Ikke bare lek med spill
Høyskolen Kristiania legger stor vekt på bransjenærhet og inviterer stadig gjesteforelesere. Klaus Ganer har lang fartstid i spillbransjen og jobber i dag for spillgiganten Konami Digital Entertainment som Associate Director for Pro Evolution Soccer i London/Tokyo. Han har vært gjesteforeleser i seks seksjoner 3D-prototype på bachelorstudiet i spilldesign. Opplegget går ut på å lage et spillkonsept fra grunnen med moodboards, skisser, storyboards, spilldesign-dokument og alt det som hører til, med et lite kommersielt påslag.
– Jeg har lagt til noen elementer som ofte kreves for å tjene penger på spillproduksjon. Mange spillprodusenter er små og trenger å tenke på inntjening fra dag 1. Dette betyr at studentene i dette prosjektet må lage et opplegg for mikrotransaksjoner og en PR-strategi, forteller Ganer.
– Det er mulig å inkludere mikrotransaksjoner på en ryddig måte uten å ødelegge spillopplevelsen. En PR-strategi vil være nyttig for små aktører og store aktører, og ulike typer geriljastrategi er derfor en smart fremgangsmåte. Særlig siden det betyr minimalt med eksterne kostnader, men kan skape masse oppmerksomhet — og salg.
Studentene spiller videre
Studentene har god greie på både spill og spilldesign, men trenger også kunnskapen for å få de spillene de lager ut i verden. Spillbransjen har blitt enormt stor, og det er klart at penger snakker høyt også her.
– I fjor lærte vi lite om selve spillbransjen siden det var det første året. Derfor er det interessant å få høre om Klaus’ erfaringer fra England og Japan, sier Magnus Skovdahl.
– Det er en annen opplevelse og et annet opplegg som gjør dette nærmere virkeligheten og dermed gir en bedre følelse av realisme, sier Vetle Berlin.
– De fleste gjesteforelesere har kommet fra indie-selskaper og ikke fra et kjempestort, internasjonalt firma. De har en annen tilnærming til økonomi og salg, sier Anders Aarre.
Tabubelagt med betaling i spill
– Mikrotransaksjoner er litt tabu blant mange spillere men viktig. Derfor må det ligge en god strategi bak hvordan de benyttes i spillet, sier Øivind Madsen – Indiefolk vil jo også ha penger, men sier det ikke høyt. Det kan bety å jobbe gratis i to år for kanskje å få gitt ut spillet. Dette er jo ikke tilfelle i AAA (betegnelse for spill med gigantbudsjetter) og det er derfor veldig interessant å høre hvordan de jobber. Det er moro med spill men man må jo leve også, avslutter Anders Aarre.