Tyven og kunstneren. Foto: Benjamin Ree | Courtesy of Sundance Institute
Tyven og kunstneren. Foto: Benjamin Ree | Courtesy of Sundance Institute
Til stor jubel i salen ble Kunstneren og tyven tildelt en spesialpris for kreativ historiefortelling, nemlig World Cinema Documentary Special Jury Award for Creative Storytelling. Sundance er en veletablert filmfestival som arrangeres hver vinter i de mektige Rocky Mountains i USA, og filmen er den første norskregisserte dokumentaren som noensinne har deltatt i den sylskarpe konkurransen.

Det er studieleder på Bachelor i lyddesign på Høyskolen Kristiania, Svenn Jakobsen, som har stått for lyddesignet på filmen. Med seg på laget har han hatt tre av sine tidligere studenter, Katrine Rolund, Odin Eggen Brække og Liana Degtiar.

Filmen er regissert av Benjamin Ree, og produsert av Ingvil Giske i Medieoperatørene.

– Filmen vant en pris for kreativ historiefortelling på Sundance, og lydarbeidet har i aller høyeste grad vært med på å fortelle historien på best mulig måte. Lyddesigner Svenn Jakobsen og resten av gjengen har gjort en fabelaktig jobb, sier Ree.

Lydbildet avgjørende for historiefortellingen


Ifølge Ree visste teamet bak dokumentarfilmen tidlig at Kunstneren og tyven skulle bli en film hvor det ble investert mye tid i lydetterarbeid. For han var det helt avgjørende for at de skulle få fortalt den historien de ville fortelle.

– Det er en ekstremt krevende oppgave å beholde realismen i en dokumentar som blander original opptakslyd med foley og abstrakte lyder. Her har Svenn og temaet klart overgangene med de ulike fortellerformene på en fantastisk måte, sier han.

Filmen skifter fortellerperspektiv og hopper tilbake i tid, slik at seeren får overlappende scener, sett med to forskjellige øyne. 

–  Svenn og teamet klart å lage en subjektiv følelse (med et subjektivt lydbilde), samtidig som de har holdt på realismen. Det er en utrolig bragd. Når folk ser filmen Kunstneren og tyven skulle de bare visst hvilken utrolig lydjobb som ligger bak denne filmen, forteller Ree.

Møte mellom kunster og tyv ble spesielt vennskap

Foto av kvinne i studio
Tidligere student på Bachelor i lyddesign, Liana Degtiar. Foto: Privat

Tidligere student på Bachelor i lyddesign, Liana Degtiar, har hatt ansvar for å redigere dialogen i filmen. Hun har også vært med på å lage noen av lydeffektene.

– Jeg ble superglad da Svenn Jakobsen tok kontakt med meg og tilbudte meg å jobbe med Kunstneren og tyven. Første gang jeg så den ferdige klippen begynte jeg å gråte – det ble en så fin, rørende og varm historie. Det er utrolig hvordan de to hovedkarakterene kan være så forskjellige og samtidig så like, forteller hun.

Kunstneren og tyven handler om kunstneren Barbora Kysilikova, som opplever at to av maleriene hennes blir stjålet fra et galleri i Oslo. For å forsøke å få bildene tilbake, drar hun til Oslo Tinghus når tyven, Karl-Bertil Nordland, skal møte i retten. Han var ruset da han tok bildene, og husker ikke hvor de er – men går med på å la Kysilikova male han. Det ble starten på et helt spesielt vennskap.

Degtiar forteller at arbeidet med lyden i filmen har vært en spennende utfordring, særlig på grunn av dokumentarfilm-formatet.

– Menneskene som er med i filmen er ikke skuespillere som spiller rollen sin. De er ekte karakterer, som ikke er vant til mikrofoner. De kontrollerer ikke følelsene sine, og derfor er det mange utfordringer på lydsiden, sier Degtiar, og legger til:

– Jeg er veldig fornøyd med resultatet av filmen, og er så stolt av å være en del av et så fint prosjekt!

Jobber med tidligere studenter

Studieleder på Bachelor i lyddesign ved Høyskolen Kristiania.
Studieleder på Bachelor i lyddesign ved Høyskolen Kristiania.

I tillegg til å være studieleder på Bachelor i lyddesign på Høyskolen Kristiania, jobber Svenn Jakobsen fortsatt også som lyddesigner. Han tar ofte med seg tidligere studenter på prosjekter han gjør, og er veldig fornøyd med jobben til Degtiar og Brække.

– Da jeg skulle gjøre denne filmen var det ingen tvil om at Liana (Degtiar) skulle gjøre dialog, og at Odin (Brække) skulle gjøre atmosfære og lydeffekter. Det har de gjort på en fabelaktig måte, sier han.

Jakobsen er opptatt av å ta vare på de studentene som tydelig brenner for faget sitt, slik som han selv gjør.

– Både Odin og Liana er studenter av ypperste kvalitet. Siden jeg har vært læreren deres har jeg lært dem opp til hvordan jeg liker at ting skal gjøres. Og det gjør de. Jeg trenger ikke å instruere dem om hvordan de skal gjøre ting, og de har blitt veldig, veldig dyktige, sier Jakobsen.