Mann bak kassen i klesbutikk
Salar Bahador (26) vurderer plaggene nøye før de blir hengt opp i butikken. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Salar Bahador er 26 år gammel, og vokste opp på Ullern i Oslo. Selv om han er ung, har han allerede oppnådd mye. Han beskriver seg selv som en relativt strukturert person som liker å ha en plan for hverdagen sin. Han erkjenner likevel at det er vanskelig å alltid ha struktur og gode rutiner.  

–Jeg liker å ha struktur i hverdagen, men det går litt opp og ned. Noen ganger faller det litt ut, men så kommer jeg meg tilbake, sier han.  

En reise fra Ullern til gründerverden 

Ditto, som nå er en velkjent klesbutikk i Oslo, var ikke nødvendigvis et resultat av en livslang drøm, men mer av en tilfeldighet som utviklet seg til suksess. Salar innser at det viktigste er å finne noe man er lidenskapelig opptatt av og å aldri gi opp for å lykkes.

–Hvis du skal lykkes som grunder, må du som sagt vite at det du vil starte er noe du har en passion for. Hvis målet ditt bare er å tjene penger kan det fort dø ut. Skal du starte noe du selv interesserer deg i, da tror jeg at du kan komme veldig langt.  

–Det er også viktig å være god på å selge. Dette går innen markedsføring og salg av produkt. Du må ha en viss kunnskap om hvordan du skal presentere det du vil selge slik at folk tror på deg og merkevaren din. Det skaper tillit til deg, poengterer Salar.  

Video: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Bryr meg ikke om hva andre tenker 

Salar mener at en kombinasjon av personlighet og evnen til å selge er avgjørende for å lykkes som gründer. Han understreker også viktigheten av å beholde troen på seg selv og sin visjon, selv når tider blir tøffe eller motivasjonen forsvinner.  

Du må stå veldig på egne ben som grunder, så det er nok lurt å ha en indre trygghet eller selvtillit i seg selv. Da tenker man at jeg bryr meg ikke om hva noen tenker, det her vil jeg gjøre.  

– Grunnen til at jeg tror at dette går så bra er at jeg føler jeg er flink til å selge. Jeg har alltid vært veldig utadvendt, sosial og liker å være ute med venner. Det har nok litt å si. Du må stå veldig på egne ben som grunder, så det er nok lurt å ha en indre trygghet eller selvtillit i seg selv. Da tenker man at jeg bryr meg ikke om hva noen tenker, det her vil jeg gjøre, forteller han.  

Designerklær til folket 

Ditto er en second-hand-butikk som opererer med et "buy-sell-trade"- konsept. De fokuserer på streetwear og designer-merker, og har hatt stor suksess i løpet av de fire årene de har vært åpne. Butikken ligger i Industrigata i Oslo samtidig som de bruker Instagram for å poste klær som kunder kan kjøpe. 

Salar driver butikken sammen med to andre. Han selv er daglig leder og ansvarlig for markedsføring og salg. De andre eierne har ansvar for økonomi og innkjøp. Salar forteller at Ditto appellerer til en bred aldersgruppe 

– Hovedmålgruppen vår er fra cirka 14 til 25 år. Jeg får alle typer kunder, men det er disse som alltid følger med på hva som er nytt, og er mest engasjerte, forteller Salar.  

Klesbutikk med klær og sko
Ditto ligger i Industrigata i Oslo, og selger en blanding av streetwear og merkeklær. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Et nytt konsept i brukt-butikk verden  

Ditto ønsker å skille seg ut fra andre second-hand-butikker. Folk som besøker butikken, skal oppleve at de har funnet noe unikt og annerledes.  

Salar understreker at Ditto ikke kan sammenlignes med andre bruktklesbutikker som UFF eller Fretex. De blander hip-hop-kultur, skatekultur og designerklær som resulterer i et helt nytt konsept innen brukt-butikk bransjen. Salar forteller at det er viktig at hvert plagg i butikken skal være spesielt

Man skal ikke måtte grave gjennom mengder av klær for å finne det en skatt 

– Jeg vil ikke at Ditto skal sammenlignes med andre second-hand-butikker der ute, for det er vi ikke i det hele tatt. Du skal gå inn i butikken vår og hvert eneste plagg skal være drit-fett på en måte. Hvis du går inn på andre second-hand-butikker må du grave deg frem til de skattene som finnes, forklarer Salar. Man skal ikke måtte grave gjennom mengder av klær for å finne det en skatt. 

 Håndplukkede klær fra hele verden  

I begynnelsen var Ditto avhengig av at kunder også kom til butikken og solgte sine klær. Etter hvert innså de at dette var uforutsigbart, så de endret forretningsmodellen for å inkludere aktivt innkjøp av klær fra hele verden. De reiser rundt i Europa, USA og andre steder for å finne unike plagg som de deretter selger i butikken.

Fem studenter sitter foran pcer og diskuterer

Markedsføring og merkevareledelse

– Vi håndplukker klær fra hele verden. Vi reiser overalt og håndplukker klær, shipper det tilbake til Norge, og selger det her. . Jeg vil si at over halvparten av det vi selger er klær vi selv har funnet, mens resten har vi fått fra kunder, forteller Salar. 

Fra idé til virkelighet 

Salar fikk idéen til butikken da han var på reise i California og dro innom en butikk med samme konsept. Han forteller at han syntes denne butikken var så kul, og helt ulikt noe han hadde sett i Norge.  

– Jeg tenkte bare «hvorfor ikke». Dette er noe jeg brenner for, og noe som ikke finnes i Norge. Det er et morsomt konsept, sier han.

Dette er noe jeg brenner for, og noe som ikke finnes i Norge.

Salar og et par venner bestemte seg for å teste konseptet ved å åpne pop-up butikker i Oslo, som ble en umiddelbar suksess. Dette ga dem troen på at de kunne lykkes med å åpne en butikk.  

– Vi bestemte oss for å teste konseptet ved å sette opp pop-up butikker. Så vi hadde pop-up butikk nede i Bogstadveien, og det var en mega-suksess fra dag én. Da fikk jeg veldig blod på tann og tenkte «okei, det her vil jeg fortsette med!» 

– Vi hadde kanskje 4-5 pop-up-er til på festivaler, for Tise, og mye forskjellig. Vi fikk en følelse av at dette kunne funke, forteller Salar.  

Salar forteller at de var på utkikk etter et lokale å åpne butikken i. Da de gikk forbi en gammel lekebutikk i Industrigata bestemte de seg for å gå inn. Damen som jobbet der fortalte at de måtte legge ned butikken, men at de ikke hadde noen som skulle ta over lokalet enda. Salar forteller med et smil om munnen,  

– Det var 100 prosent flaks. Man må ha litt flaks. 

Fra flaks til uflaks 

Da de endelig fikk åpnet butikken, tok det bare fire måneder før Covid-19- pandemien traff. De måtte holde butikken stengt og senere innføre strenge smitteverntiltak. Under pandemien ble de også utsatt for to innbrudd.  

– Under korona hadde vi innbrudd to ganger og mistet klær til nesten 100 000 kroner. Det var på grensen at vi ikke bare ga opp. Vi tenkte at dette gidder vi ikke mer, det er for mye uflaks på en gang. Men vi holdt oss gjennom det og vi har lært masse fra den perioden., konstaterer Salar.   

 Til tross for disse utfordringene, klarte de å komme seg gjennom det ved å tilpasse seg situasjonen og å blant annet åpne en nettbutikk.  

Klær og sko på hyller i en butikk, med en mann som står i kassen og bretter klær
Salar vil at de som besøker butikken skal oppleve at de har funnet noe unikt og annerledes. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Nominert til Årets lederstjerne i D2 

Det var en stor ære og motivasjon for Salar da han ble nominert som en av årets ledestjerner under 30 år i D2, Dagens Næringslivs eget magasin 

– Det var veldig stas. Det er hyggelig å få anerkjennelse for ting man gjør. Når du driver noe eget, så er det mange dager der man er litt usikker på seg selv, og man lurer på om man gjør riktige valg. Dette bekreftet at folk er enig i min visjon, forteller han engasjert.  

Les saken i D2 her!  

D2 velger ut 30 kandidater, hvor en av dem vil blistemt frem som årets ledestjerne.

Sjonglerte både studier og oppstart av butikk 

Salar begynte å studere Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Kristiania i 2018, men tok en pause da han startet butikken. Så vendte han tilbake til skolebenken, og fullførte bachelorgraden i 2023.   

– Salar forteller at han valgte markedsføring og merkevareledelse ved Kristiania fordi det passet godt med hans interesser og ambisjoner.  

– Det passet så bra med hva jeg holdt på med ellers. Jeg elsker å lage innhold. Studiet går så mye dypere. Det er ikke bare å reklamere, du skaper mye, og det liker jeg veldig godt, sier han.

Selv om Salar noen ganger fikk ulike tilbakemeldinger fra sensorene på skolen, forteller han at studiene var relevante for hans utvikling av Ditto.   

– Jeg var heldig å kunne bruke bedriften min i mange eksempler på skolen i oppgaver og eksamener. Noen ganger fikk jeg veldig bra karakter på det, mens andre ganger fikk jeg dårlig karakter på det. Da jeg fikk dårlige karakterer på det ble jeg litt sånn, dere skjønner jo ikke. Jeg gjør jo dette her, det funker., forteller Salar.  

Det er et par forelesere jeg fremdeles har kontakt med og som har hjulpet oss skikkelig, forteller Salar.  

Selv om Salar kunne bruke egne erfaringer i skolearbeidet, forteller han at det viktigste er å vise hva du har lært fra foreleserne, og pensum.  

– Det er et par forelesere jeg fremdeles har kontakt med og som har hjulpet oss skikkelig, forteller Salar.  

Salar har alltid hatt en interesse for tall, og forteller at samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi var favoritt-fagene hans fra studiet.  

– Det var to fag jeg lærte veldig mye i og fikk veldig godt utbytte. Økonomi-delen var det jeg syntes var mest interessant, forteller han.   

Gode råd til studenter med en grunder-drøm  

For studenter som ønsker å markedsføre sin egen bedrift, gir Salar et råd. 

– Kast deg inn i det. Ikke overtenk det så mye. Det er alltid lov til å endre studier, og du er ikke fastlåst i noe. Jeg anbefaler å starte noen prosjekter ved siden av studiet og å bruke det mye i studiet. Det hjalp meg veldig. Jeg hadde mye erfaring som jeg kunne ta med inn i studiet, forteller Salar.

Dobbel content - Merkevareledelse + veiledning