjoner på en strategisk måte.

Tematikk som dekkes i dette emnet er:

  • Strategiske relasjoner – nøkkelen til strategifaget
  • Relasjoner i den kreative næringen
  • Kontraktperspektivet på relasjoner
  • Atferd og utfordringer i relasjoner
  • Valg av effektive styringsmetoder
  • Interessentrelasjoner
  • Internasjonale relasjoner

I næringer hvor mennesker er kjernen, er sterke og varige relasjoner helt avgjørende for både økonomisk suksess og kulturell rikdom. Vi utforsker teorier innen kommunikasjon, forhandlinger og transaksjonskostnadsøkonomi, og guider deg gjennom alle stegene i en relasjon – fra å finne og velge de rette partnerne, gjennom forhandlinger og avtaleinngåelse, til effektiv gjennomføring og samarbeid.

Hovedmålet er å utvikle din strategiske og helhetlige forståelse av relasjoner. Du vil lære å skille de strategiske relasjonene fra de mindre relevante. Ved å ha en solid forståelse av kontrakter vil du kunne tilpasse styringsmetodene til hver enkelt relasjon, enten det dreier seg om å bruke frilansere, etablere allianser eller integrere relasjonene i din virksomhet.

Vi vil også kritisk vurdere hvordan tilsynelatende effektivitetsmål kan hindre mangfold, likestilling og diversitet i den kreative næringen ved å bruke teorien som et verktøy for analyse.

Som en ekstra bonus vil du også lære praktiske metoder som er relevante for faget, som du kan anvende i ditt eget arbeide og egne prosjekter.

Læringsutbytte

Dette emnet gir kunnskap om strategi og spesialisert innsikt i strategiske relasjoner, samt grundig forståelse av transaksjonskostnadsteori og forhandlingsteorier.

Deltakerne utvikler ferdigheter til å analysere og vurdere styringsformer i den kreative næringen, identifisere strategiske relasjoner og planlegge effektive forhandlinger for økonomisk og kulturell verdiskaping.

Deltakerne tilegner seg også generell kompetanse for selvstendig anvendelse av denne kunnskapen i ulike situasjoner i den kreative næringen, inkludert analyser av hvordan hensyn til verdiskaping kan påvirke diversitet, likestilling og mangfold.

Emne detaljer