✕  Lukk søk
Bachelor

Spilldesign

Vi ønsker flere kvalifiserte søkere til dette studiet. Opptaksprøver vil bli vurdert løpende inntil studiet er fullt.

Lær å skape engasjerende spill og spillelementer til dataspill, virtuell film og interaktive produksjoner.

Dataspill kan skape opplevelser, historier og følelser som man ikke får gjennom andre medier.

I dagens kreative industri er man ofte på utkikk etter det absolutt nyeste og innen teater, eventer, film, musikk, visualisering, utdanningssektoren, reklame og forskning ønsker man å samarbeide med spilldesignere, da de ser hvor sterke følelser interaktive opplevelser kan skape. Dette gjør spilldesignere til et verdifullt tilskudd til andre bedrifter og fremtidige arbeidsplasser.

Som student ved bachelorprogrammet i spilldesign lærer du å designe og skape spill ved å ha ansvar for spillets konsept, regler, mekanismer og historiefortelling. Gjennom studiet jobber du med reelle prosjekter hvor du designer og utvikler enkeltdeler av et spill, som level design, oppsett til kontroller og meny/UI, men også andre deler av spillproduksjonen, som presentasjon, prototyping og dokumentasjon. Gjennom studiet vil du lage flere ferdige spill.

En spilldesigner må kunne forstå og analysere andres spillopplevelser og trender i bransjen. Spilldesigneren kan ikke bare tenke som en «gamer», men må kunne kommunisere sin visjon til kunstnere, programmerere, produsenter, markedsførere og andre som er involvert i utviklingsprosessen. En spilldesigner har en sentral plass i et utviklingsteam og må være god til å motivere andre og å kommunisere effektivt, både muntlig og skriftlig. Du må vite hva du vil, men også passe på at visjonene dine har rom for andres ideer, og også har spillerens opplevelse for øye.

For å definere essensen i et spillkonsept, må man kunne tenke abstrakt, men for å kunne avgjøre om et spill kan realiseres med tilgjengelig ressurser og teknologi, må man også kunne konkretisere egne og andres ideer ned til minste detalj. Som spilldesigner gir du resten av teamet det de trenger av informasjon, ressurser og oppfølging, og er ansvarlig for helheten i spillet. Dette handler blant annet om å sørge for at spillet er balansert, forståelig og engasjerende for målgruppen.

A good game is a series of interesting choices

↳ Sid Meier

Det som også er viktig for oss, er å tilrettelegge for at våre studenter aktivt deltar i bransjen man skal inn i, og engasjerer seg i miljøet rundt seg. Dette gjelder ikke bare besøk i spillstudioer og interessante gjesteforelesere, men at man også tar eget initiativ i en ung men svært aktiv bransje. Det er viktig at dere får muligheten til å produsere mest mulig, slik at dere får erfaring med en utviklingsprosess og det å jobbe som et team, og kan bidra positivt til dagens spill-Norge. Blant annet arrangerer vi Global Game Jam en gang i året, hvor vi åpner skolen for alle. Her utvikler man spill og møter personer fra andre disipliner som kan resultere i videre samarbeid og sterke nettverk.

Trykk på modellen for å åpne i ny fane

På dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:

Les mer om vårt utvekslingstilbud her.

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse

Sammen med søknaden din skal du levere en opptaksprøve. Se opptaksprøven og vurderingskriteriene for opptak her.

 

Anbefalt kravspesifikasjon til laptop PC

  •   Windows 7/10, 64-bit
  •   Quad-core Intel eller AMD processor, 2.5 GHz eller raskere
  •   NVIDIA GeForce 470 GTX eller AMD Radeon 6870 HD grafikkort eller bedre
  •   8 GB RAM eller bedre

Spillindustrien her til lands er i sterk vekst og åpner opp nye karrieremuligheter for studenter som er aktive og søkende. Studiet og skolen har tett dialog med lokale og internasjonale næringsaktører og spillselskap, for å vite hvilken kompetanse de er på utkikk etter. Vi har også foredragsholdere og emneansvarlige fra spillbransjen, fra selskaper som Artplant, Hyper Games, Ravn Studio, Krillbite, DICE, Megapop, Kahoot, LucasArts, Futuregroup og Funcom.

Etter en fullført bachelorgrad i spilldesign kan du, i tillegg til spilldesigner, blant annet jobbe som:

  • Level Designer/Worldbuilder Artist
  • System / Economy designer
  • Gameplay Scripter/Designer
  • Content / Level designer
  • Art Production Manager / Technical Artist
  • Technical / Mechanics designer
  • QA/Playtesting

Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier.

Der bachelorgraden har lagt et solid grunnlag med breddeforståelse, er hensikten med våre mastergrader å utdanne eksperter på fagfeltet.

Våre mastergrader har få studenter i hver klasse, som gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere.

Vi inviterer de beste bedriftene inn i forelesningene og det legges stor vekt på å knytte undervisningen opp mot dagsaktuelle tema og reelle problemstillinger som bedrifter jobber med.

  • Et bilde med hvit bakgrunn som inneholder ulike logoer på flere programvarer.

    Oversikt over programvare

    Gjennom studietiden du med reelle prosjekter hvor du designer og utvikler både deler av spill og komplette spill.

    Les mer
  • Møt faglig studieleder

    Trygve Bjellvåg har jobbet med alle Funcoms titler. Nå underviser han og driver eget spillselskap på si.

    Les mer
  • Spilldesign-tidligere-student-Ole-Helland

    Møt en tidligere student

    Ole Helland, kreativ leder i spillstudioet Antagonist, begynte på spilldesign for finne folk å starte spillstudio med.

    Les mer
  • Spilldesign-tidligere student-LiseTNilsen_PUS-960x636

    Møt en tidligere student

    – Jeg valgte dette studiet fordi jeg elsker å jobbe kreativt, og har hatt en forkjærlighet for spill siden jeg var liten, sier Lise T. Nilsen,

    Les mer