Renas Kehreman og Simen Elverhøy i sofa foran mønstret vegg.
Kreativ duo: Renas Kehreman og Simen Elverhøy fant hverandre etter studiene på Kristiania. – Den viktigste motivasjonen for oss er skaperglede, sier de. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

Simen gikk ut av Bachelor i Art Direction 2022, mens Renas ble ferdig med en toårig fagskoleutdanning i Reklame og merkekommunikasjon våren 2023. I reklamebransjen er det vanlig å jobbe i team, og de to tidligere Kristiania-studentene var begge på utkikk etter en makker.

Renas Kehreman og Simen Elverhøy foran bygg
Gikk fra psykologi til reklame: – Da jeg studerte psykologi, hadde vi et fag hvor vi lærte om påvirkning av mennesker og markedsføring. Jeg syntes det var kjempespennende og tenkte at det var jo dette jeg ville lære om hver dag. Det beste valget jeg har gjort var å bytte studieretning, sier Renas. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

– Da jeg var i praksis hos Anorak siste semester av reklamestudiet, ga de meg en liste med folk jeg kunne sjekke ut. Jeg så på hva de hadde gjort og bestemte meg for å ta kontakt med Simen, han så flink ut! forteller Renas.  

De to gikk i gang med å løse ulike briefer for å se hvordan de jobbet sammen. De fant raskt ut at de utfylte hverandre godt – og bestemte seg for å bli partnere på fulltid. Renas forteller at de har ulike styrker og kompetanse fra studiene.

– Jeg har spesialisert meg i tekst, mens Simen er god på det visuelle, noe han har med seg fra Art Direction-studiet, forteller Renas. 

Vi dro rett på en restaurant og bestilte en flaske Prosecco, selv om klokken bare var ti om morgenen!

– Fremstår som erfarne kreatører 

Kreativ leder i Los&Co, Marius Aasen, forteller at han hadde fulgt med på Simen og Renas hver for seg en stund. Da han fant ut at de to hadde teamet opp, var han rask med å invitere dem på en mappevisning. Noen måneder senere kom jobbtilbudet.  

– Vi satt egentlig og søkte andre jobber, da vi plutselig fikk en melding med jobbtilbud hos Los&Co. Vi dro rett på en restaurant og bestilte en flaske Prosecco, selv om klokken bare var ti om morgenen! Forteller Renas og Simen og legger til:  

– Det var så uvirkelig at vi fikk jobb i disse tidene, når mange andre reklamebyråer nedbemanner. Det var en skikkelig bra dag. 

Marius Aasen forteller at de er veldig fornøyde med å få Simen og Renas med på laget.  

– De er fine og ambisiøse folk, som er gode med kunder og kollegaer. De fremstår allerede som ganske erfarne kreatører, og vi er veldig fornøyde.  

Et byrå med medvind

Renas og Simen forteller at de lenge hadde vært interessert å jobbe for Los&Co.

– De er et byrå med medvind og har nylig vunnet nye, spennende og store kunder. Nå jobber vi blant annet med Norges Sjømatråd, sier Renas. 

– De har også akkurat ansatt en ny kreativ leder som er kjempeflink, fortsetter Simen.  

Som kreatørteam jobber de to hovedsakelig med å utvikle ideer og presentere disse til kunder.  

–I tillegg til å utvikle ideer, er vi også med på innspilling av reklamefilmer, sier Renas. 

Simen Elverhøy og Renas Kehreman foran mønstret vegg.
– Jobben vi har gjør at vi lærer mye om mange forskjellige ting. For hver kunde vi har må vi gjøre mye research for å finne ut hva målgruppen ser og hører på, forteller de. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

– Kjekt å være to om ting  

De to tidligere Kristiania-studentene stortrives i sin nye jobb, og forteller at de blir utfordret og lærer noe nytt hver dag. 

– Vi føler vi har jobbet her mye lengre enn vi egentlig har. Vi har lært så ekstremt mye den siste tiden, og trives også veldig godt som et kreatørteam. Vi backer hverandre, og det er veldig kjekt å være to om ting, forteller de. 

På spørsmål om de kan beskrive hverandre med tre ord, svarer de: 

– Oi, kan jeg få to uker på meg og komme med en presentasjon da? sier Simen og ler. 

– Neida, Renas er en kreativ gledesspreder.  

– Simen er en perfeksjonist! I tillegg roer han meg ned om jeg er stresset for noe. Vi pusher hverandre og gjør hverandre gode, slår Renas fast. 

– Om man brenner for noe, har ikke klokka så mye å si 

Simen og Renas anbefaler andre kreative spirer om å satse på drømmen sin. Samtidig legger de ikke skjul på at det kan være tøft å jobbe i reklamebransjen – og skulle leve av kreativiteten sin.  

– Kreativitet er ikke noe 9-17-jobb. Om man først er i en god flyt, bør man ikke avslutte før man er ferdig, sier Simen.  

– Dette er noe man virkelig må brenne for. Den viktigste motivasjonen for oss er skaperglede. Om man brenner for noe, har ikke klokka så mye og si, avslutter Renas. 

Studere Art Direction?