Tre studenter foran et landlig landskap.
Kristianias spillstudenter blir lagt merke til i norsk dataspillbransje. Simen Wiig, Leonard Kristoffersen og Håvard Fiskum er blant studentene som vant priser under Norwegian Game Awards.Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Hvert år arrangeres Norwegian Game Awards – Norges største og desidert mest spennende spillutviklingskonkurranse. Her møtes studenter og spillentusiaster fra hele landet til mingling, fest og ikke minst: prisutdeling.

– Jeg er så vanvittig stolt av studentene mine, sier Hanne Lien, studieprogramleder for Bachelor i spilldesign på Kristiania.

Hun satt i salen under prisutdelingen og måtte klype seg i armen da Kristiania-studentene stakk av med hele fire av syv mulige førsteplasser.

– Jeg har vært med på konkurransen mange ganger før, og jeg kan med hånden på hjertet si at det aldri har vært så høyt nivå på spillene. At vi likevel vant så mange priser, sier alt om hvor dyktige studentene våre er.

En stor anerkjennelse og bekreftelse

Foto av Leonard.
Leonard Kristoffersen og de syv andre studentene på teamet hans vant pris for spillet «Somnimum».Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Blant de som stakk av med en pris, var Leonard Kristoffersen, som går sisteåret på bachelorgraden i spilldesign. Sammen med teamet sitt vant han i kategorien «Best Narrative»

– Det at det er bransjefolk som bedømmer alle kategoriene, gir en fantastisk god bekreftelse på at man gjør noe riktig, sier Leonard.

Det at det er bransjefolk som bedømmer alle kategoriene, gir en fantastisk god bekreftelse på at man gjør noe riktig.

Han og teamet – bestående av åtte andre Kristiania-studenter – vant med spillet Somnium.

Her plasseres spillerne på en isolert romstasjon, hvor karakterenes mentale helse brytes ned, blant annet representert i form av bisarre overnaturlig hendelser. På prosjektet hadde han hovedsakelig ansvar for prosjektledelse, utvikling av layout og visuell profil, samt historieutvikling.

– Det var mange hatter å ha, men i små teams er man nødt til å brette opp ermene og bidra, og det er en god øvelse og erfaring. 

En annen som kan se seg godt fornøyd med prisutdelingen, er Simen Barstad Skjevdal. Han vant hele to ulike priser for spillet while (Game) – den ene i kategorien «Most Innovative Game», den andre i «Best Audio Design». Spillet er hovedsakelig utviklet på fritiden, og Simen beskriver det som en vri på «autobattler»- og «roguelike»-sjangeren, hvor spillerne kjøper kodebrikker for å programmere sine egne soldater.

– At jeg vant hele to priser, har fortsatt ikke sunket helt inn. Begge prisene står på pulten min, og jeg er utrolig takknemlig for denne bekreftelsen. Det betyr at jeg er på riktig sport innenfor spillkarrieren.

Oppfordrer studentene til å melde seg på

Foto av Hanne Lien.
Studieprogramansvarlig Hanne Lien har jobbet i FunCom, PlayStation Norge, samt vært med i markedsføringen og lansering av flere store titler som bl.a. Bloodborne, Uncharted 4 og The Witcher 3.Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

For Kristiania-studentene og studieprogramleder Hanne Lien ble kvelden er stor suksess, og allerede nå ser de frem til neste års arrangement.

– Men det er ikke første gang vi har gjort det bra på prisutdelingen her, forteller Hanne. – Vi har vunnet flere ganger før, og det er alltid like stas!

– Vi har vunnet flere ganger før, og det er alltid like stas!  

Hun tror at suksessen har flere ingredienser: Ikke bare er studentene utrolig dyktige – bachelorgraden på Kristiania er også lagt opp slik at studentene får lov til å jobbe med mange ulike spillprosjekter, slik at de feiler fort og lærer raskere.

– Ved å jobbe på den måten har også studentene flere prosjekter å stille i konkurransen med, noe som igjen gjør at flere ønsker å melde seg på.

Det blir en god sirkel, mener hun.

– Studentene inspirerer og motiverer hverandre, og det blir det gode resultater av, avslutter Hanne.