3200 - Samlingsbasert emne
Verdiskaping i kreativ næring
Bli bevisst hvilke kulturelle og økonomiske verdier som skapes, og forstå hvordan de skapes.
Dette er et masteremne på Executive-nivå for deg som har erfaring fra arbeidslivet.
I dette emnet får du innsikt i hvorfor virksomheter i kreativ næring skiller seg fra andre og krever unike lederegenskaper. Mange av svarene ligger i selve verdiskapingen, som i kreativ næring er av både økonomisk og kulturell natur.
En unik næring
Som i andre næringer handler det for virksomheter i kreativ næring om å skape økonomiske verdier, men strukturelle egenskaper knyttet til produktenes unike natur gjør at dette skjer etter spesielle spilleregler.
I dette emnet identifiserer vi de viktigste egenskapene og deres effekter på spillereglene. Innenfor store deler av næringen er heller ikke den økonomiske verdiskapingen ansett som den primære. Her er aktiviteten konsentrert om kulturell verdiskaping som beriker og åpner nye muligheter i våre liv, skaper forandringskraft og innovasjon. Sammensetningen av økonomisk og kulturell verdiskaping vil variere fra en kreativ bransje til en annen, og også innenfor hver enkelt bransje, men begge former for verdiskaping vil alltid finne sted.
Med en dypere og teoribasert forståelse av verdiskaping i kreativ næring kan du lede og styre kreative prosesser mer effektivt, og du blir i bedre stand til å synliggjøre verdiskapingen for viktige interessenter som investorer, offentlige støtteorganer, og politikere.
Følgende tema vil bli dekket:
- Markedsøkonomisk verdiskaping
- Samfunnsøkonomisk verdiskaping
- Kulturell verdiskaping
- Strukturelle egeneksaper ved kunst- og underholdningsprodukter
- Styringsformer for økonomisk og kulturell verdiskaping
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal du ha en dyp og teoribasert forståelse av verdiskaping innenfor kreativ næring og samspillet mellom økonomisk og kulturell verdiskaping. Videre skal du ha innsikt i hvordan kreative produkters strukturelle egenskaper hjelper oss å forstå verdiskapingen. Og du skal kunne anvende denne kunnskapen til å analysere og vurdere verdiskapingen i en virksomhet ut fra dens mål, som kan være både økonomiske og kulturelle.