Spillprogrammering-programansvarlig-Kjetil-Raaen
Programansvarlig Kjetil Raaen

- Hvem er du?

- Mitt navn er Kjetil Raaen, og jeg driver et bachelorprogram der du skal ha det gøy med kreativ programmering mens du studerer, samtidig som du skal være umiddelbart aktuell for programmererstillinger i alle store som små spillfirma.

- Hva slags bakgrunn har du?

- Jeg har en Master of Engineering in Computing & Electronics fra Heriot-Watt University i Edinburgh, og jobber for tiden med en PhD i Computer Science, ved Universitetet i Oslo.

- Hvordan jobber dere på spillprogrammering?

- Første året er felles for alle studentene på Avdeling for teknologi. Dette gir alle studentene en grundig innføring i datateknologi og programmering, som er akkurat det du trenger for å lage spill. Etter dette går vi løs på det som gjør spillprogrammering spesielt. 

- Vi jobber med matematikk for å simulere virkeligheten, og ytelsesfokusert programmering for å få alt til å “gå glatt”. Ellers lærer studentene om kunstig intelligens for spill, og etterhvert 3D-grafikk.

- Felles for alle disse emnene er at vi ikke leser bøker; læreboka er et oppslagsverk. For å bli en god programmerer er det bare en måte å jobbe på: programmere! De fleste fagene evalueres etter større hjemmeoppgaver heller enn skoleeksamener, enten i grupper eller alene.

- Parallelt jobber vi sammen med resten av Westerdals Oslo ACT på større prosjekter. Dersom du står på, kan det være at du fullfører bachelorgraden med et spill klart for utgivelse.

- Hvordan lykkes man i spillprogrammering?

- De beste studentene på spillprogrammering har en kombinasjon av logiske evner og kreativitet. Logiske evner viser seg oftest ved at man liker matematikk på videregående, men det finnes unntak. Kreativiteten viser seg ved at du kan komme opp med, og forkaste, mange gode idéer i løpet av en ettermiddag.

- Ellers er det viktig å ønske å jobbe med faget. Det er ingen som lykkes med å “lese til eksamen” i spillprogrammering. Her må du jobbe fra første stund.

- Hvorfor skal jeg studere dette?

- Spillprogrammering er for de som alltid har lurt på hvordan spillene virker “under panseret”. Du skal studere dette fordi du vil lage avanserte spill, men også fordi det finnes mange andre som er interessert i samme kompetanse. Simulatorer for opplæring og styringssystemer for tung industri bruker mye av den samme teknologien, og er mulige områder å søke seg til etter endt utdannelse.

– Utover spill vet jeg at det er en lang rekke andre bransjer som synes våre avgangsstudenters kompetanse er midt i blinken.