Hanna Sætre i Cannes

Mitt navn er Hanna Sætre, jeg er 21 år og har nettopp blitt ferdig med to år på Reklame og merkekommunikasjon på Høyskolen Kristiania.

Det har vært to år hvor jeg har fått vært med på så utrolig mye kult. Alt fra fadderuke og klasseturer til Gullfisken, Gullblyanten og andre prisutdelinger, konkurranser, praksisbefaringer, praksisplass og mye, mye mer. Og nå er jeg i Cannes! Tidligere i år vant jeg nemlig en konkurranse som gikk ut på å løse en brief for Future Home hvor premien var å få reise til den franske riviera og være med på Cannes Lions-festivalen og Roger Hatchuel Academy.

Cannes Lions-festivalen er verdens største reklamefestival, og reklamebransjens Oscar-utdeling hvor man får se de beste av de beste arbeidene fra hele verden. Under festivalen skal jeg, sammen med cirka 30 andre studenter fra verdens kriker og kroker, være student på Roger Hatchuel Academy. Her skal vi være del av et femdagers kurs for studenter som studerer reklame og kommunikasjon. Dette innebærer å få private foredrag fra noen av verdens mest inspirerende og kreative talenter, løse kreative briefer i grupper, få eksklusivt tilgang til dommer-rommene og mye mer. Det blir fester, læring, mingling med bransjen, nye vennskap og jeg tror dette blir en uke jeg sent vil glemme!

Det er vanskelig å finne en bedre læringsarena enn dette!


Annelise Kiønig var med i juryen som sendte Hanna til topps i konkurransen: 

– Dette er en utrolig spennende mulighet for studenten som får lov til å reise, i tillegg bidrar dette til å synliggjøre Høyskolen Kristiania sine studenter i Cannes. Vi vet også at det studenten lærer i løpet av denne uken er med på å løfte dem som reklameskapere. Våre tidligere RHA-representanter har allerede utmerket seg i bransjen gjennom blant annet praksisplasser i spennende byråer og premiering i Gulltaggen, forteller Annelise.

Dette er fjerde gangen Høyskolen Kristiania sender en student ned til  festivalen - hvordan har tilbakemeldingene vært fra de tre som har vært der tidligere?

– Studentene som har deltatt på RHA har hatt en helt fantastisk og ubeskrivelig opplevelse. De får muligheten til å tilbringe en hel uke i den kreative bransjens Mekka og knytter kontakter med studenter fra hele verden. De blir undervist av verdens fremste reklameskapere, har tilgang til seminarer og juryrom under hele festivalen og får muligheten til å delta på arrangementer med både norske og internasjonale bransjefolk. Det er vanskelig å finne en bedre læringsarena enn dette, avslutter hun.