Bilde av student ved digital markedsføring, Elias Rådlund

Elias spiller Fortnite, et spill som kom for et halvt år siden, men som allerede har over 40 millioner spillere på verdensbasis. På YouTube finnes det drøyt 40 millioner Fortnite-videoer. 

Hvordan skaper du godt innhold for seerne dine – som de ikke har sett et annet sted?

– Hva som er godt innhold er vel opptil hver enkelt. Jeg vil si en god pekepinn innenfor gameplay-videoer er å finne balansen mellom kvalitet og kvantitet. For min del tror jeg kombinasjonen med et par ekstra timer bak Fortnite, litt redigeringsferdigheter og en brukbar dose prating har hjulpet meg godt på vei. Målet mitt er å levere gode og lærerike gaming-videoer, men samtidig holde flyten i gang, noe som kan være vanskeligere enn det høres ut som.  

Hvor mye tid bruker du på videoene dine?

– Jeg bruker omtrent 3-4 timer til sammen på én video. Er jeg effektiv ved å fordele opptak og redigering kan det gå raskere. Frekvens er svært viktig på Youtube, men for øyeblikket er to-tre videoer i uken det jeg er mest komfortabel med tidsmessig.

Hvilke erfaringer har du gjort deg på YT?

– Det er selvfølgelig utrolig spennende å se kanalen vokse, og det bringer frem mange begivenhetsrike øyeblikk. Blant annet å møte seere og Youtube-«kolleger» på ulike messer er veldig engasjerende. Det er imidlertid en tankevekker at man har en så sterk stemme hos unge, og man må tenke på hvordan meninger skal formidles.

Man har en sterk stemme hos unge, og må tenke på hvordan meninger skal formidles

Har du noen tips til dem som vil starte YouTube-kanal?

– Det høres kanskje litt klisje ut, men det er viktig å ikke gi opp selv om resultatene ikke kommer med en gang. Tenk ikke på hvilket utstyr du har! En laptop med et basic opptak- og redigeringsprogram holder i massevis. Man utvikler seg over tid, det gjelder bare å starte. Etter en stund kan en studiomikrofon være et godt skritt videre, spesielt hvis gameplay-videoer er hovedfokus.

Man utvikler seg over tid, det gjelder bare å starte.

Det skal selvfølgelig sies at nettverksbygging spiller en stor rolle, også på Youtube. Det å ta del i et samfunn med samme interesser innenfor videoproduksjon kan være bra for å dele erfaringer, og ikke minst seere. Lykke til!

YouTube-thumbnail fra en av videoene til gamer Elias Raadlund. På thumbnailen står det "Thanos gameplay".
FORTNITE FTW: Elias publiserer 2-3 gamingvideoer i uka på YouTube-kanalen sin.

Hva studerer du, og hvorfor valgte du det?

– Jeg studerer Bachelor i digital markedsføring her på høyskolen, fordi jeg føler endringene i mediabransjen er noe jeg vil ta del i og lære mer av. Jeg har allerede fått et godt innblikk i hvordan annonsører tilpasser seg til det nye landskapet, og bruker nye kommunikasjonsplattformer, spesielt for å nå oss unge. Digitaliseringen åpner også opp for en form for innholdsmarkedsføring som gir brands mulighet til å fortelle historier på en ny måte, noe jeg personlig synes er en positiv forandring som er spennende å utforske videre.

Hva lærer du her?

– Vi lærer blant annet om innholdsmarkedsføring, markedskommunikasjon, systemutvikling, ulike kommunikasjonsplattformer og kreative produksjonsmuligheter. Disse temaene hjelper oss med å forstå mediebransjen og hvordan etterspørselen forandrer seg.

De kreative aspektene med oppgavene er selvfølgelig de morsomste, der vi kan utfordre oss selv til å bruke det vi har lært i praksis.

Beskriv en typisk uke?

– Vi har mange gruppeoppgaver, som kan være alt fra å produsere en reklamekampanje for sosiale medier, til utvikling av en markedsplan for en bedrift. De kreative aspektene med oppgavene er selvfølgelig de morsomste, der vi kan utfordre oss selv til å bruke det vi har lært i praksis. Et par arbeidskrav her og der for å forbrede studentene til eksamen, som kan eksempelvis basere seg på nettsideutvikling eller søkemotoroptimalisering.

Hva liker du best ved studiet?

– Studiet er fremtidsrettet og er digitalt anlagt, og utfordrer meg til å bruke kunnskaper jeg har opparbeidet meg på egen hånd på nye måter. Erfaringen jeg har innenfor programmer som Photoshop CC og Premier Pro CC har vært relevante innenfor studiet, men ikke nødvendige.

Hva vil du jobbe med etter studiet?

– Jeg vil rette meg rundt produksjon og analyse i den nye mediebransjen. Jeg kan tenke meg en jobb i et digital- eller mediebyrå, markedsavdeling og/eller holde foredrag rundt digitaliseringen i bransjen og stemmen til influencere i Norge.

Blir det mye Fortnite i sommer, eller har du andre planer også?

– Hehe, det blir selvfølgelig Fortnite i sommer også, men mye tid skal vies til ferietur med kjæresten og familiebesøk. Er greit å få litt sol når man sitter en del på gutterommet også!