First Hotelsstudentene
F.v. Stephen Meinich-Bache, Sofie Traheim, Odd Thorsteinsson Udby, Jacicleide Santos, Viktoria Walle, Jens Petter Horni, Eva Przadka og Ellen Storvik.

På få år har det skjedd store endringer i distribusjon og markedsføring i hotellbransjen. Med aktører som Expedia, Trip Advisor og AirBnb har man fått det man på godt norsk kaller en omkalfatring av bransjen.

Da First Hotels innså at de måtte være mer «på ballen» for ikke å miste markedsandeler, tok de kontakt med hotellstudiet på Høyskolen Kristiania.

– Vi ble nok tatt på senga i forrige runde. Derfor ønsker vi nå å lære mer om hvordan vi kan skille oss ut og hvilke nye utfordringer vi står – og kommer til å stå overfor – i tiden som kommer.

– Som 43-åring er jeg allerede en gammel mann i de unges øyne. I den forbindelse hadde vi i First Hotels lyst til å invitere studenter inn i vår hverdag, slik at de kan få oppleve våre utfordringer med egne øyne, forteller CEO i First Hotels, Stephen Meinich-Bache.

First-hotels-ledergruppe.jpg
Johan Appelgren og Stephen Meinich-Bache i First Hotels.

Hva er viktig når de unge velger hotell?

Det ble starten på det First Hotels har valgt å kalle Student Project Group.

– Her har vi invitert inn studenter fra Bachelor i hotelledelse på Høyskolen Kristiania. Vi har åpnet opp dørene og latt de bli en del av miljøet vårt. Vi har også gitt hver og en sin egen mentor fra vår ledergruppe, som kan være sparringspartner i oppgaver de har underveis i utdanningen, sier Johan Appelgren, Manager på Firsts Cost & Revenue Center.

Her ønsker vi ingen «riktige» svar. Det er nettopp det som er poenget.

Tanken er at First Hotels får de unges tanker og ideer om hvordan de kan ruste seg for framtiden.

– Det er den naive ærlige tilbakemeldingen som kan vise seg å være den beste løsningen, legger han til.

Høyt kompetansenivå på studentene

Før jul inngikk First Hotels et samarbeid med Høyskolen Kristiania, der det ble arrangert speed-dater med 23 hotellstudenter.

– Vi hadde opprinnelig sett for oss at vi skulle ta inn fem motiverte talenter. Det endte med at vi måtte ta inn syv. Nivået var så pass høyt blant deltakerne, forteller Stephen.

Foreleser på hotelledelse, Henning Friberg, mener det viser den unike kompetansen hotellstudentene på høyskolen besitter.

– Fellesnevneren for disse studentene er at de er svært aktive i timen. Dette er studenter som gjerne sitter lengst ut på stolen i forelesningene, stiller gode spørsmål underveis og har substans i oppgavebesvarelsene sine, sier han.

Portrett foto av Henning.
Foreleser på hotelledelse, Henning Friberg

Fra Speed-date til ledersamling

Første oppgave studentene fikk var å presentere framtidens hotellbransje. Foran 240 ledere fra hele Firstkjeden i Stockholm tidlig i januar presenterte de sine løsninger, der hver student trakk fram ulike temaer. Stephen synes det spesielt var veldig mange gode tanker om framtidens distribusjon.

– Et forslag om segmentering av driften vår tar vi veldig seriøst og kommer til å jobbe videre med. Vi fikk i tillegg en god pekepinn hvor viktig mobiltelefonen er og har blitt, også når de unge skal søke etter hotell, sier han.

Johan er enig. Han ble også imponert over kunnskapsnivået til studentene.

– Det de presenterte på scenen var forskning og fagstoff som også andre foredragsholdere hadde med seg. Det viser hvor relevant og tett opp til bransjen disse hotellstudentene er.

En verdifull rekrutteringskanal

Henning er klar på at høyskolens verdier ikke bare skal stå i strategidokumenter, men også gjennomføres.

– Når vi sier praksisnær må vi stå for det. Her tar vi det ut i fulle drag. Her får studentene sitte i First Hotels hovedkontor og sparre med ledergruppen til et av de største hotellkjedene i landet, det er helt unikt. Johan er dessuten en del av bransjerådet vi har for hotellstudiet. Det betyr at vi blant annet sjekker med ham om teorien og pensumet på dette studiet er noe bransjen der ute etterspør, sier Henning.

Utover våren skal studentene fortsette å få oppgaver fra First Hotels, der de får mulighet til å sitte i deres lokaler og jobbe.

– Vi tester dette fram til sommeren. Det er et pilotprosjekt hvor hver og en for sin mentor fra ledergruppa som kan brukes til gruppeoppgaver på høyskolen. Dette blir dermed en mulig karrierestart inn i trainee-programmet vårt.

– Etter bare kort tid har vi sett hvor verdifullt samarbeid med høyskolen er som rekrutteringskanal for oss. På denne måten får vi tatt ut de største hotelltalentene og gitt de utfordringer med en gang, før de blir spist av andre bransjer som også ser på hotellstudenter som ettertraktet.

– Deres kompetanse innen blant annet priskalkulering er noe neste generasjon ledere innen servicenæringen helt klart må besitte, avslutter Stephen.