kariann+martine

Underveis på studiet i Reklame og merkekommunikasjon har jentene vært innom flere spennende fag, blant annet visuell kommunikasjon, tekst, designverktøy og kreative metoder. I konkurranse om praksisplasser hvor team fra både Høyskolen Kristiania og Westerdals var representert skal jenteduoen nå få vise hva de er gode for i den virkelige verden.

Med 25 ansatte jobber Saatchi & Saatchi med både nasjonale og internasjonale kunder. Byrået har i hele sin historie blitt regnet som et av verdens ledende kreative byråer. Vi har tatt en prat med studentene, som nå har vært utplassert en ukes tid.

Kariann og Martine, hvordan var det å søke om en praksisplass på egenhånd?

– Det var nervepirrende, det er mange som ønsker seg inn i den samme bransjen. Du vet ikke riktig hva du deltar i, før du har fått plassen. Vi fikk nyss om at Saatchi & Saatchi trengte et praksisteam, og vi tok deretter kontakt. Det ble et møte med to hyggelige kreatører som fikk se litt av arbeidet våres gjennom halvannet år på skolen.

Vi regner med at de likte det de så, ettersom vi fikk praksisplass kort tid etterpå.

Hvordan er den nye jobbhverdagen annerledes fra studiene, kommer dere dere opp om morran?

Kariann: – Vi får et unikt innblikk i hvordan det faktisk er å jobbe i et reklamebyrå, og det er utrolig spennende! Først og fremst er hverdagen annerledes, ved at vi ikke har undervisning, og at vi alltid jobber med diverse briefer og prosjekter. Det er også annerledes i og med at vi er her fra klokken ni til fem.

Martine: – Working 9 to 5, what a way to make a living. Neida, det er greit med litt rutiner. Et innblikk i den virkelige bransjen, hvor kundene har gått fra å være fiktive til virkelig virkelige gjør at vi plutselig ikke lenger kan putte George Clooney inn i en Kiwi-reklame for fiskeretter, kun fordi det er en sinnssykt god ide. I tillegg har vi ikke lenger noe undervisning, og får jobbe konstant med det som er innenfor våres felt, og ta til oss erfaringer som vi trenger videre i den virkelige bransjen.

Hva trenger dere i den virkelige bransjen da?

– Skal man kunne bevege seg inn i kjernen av reklamebransjen er det viktig både å knytte et nettverk og å vise frem seg selv og sine kunnskaper. Jeg tror det er enklere å bevege seg ut til byråene dersom man fortsatt er knyttet til studiene, fremfor at man skal selge seg inn på egenhånd etter endte studier. Høyskolen Kristiania viser seg mer og mer frem som en attraktiv skole, og dersom man klarer å selge seg inn gjennom skolen, tror jeg i tillegg at man kan være til god hjelp for fremtidige studenter. Men så blir det jo også dobbelt opp da, for man kommer seg jo ikke unna prosjektene det siste halvåret på skolen… heheee. Men det er absolutt veldig ålreit at skolen gir oss denne muligheten, altså. Så må plutselig jentene haste videre, for nye ideer dukker stadig opp. Og da må de utarbeides. Sånn er det «der ute». Vi takker for intervjuet og ønsker alle våre praksisstudenter lykke til!