Liana sitter iført en lys beige genser og ser i kameraet med et smil. I bakgrunnen ser man lydstudioet hennes.
Liana lever for lyd! Hun har sitt eget lydstudio hvor hun får jobbe med det hun liker aller best. Hun er en av tre tilknyttet Kristiania som jobbet på den Oscar-nominerte «Nattrikken».Foto: Kristiania/Theodor Haugan

Ruben Åeng og Liana Degtiar var ferdige med utdannelsen i lyddesign i 2016 og 2017 og siden den tid har de begge fått en spennende karriere innen lydverdenen. På innspurten av 2019 jobbet de begge med lyd på kortfilmen «Nattrikken». På tross av pandemien ble den tildelt priser på blant annet Grimstadfestivalen, Oslo Fusion Film Festival og Tribeca. Ruben og Liana visste at de hadde vært med å skape en god film, men de ble begge overrasket da filmen ble Oscarnominert i 2023.

– Jeg hadde ikke forventet det, det er så stort! Jeg trodde vi skulle møtes for å feire at den var kortlistet til Oscar, men ble overrasket da det viste seg at vi ble nominerte! Det ble kaos på kontoret med klemmer, hopping og dansing. Det var en virkelig overraskelse, beskriver Liana om da hun fikk vite om nominasjonen.

 Videreutdannet seg på Kristiania

Da hun begynte på lyd og musikkproduksjon-studiet i 2015, hadde Liana allerede en musikkutdanning fra Russland og Sverige. Hun flyttet til Norge hvor hun stiftet familie og fikk jobb i reiselivsbransjen. Da barna ble eldre, ønsket Liana å fornye utdannelsen sin på Kristiania for å komme tilbake til det hun brenner for – nemlig lyd.

Det åpnet en rekke dører som lyddesigner. Hun har opprettet sin egen bedrift med et lite lydstudio hvor hun jobber som frilanser, med mye frihet og mange spennende prosjekter. Hun har jobbet med flere kortfilmer og dokumentarer, med lyd på TV og ansvar for lydopptak, samt redigering av lydopptak på teaterforestillinger. 

For Rubens del var det litt annerledes. Han var 29 år og var ikke helt sikker på hva han egentlig ønsket å gjøre. En tilfeldighet ga ham en dytt i riktig retning.

– Jeg flyttet til Kristiansand og fikk tilfeldigvis jobb som bomoperatør på en dokumentarfilm, og syntes det var veldig gøy. Derfor flyttet jeg til Oslo og begynte på lydproduksjon på Kristiania da det het NISS. Dermed ble jobben i Kristiansand startskuddet på min lydkarriere, forteller han.

Etter studiet fikk han jobb i Schjærven film i Oslo, hvor han jobbet en liten stund før han flyttet med kjæresten sin til Trondheim med blanke ark. Det tok ikke mer enn et år før han var godt i gang med lydkarrieren, sin og har siden den tid jobbet med lyd innen spillefilm, reality-TV, barne-TV, kortfilmer, reklame og dokumentarfilm.

– Jeg liker nok best å jobbe med drama, det er der utfordringene ligger. Der er det mye større krav til opptakslyder og lyddesign. I drama er enda viktigere at du vet hva du holder på med

Liana sitter med ryggen til i lydstudioet sitt. Man ser alle skjermene hun jobber med.
Liana Degtiar jobber med lyddesign som frilanser, og har blant annet jobbet på «Kunstneren og Tyven» og HBO-serien «Beforeigners».Foto: Kristiania/Theodor Haugan

Inspirert av trikketyveri

 Filmen er inspirert av en hendelse en bekjent av regissør Eirik Tveiten opplevde. På 90-tallet stjal nemlig en kamerat av ham en trikk på Disen, på vei hjem fra fest. Og på vei hjem begynte han å plukke opp folk som sto og frøs på stasjonene. Men Oslo sporveier ville ikke legge til rette da innspillingene skulle starte – i stedet måtte filmteamet til Trondheim.

En dag fikk Ruben en telefon fra Gaute Lid Larssen, produsenten av Nattrikken. Ruben forteller at Gaute presenterte filmen på en beskjeden måte, han syntes det virket som en spennene film å jobbe på, men forventet slettes ingen Oscar-nominasjon. På filmsettet hadde Ruben ansvaret for opptak av all lyd. De var om lag 20 personer på sett og filmet på trikken i Trondheim fra klokken 10 på kvelden til soloppgang. Han ser tilbake på innspillingsperioden som krevende, men også veldig givende. 

– Det var en utrolig utfordrende jobb å ta opp lyden. Trikken i Trondheim er fra 70-tallet og er veldig bråkete, så det var ikke lett å ta opp ren dialog. Etter å ha tatt noen testopptak, fant jeg ut av at det ikke var mulig å ta opptak mens trikken kjørte, det ville ha vært helt umulig. Da måtte vi være kreative og lage en plan. Vi endte opp med å jukse, i alle dialogbildene står trikken i ro for å kunne ta opp lyden. Så simulerte vi at trikken var i bevegelse ved hjelp av lys og lyd – det var krevende, men også spennende.

Fant trikkens personlighet

På settet jobbet Ruben med å få en så ren dialog som mulig, slik at det ville bli lettere for Liana å drive med etterarbeidet. I tillegg tok han opp mange karakteristiske lyder i trikken for å gi den en personlighet.

– Jeg tok opp massevis av lyd mens trikken var i bevegelse – dører, plinging og alle de karakteristiske trikkelydene. Siden trikken er så gammel og har så mye personlighet, blir den som en karakter i filmen – det ble min jobb å få frem denne karakteren, sier han. 

Etter at Ruben og resten av crewet var ferdig på settet, ble filmen satt sammen. Så ble alle lydspor sendt til Liana, som i lydstudioet sitt satt sammen dialog og andre lyder for å skape en troverdig og harmonisk lyd. Da Liana så filmen for første gang, merket hun at det var en veldig fin film, så hun hadde et ønske om å gjøre den enda finere. 

– Rubens gode arbeid med masse ulike trikkelyder gjorde jobben min lettere, det er mye bedre å legge på lyder av trikken i etterkant enn å fjerne uønsket lyd, forteller hun.

Foto av kvinne som står på gate i snøvær.
Scene fra «Nattrikken».Foto: Nattrikken. Foto: Cylinder Production AS

Neste stopp: Oscar-nominasjon

 Etter at filmen ble ferdigstilt, satt både Ruben og Liana igjen med en følelse av at de hadde vært med på å skape en veldig god film. Filmen ble tildelt pris på Grimstadfestivalen Oslo Fusion Film Festival, men grunnet pandemien ble filmen dessverre lagt på hyllen og verken Ruben eller Liana hørte noe mer om den. Så kom desember 2022 hvor «Natttrikken» plutselig ble tildelt prisen for beste «short narrative» på Tribeca Film Festival i New York.  

 – Tribeca er en prestisjefestival der det var mer enn 7000 kortfilmer, så da den vant ble den en av 15 filmer som ble kortlistet til Oscar! Det var veldig overraskende for oss alle. Av de filmene som blir kortlistet velger de kun fem fra kortlisten som blir nominert, så sjansen var ikke stor, forklarer Liana.

I januar 2023 fikk hun en telefon fra produsentene av filmen som lurte på om hun ønsket å komme innom kontoret for å se nominasjonen med noen av de andre i crewet. Liana så på sammenkomsten som en feiring av at filmen ble kortlistet og hadde ingen forventninger om at filmen ville bli nominert – det var jo så lenge siden hun hadde jobbet med den.

– Under sendingen fra USA blir filmen «Night ride» nominert. Det tok litt tid før vi forsto at det var oversettelsen av Nattrikken, men da vi forsto det ble det full jubel og glede i hele rommet! Det var full fest og vi var alle veldig stolte over produktet vi sammen har skapt.

– Det kom som lyn fra klar himmel. Jeg tenkte «oi shit» - jeg ble ikke veldig overrasket siden det er en god film, men selv om det er en god film – er det veldig stort, tilføyer Ruben.

Både Ruben og Liana fulgte med på Oscar-utdelingen fra deres egne stuer. Det ble ingen pris, men de er begge veldig stolte over at filmen fikk en slik annerkjennelse hele fire år etter innspilling.

Avsluttende content card