Imponerte DNB med VR og 3D-grafikk
Mats Harwiss fra gruppe 25 demonstrerer sin VR-løsning for de ansatte hos DNB.

PJ3100: Å utvikle løsninger for kunde

Kvinne med VR-briller på
Hanna Helle fra DNB prøver VR-løsningen til gruppe 25 og er imponert!

PJ3100 er et prosjekt der studenter fra 3D-grafikk, digital markedsføring, programmering, frontend- og mobilutvikling, intelligente systemer, e-business, spillprogrammering og interaktivt design, har blitt plassert i 26 tverrfaglige grupper for å besvare en av de seks forskjellige oppgavene som årets oppdragsgiver; DNB, har gitt dem. Oppgavene var som følger:

  • Bygg en digital bank for Gen Z
  • Økonomisk «stigespill»
  • Forretningsutvikling PSD2
  • Mobilbetaling
  • 3D/VR hvordan virtual reality kan forbedre boligkjøp
  • Blockchain
  • + en åpen oppgave

Gruppene har jobbet med prosjektet i fire uker i høstsemesteret og fire uker i vårsemesteret. Da resultatene var klare i vår, var DNB så imponerte at de inviterte syv av gruppene til sine lokaler i Barcode, for å la studentene presentere oppgavene for de ansatte i DNB. 

Gruppe 25 sin VR-løsning for boligvisning.

Imponerende VR-løsning

Tre studenter på en scene
Gruppe 4 hos DNB. Fra venstre: Philippe Rasay fra Intelligente Systemer, Usman Mugnai fra Frontend- og mobilutvikling og Madeleine Sjöberg fra Digital Markedsføring.

Gruppe 25 var en av gruppene som hadde valgt oppgaven om hvordan VR kan forbedre brukeropplevelsen i forbindelse med boligkjøp.

– Boligen kan være et nybygg, der det ikke er noe å se i virkeligheten. En kjøper kan bo i Tromsø og ønske å kjøpe pendler-bolig i Oslo, da blir det vanskelig med visning, forklarer Espen Lerstein fra gruppe 25, for lydhøre DNB-ansatte.

Espen studerer e-business og er på gruppe med Mats Harwiss, Pål Stadeløkken, Anders Hereng Hansen og Mateusz Szczepaniak fra 3D-grafikk, Haakon Wiik fra intelligente Systemer og Fredrick Torheim Ekeberg som også studerer e-business.

Mats demonstrerer løsningen mens resten av gruppa holder presentasjonen. Det han ser i VR-brillene, ser tilskuerne på storskjermen. «Wow!» og «Kult!» kommer det fra de DNB-ansatte under hele presentasjonen.

–En boligkjøper vil se en bolig i riktige proporsjoner, uavhengig av hvor man befinner seg eller når på døgnet det er, sier Espen.

Selv om prisen på VR-utstyr går raskt nedover, er det fortsatt noen år til man kan regne med å finne det i de fleste hjem. Gruppe 25 foreslår derfor at DNB kan ha VR-installasjoner på visningsentrene sine i de største byene i landet. Idéen blir tatt godt i mot av tilhørerne.

Tre studenter som står foran en skjem og presenterer
Gruppe 4 presenterer for DNB.

Håper på videre samarbeid

Hanna Helle er teknisk forretningsutvikler i DNB og er den første som får prøve VR-løsningen etter presentasjonen.

– Shit! Det er litt skummelt! utbryter hun når hun får VR-brillene på for første gang.

– Det var dritgøy! sier hun etter å ha fått testen ut hele løsningen.

– Dette åpner opp en helt ny verden for oss som bank, å kunne tilby dette til kundene. Nå som meglerne forsvinner mer og mer ut, er det kanskje dette som kommer til å ta plassen deres, sier Hanna, som håper at løsningen til gruppe 25 kan bli noe mer enn en skoleoppgave.

Hun er også veldig imponert over de andre gruppene.

– Det har vært utrolig gøy å se, kult at det er så variert! Det er spesielt interessant å se hva folk kommer fram til når de jobber med våre problemstillinger i et annet miljø, uten våre begrensninger, sier Hanna.

– Forbereder oss til arbeidslivet

Gruppe 4 sitt prosjekt er økonomisk coaching for å hjelpe studenter gjennom studieperioden. De er veldig glade for å få presentere ideen sin for DNB.

– Det er dette som er så bra med utdanningen vår – at studiet forbereder oss til arbeidslivet med denne typen caser, sier Philippe Rasay som studerer intelligente Systemer.

– På andre lignende studier lærer de mer akademiske begreper, men vi lærer de verktøyene som man faktisk bruker i bransjen, sier Philippe, og peker inn på et kontor der vi ser DNB-ansatt som jobber i samme programvare som de bruker på høyskolen.

– Tilsvarende skoler har caser som er laget av lærerne, og ikke så mye rettet mot bedrifter. Så vi på Westerdals er heldige som får caser gitt direkte av arbeidslivet, sier Usman Mugnai, som studerer frontend- og mobilutvikling.

Philippe og Usman er på gruppe med Madeleine Sjöberg som studerer digital Markedsføring.

– Også er det er så mange flinke studenter på denne høyskolen, som hjelper hverandre, legger Madeleine til.

Klar for oppdrag fra DNB

Etter presentasjonen er gruppe 25 veldig gira. De DNB-ansatte var ivrige etter å prøve løsningen deres, og virket veldig positive til å ta den i bruk.

– Det var overraskende få som hadde vært borti konseptet VR. De var veldig interessert i å høre hvor lang tid det tar å utvikle noe sånt som det vi har presentert for dem i dag, forteller Pål.

Om DNB skulle ønske å kjøpe løsningen er det ingen tvil om hva responsen hadde vært.

– Det hadde vært utrolig bra! Vi hadde absolutt grepet den sjansen! sier Espen.

– Vi føler at løsningen vår er såpass polert og velfungerende, at den må ha et stort potensiale.

– Det er ikke mye jobb som gjenstår for at DNB eventuelt skulle kunne tatt løsningen vår i bruk, sier Fredrick.

Vellykket samarbeid

For dem som ikke studerer 3D-grafikk har dette vært det første møtet med 3D-modellering. Haakon fra intelligente systemer har blant annet fått lære seg 3D-programmet ArchiCad.

– Det var morsomt! sier Haakon.

– Det er mer jobb enn man tror! sier Espen, som studerer e-business.

– Vi lagde en pipeline, forklarer Mats.

– Først lagde vi hele designet i ArchiCad. Så satte jeg ting inn i Unity og videre inn i 3ds MAX for å rydde opp i polygons, forteller han.

Denne gruppa har virkelig ikke tatt noen snarveier.

– Vi lagde møblene selv for å ha full kontroll, forteller Pål. Det er han som har hatt ansvaret for teksturene.

– Vi har lært mye om optimalisering i løpet av denne prosessen, sier Pål.

– Vi valgte å lage en egen liten 3D-modell som er det rommet man kan teleportere innen, sånn at ingen teleporterer seg inn i veggen, forklarer 3D-grafikk-studenten.

Studentene på e-business har hatt ansvaret for nettsiden og presentasjonene.

5 mannlige studenter som poserer for fotografen
Gruppe 25 hos DNB. Fra venstre: Pål Stadeløkken, Espen Lerstein, Fredrick Torheim Ekeberg, Haakon Wiik og Mats Harwiss.

Førnøyde lærere

Det er programansvarlig for 3D-grafikk, Ivar Kjellmo, og timelærer i sanntidsgrafikk, Philip Meidell, som har vært veiledere for gruppene som har jobbet med VR. Meidell har jobbet profesjonelt med VR i en av Norges beste VR-bedrifter, Placebo Effects, og driver nå Philosofie. Ivar og Philip er også imponert over hva studentene har fått til.

– Dette ser veldig komplett og bra ut! sier Ivar. Gruppe 25 imponerte ekstra med å ha fløyet opp en drone for å få realistiske bilder ut av vinduene.

– Dette er veldig helhetlig og fint! Det å gå opp med en drone og skyte utsikten er veldig lurt, det er ting som er viktig for meglerne, sier Philip.

Det er Haakon som eier dronen og har fløyet den. De har brukt Skybox for å skape en illusjon om at du ser utsikten fra huset når du «titter ut vinduet» med VR-brillene.

– Det gjorde hele løsningen mye mer realistisk, sier Haakon. PJ3100 har uten tvil gitt studentene mye tverrfaglig utbytte. Nå må vi bare vente og se om noen av gruppene får en telefon fra DNB.