Strategi-og-PR-programansvarlig-Ester-Conings-Vanvik
Faglig studieleder Ester Conings Vanvik

– Hvem er du?

– Jeg heter Ester Conings Vanvik og jeg har en Master in the Audiovisual Arts (Erasmus Hogeschool / RITS Brussel), en Executive Master in Marketing & Advertising (Solvay Business School & Université Libre de Bruxelles) og en Executive Master in Business Administration (Vlerick Business School Belgium).

– Kommunikasjonsbransjen utvikler seg i en retning hvor man også trenger innsikt i mange beslektede fag: strategi, ledelse, organisasjon og digital kompetanse. Morgendagens kommunikatører vil derfor trenge solid innsikt innenfor fag som tidligere ikke har vært på pensumlista. Denne unike fagkombinasjonen får strategi og PR-studentene, og de lærer denne faglige miksen på kreative og løsningsorienterte måter.

– Hvordan jobber dere på strategi og PR?

– Studentene lærer teori på praktiske og kreative måter. Vi har forelesere med mange års erfaring ved siden av akademisk utdanning, og dette kommer studentene til nytte i forberedelsen til arbeidslivet. Vi oversetter teori til konkrete og lokale eksempler og praksis. Dette er også en fordel når vi jobber med casebasert undervisning.

– Casebasert undervisning er en krevende læringsprosess som forutsetter at alle er godt forberedt og bidrar i diskusjonen ved å tenke selv i plenum. Hensikten er å tilgjengeliggjøre komplisert stoff på konkrete, morsomme måter, samt trene de analytiske musklene på utfordringer du garantert vil møte i arbeidslivet. Teorier er verktøy å tenke med. Derfor er det svært viktig at du lærer ulike teoretiske skoler godt, for da vil du ha flere verktøy å støtte deg på senere.

– Vi har to praksisøkter. Og det er bra – da ser man hvordan man jobber på ordentlig. Det blir som å lese masse bøker om å sykle; du må prøve det ut. Du får undervisning, praksis, veiledning og tett oppfølging. Du skal få en veldig god erfaring med deg i sekken når du er ferdig.

Denne utdanningen skal gi morgendagens arbeidskraft solid kompetanse til å løse kommunikasjonsutfordringer de ikke har stått ovenfor tidligere.

– Hvem studerer her? Hvem lykkes?

– Noen kommer rett fra videregående, andre har bachelorgrad fra høyskole eller universitet. På årets kull er aldersspennet fra 19 til 35 år, med 50/50 fordeling på kjønn. De er en svært oppegående, mangfoldig og utadvendt gjeng, som deler et samfunnsengasjement og er sultne på å lære.

– Noen har studert markedsføring, andre filosofi. Noen har jobbet i serviceyrker, andre som ledere. De studerer strategi og PR fordi de ønsker en praktisk og kreativ tilnærming til faget.

– Hvorfor skal jeg studere strategi og PR?

– Denne utdanningen skal gi morgendagens arbeidskraft solid kompetanse til å løse kommunikasjonsutfordringer de ikke har stått ovenfor tidligere. Da må du vite ganske mye om hvordan samfunnet er skrudd sammen.

– Det er ganske mye tverrfaglig i det – det er ikke bare PR. Derfor er fagstaben satt sammen av sosiologer, medievitere, sosialantropologer, prosjektledere med spesialiseringer innen journalistikk, samfunn, klasse og kjønn, sosiale medier, store data, personvern, innovasjon, media, forretningsmodeller, kultur og kommunikasjonspraksiser, strategi, teknologi, og organisasjon for å nevne noen.

– Hos oss får du prøve deg i arbeidslivet to ganger før du er ferdig med studiene dine. Antall studenter som tas opp er begrenset, noe som skaper god læring, høy grad av interaksjon og nærhet til foreleserne. Praktiske oppgaver i hele studieløpet gir deg verdifull innsikt og fagkunnskap med i bagasjen når du skal få deg jobb.

– Ettersom Høyskolen Kristiania har et tett samarbeid med bransjen og sentrale samfunnsaktører, vil du dessuten få muligheten til å bygge deg opp et verdifullt nettverk underveis.