Vi er den eneste høyskolen i Norge som tilbyr en bachelorgrad i Retail Design. Professor Vesma Kontere MqQuillan tror mange misforstår hva Retail Design handler om.

— Mange tenker at det kun handler om butikker, men det er mye større enn det. Retail Design handler om blant annet merkevare og strategisk kommunikasjon. Om 10 år vil det være færre fysiske butikker. Det meste vil være online, forteller MqQuillan. Retail Design reagerer på disse endringene, og er derfor i stor utvikling. Feltet brer seg utover grenser, og har med alt som skjer i samfunnet å gjøre, forklarer hun videre.

— Retail Design er en retning som må reagere på markedet og samfunnet generelt. Dette gjør det veldig spennende. Du må følge med på alt som skjer innen politikk, kultur og økonomi. Det er viktig å se retail i kontekst, blant annet med byutvikling, poengterer MqQuillan. Hun trekker frem et av sine mange interessante prosjekter: Utformingen av Eger Karl Johan, i Oslo sentrum.

— Da Eger Karl Johan ble bygget, var området rundt helt dødt. Nå, 10 år senere, er det blitt Oslos mest eksklusive butikkområde. Egertorget endret hele den urbane situasjonen.

En variert studiehverdag

Retail Design retter seg mot alt som har med varehandel å gjøre, forteller fagansvarlig Ellen Ø. Simonsen.

— Vi jobber kommersielt innenfor alle fag. Enten det er å designe butikker, skape fengende utstillingsvinduer, eller utvikle produkter. Studiet er praktisk orientert med forankring i teori. Oppgavene krever at du liker å være aktiv og tenke kreativt. Retail Design passer for deg som vil jobbe både fysisk og teoretisk, forklarer Simonsen.

 Studentene arbeider praktisk og bruker hendene sine mye. Samtidig jobber de digitalt og teoretisk. Det er dette som gjør studiet unikt.

Du får lage interiørmiljøer og jobbe med kunstprosjekter. Spesialrom som snekkerverksted og malerom gjør at ideer kan utføres i praksis, forteller Simonsen.

— Dette er et morsomt fag med uante muligheter. Du skal skape noe som fanger oppmerksomhet.

Vær med på å prege retailbransjen

Simonsen forteller at du får mange muligheter med en Bachelor i Retail Design. Det er mye som skjer innen varehandel, blant annet med nettbutikker. Denne utviklingen kan du påvirke ved å tenke nytt og strategisk. Over alt finnes noe som skal eksponeres eller selges, påpeker hun.

— Studentene går inn i en kreativ bransje med varierte og spennende oppgaver. Tidligere studenter arbeider innenfor svært forskjellige sektorer. Simonsen ramser opp jobber innenfor visual merchandising, med butikkonsepter, i produksjonsselskaper, kommunikasjons- og eventbyråer, blant annet. Vi opplever at studentene er ettertraktet i bransjen, poengterer hun.

— Vi er opptatt av at studentene skal få en nærhet til bransjen. Samarbeid med eksterne parter gjennom prosjekter og gjesteforelesninger er viktige.

Utstilling på Aker Brygge

Nylig hadde studentene på Retail Design et praktisk samarbeid med bransjen. Oppgaven var å lage et utstillingsvindu som skulle presentere Aker Brygge shopping. Markedskonsulent ved Aker Brygge, Janne Kvalevåg, forteller at samarbeidet var svært lærerikt.

 Vi får mye igjen av å samarbeide med studenter fra Retail Design. Gjennom dem får vi tanker og ideer fra en ny generasjons forbrukere.

Studentene jobbet i team for å lage den mest spennende utstillingen. Den beste ideen skulle bli utstilt ved hovedinngangen til Aker Brygge Shopping.

— Det er viktig for oss å løfte talenter innen kunst, kultur og design. Vi vil være en arena der de kan vise seg frem i et tidlig stadie i karrieren. Kvalevåg forteller at studentene imponerte med sine presentasjoner og ideer. De hadde satt seg godt inn i oppgaven og tenkt ut smarte og kreative løsninger, forteller hun videre.

— Det var ingen lett oppgave å velge kun én vinneridé.

En av studentene, Guro Slaatsveen, forteller at det var spennende å få en smak på arbeidslivet. Hun og medstudenten, Ida Celine Abrahamsen, kom opp med konseptet «Gammelt møter nytt». Deres idé ble plukket ut til utstillingen ved hovedinngangen på Aker Brygge shopping.

— Vi fungerer bra sammen og tenker ganske likt. Det tok ikke lang tid før vi kom opp med en idé. Arbeidet krevde mye research og visualisering av ideen, forklarer Slaatsveen. Hun poengterer at du må like å jobbe i team når du studerer Retail Design. I denne bransjen er det positivt å være litt frempå, forklarer hun videre.

— Du må hele tiden være nytenkende og skapende. Det er viktig at du liker å jobbe kreativt.