Kasper har litt skjegg, mange tatoveringer og t-skjorte, og Anders har også litt skjegg, t-skjorte og skjorte. Det er mørkt, det regner og de står utenfor lokalene til byrået POL i Oslo sentrum.
Kreatører i sentrum: Kasper Dylan Dahl og Anders Bakken Ambjørnsen står utenfor lokalene til byrået POL i Oslo sentrum. Foto: Kristiania/Pressworks.

For å konkurrere om de mest spennende jobbene, trenger du erfaring. Og for å få erfaring, trenger du en jobb. Dette er et evig puslespill for mange, og Kasper Dylan Dahl (22) og Anders Bakken Ambjørnsen (21) bestemte seg derfor for å forberede seg godt på hverdagen etter studiene.

– Vi vet at det å ha erfaring og å utmerke seg er kjempeviktig hvis man vil ha jobb i reklamebransjen. Vi tok derfor selv initiativ til å finne en praksisplass ved siden av skolen, sier de.

Viktige kontakter

Kasper og Anders er nå i gang med siste året på Bachelor i kreativ markedskommunikasjon ved Kristiania. Studiet utdanner blant annet rådgivere, tekstforfattere, prosjektledere og innholdsprodusenter – og kreatører, som utvikler ideer og konsepter i kommunikasjonsbransjen.

En gruppe studenter sitter rundt et bord og jobber i en kreativ prosess ved hjelp av fargerike tusjer, papir og en laptop.

Vil du også studere kreativ markedskommunikasjon?

Gjennom studiet har Anders og Kasper så langt valgt å fokusere på fag, men de bestemte seg tidlig for at de ville forsøke å finne en praksisplass siste året.

Gjør du en god jobb på praksisplassen, kan det jo ende med et jobbtilbud

– Det å knytte gode kontakter mot slutten av studiet er smart. Gjør du en god jobb på praksisplassen, kan det jo ende med et jobbtilbud, sier Anders.

Første skritt på veien var å kontakte det anerkjente byrået POL for å høre om de kunne komme innom for en mappevisning. POL takket ja til dette, og en uke senere var Anders og Kasper på plass på kontoret. 

Kasper og Anders sitter sammen i en stol inne i byrålokalene til POL. Anders holder en arm rundt Kasper..
Godt forberedt: Både Anders og Kasper opplever at studiet har forberedt dem godt på arbeidslivet. 

Bruker tiden godt

– Vi begynte i praksis i september, og avtalen var at vi skulle være der til desember. Nå er imidlertid avtalen forlenget, og vi skal jobbe der til juni, sier Kasper.

De forteller at de fortsatt studerer på fulltid og følger alle forelesninger ved siden av praksisjobben.

– Vi er likevel på jobb hver dag, og dette fungerer veldig bra. Det er klart dagene blir fulle, men vi synes at det er verdifull bruk av tiden, sier han.

Fra første dag er de blitt godt mottatt hos POL, og de opplever at kollegaene er interessert i å lære dem så mye som mulig. Så langt har de deltatt i kundemøter, hatt presentasjoner og kommet opp med et par reklamekonsepter.

– En av ideene våre skal faktisk i produksjon nå, og det er jo veldig gøy, sier de.

Søk som team

Partner i POL Janne Brenda Lysø forteller at det var den gode mappen som sikret Kasper og Anders praksisplass i byrået.

Noen ganger merker man at et team har sansen og skjønner hva kommunikasjon er. 

– Noen ganger merker man at et team har sansen og skjønner hva kommunikasjon er. Det var tilfellet her, sier hun.

I tillegg forteller hun at det veide positivt at de søkte som et team. Det er gjerne slik man jobber i reklame- og kommunikasjonsbyråer, og dette er derfor også den beste måten å søke seg inn. Som team har man alltid en støttespiller og sparringspartner, noe som er særlig viktig for et praksisteam.

– Vi opplever at Kasper og Anders er veldig selvgående og selvstendige. De er allerede i gang med å jobbe med mange briefer og oppgaver, og det finnes ikke bedre måte å lære på, sier hun.

Kreatørteamet fra Kristiania sitter i en sofa og ler godt mens Kasper strekker litt på armene.
Målbevisste: Kreatørteamet fikk praksis i POL på bakgrunn av den gode mappen sin. Til nå har de fått delta i kundemøter, holdt presentasjoner og klekket ut at par reklamekonsepter. 

Ikke noe ansvar

Også for byrået er det ofte en positiv opplevelse å få inn praksiselever.

– Det er alltid gøy å møte unge talenter. Det gjør nok også at vi andre som jobber her strekker oss litt lenger. Vi vil jo gjerne vise hvor god jobb vi gjør, sier hun.

Det er også fint å få inn nye perspektiver.

– Vi har sagt til Kasper og Anders at det er viktig at de ikke prøver å gjøre det samme som vi i POL pleier å gjøre. De er unge og skal tenke som de gjør. På den måten kan de bidra med noe nytt, sier hun.

Som praksiselever har man ikke noe ansvar og er først og fremst i byrået for å lære. Har man ideer som kan bli til noe eller gjøre prosessen enklere for de andre, ser Lysø på dette som en bonus.

– Og det gjør virkelig det teamet vi har fått inn nå, sier hun. 

Jobbet målbevisst

Anders og Kasper forteller at de allerede fra første dag følte at lederne stolte på dem. De ble satt rett i arbeid og fikk jobbe selvstendig.

– Og etter hvert som tiden har gått, har tilliten økt ytterligere, og vi har fått enda flere spennende oppgaver, sier Anders.

To smilende studenter, en mann og en kvinne, sitter med hver sin laptop i et auditorium. De ser ut til å ha det gøy mens de studerer.

Lurer du på hvorfor du skal velge Kristiania?

Både han og Kasper føler at studiet har forberedt dem godt på hverdagen som venter i reklamebyråene. De har hatt mange praktiske oppgaver, men har også fått god kunnskap om faget og hvorfor de gjør som de gjør.

Vi trives veldig godt på studiet, og liker spesielt godt de kreative fagene.

– Vi trives veldig godt på studiet, og liker spesielt godt de kreative fagene. Det gir et lite avbrekk mellom forelesninger og lesing. Nå får man jo det ut av studiet som man legger inn, og selv har vi jobbet hardt og målbevisst hele tiden, sier de.

Søkte på restplass

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon er et bredt, kreativt og praktisk studium, og at valgte falt på akkurat dette studiet, var tilfeldig for Kasper.

– Jeg hadde først tenkt til å studere musikk, men så fant jeg ut at jeg ville studere noe som kanskje gir en tryggere inntekt i fremtiden, sier han.

Valget falt på kreatørutdanningen Bachelor i kreativ markedskommunikasjon, og det bare en uke før studiestart.

– Jeg søkte på restplass, sier han og ler.

Anders sitt valg var mer bevisst.

– Jeg hadde lenge tenkt at jeg ville studere noe innen reklame, og da jeg leste emnebeskrivelsen følte jeg at dette studiet passet. Allerede etter første forelesning skjønte jeg at dette var det perfekte studiet for meg, sier han. 

Kasper og Anders utenfor byrålokalene til POL
De to kreatørene fra Kristiania trives godt på studiet og på praksisplassen. De har ikke lagt noen detaljert femårsplan, men håper på fast jobb. Foto: Kristiania/Pressworks.

En god investering

Nå håper de at studiet kombinert med praksisplass gjør at de får en kreatørjobb når bachelorgraden er i boks.

– Vi har ikke lagt noen femårsplan akkurat. Først skal bacheloroppgaven leveres neste semester, og så håper vi jo at denne praksisstillingen blir gjort om til en fulltidsjobb, sier Kasper.

Begge tenker at det er best å legge kortsiktige mål. Da er det lettere å oppnå det man ønsker.

– Vi tar et skritt om gangen, men akkurat nå ser i alle fall karriereutsiktene gode ut. Det å få en praksisplass er helt klart en god investering for fremtiden, men det blir litt godt å være ferdig med studiene og kunne fokusere kun på jobb, avslutter de.

Tips til andre som ønsker seg praksisplass i reklamebransjen

  • Søk om praksisplass som et team. Dette øker ofte sjansen for positivt svar.
  • Vær uredd og kontakt bedriften du vil ha praksisplass i. Det verste du kan få er et «nei».
  • Vær fleksibel når det gjelder tid hvis noen er positiv til mappevisning. Si at du kan komme på kort varsel og når det passer byrået.
  • Jobb godt med mappen din. Finn frem arbeider du er skikkelig stolt av.
  • Be om tilbakemelding på mappearbeidet fra byråene du besøker. Da vet du hva du kan forbedre til neste gang.
  • Møt godt forberedt til møtet. Sett deg også litt inn i hva byrået jobber med, og hvilke kunder de har.

Double content Kreativ