Tony Hoang Vu har kort, mørkt hår med lugg. Han har på seg en blå flettestrikket genser og står utendørs i en gågate.
Takknemlig spilldesignstudent: Tony er veldig glad for muligheten han har fått i Snowcastle Games. Her får han et verdifullt innblikk i bransjen samtidig som han fullfører bachelorgraden i spilldesign. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero.

I rollen som QA intern har han ansvar for å kvalitetssikre spillene som er under utvikling. Akkurat nå er de inne i en litt hektisk periode, for nye spill skal snart lanseres på de store markedene. 

Voksen mann med VR-briller

Ta en bachelor i spilldesign på Kristiania

– Det er veldig gøy å jobbe med å spille, selv om det selvfølgelig blir litt repetitivt når man skal dokumentere underveis. Men det aller mest spennende med å få jobbe her, er at jeg lærer så mye nytt om hvordan bransjen fungerer, sier Tony.  

Han blir kjent med mange dyktige mennesker, og får et nettverk i selskapet som han aldri ville fått ellers.  

– Så forstår jeg bedre hva de har behov for her, hvordan det fungerer, og får foten litt innenfor døra. Det tror jeg er veldig nyttig, sier han.

Falt for spilldesign 

28-åringen fra Fredrikstad hadde allerede to fullførte utdanninger på CV-en da han forelsket seg i spilldesign. Det startet med en grad i Medical Science fra England, før han flyttet tilbake til Norge. Jobbhverdagen ble ikke så spennende som han hadde håpet, og han valgte derfor å starte på et nytt studium – denne gangen falt valget på musikkdesign på Kristiania.  

– I løpet av studietiden fikk jeg mulighet til å jobbe en del med spillprosjekter. Så selv om jeg fullførte denne graden også, var jeg helt klar for å starte på en ny bachelor i spilldesign etterpå, smiler Tony.  

Nå er han i full gang med andreåret av bacheloren, med over et år igjen før fullførte studier. Likevel har han kapret en jobb i bransjen.  

– Jeg er veldig takknemlig og glad for denne muligheten. Det passer fint med én dag i uka, kombinert med skole og en annen deltidsjobb, og jeg får en helt unik relevant erfaring allerede andreåret på studiet, sier den travle studenten. 

Tony Hoang Vu sitter foran PC-en og jobber.
Aktiv andreårsstudent: Tony får en helt unik relevant erfaring allerede andreåret på studiet. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero.

Stolt av at studenter blir headhuntet 

Hanne Lien
– Det finnes mange typer spilldesignere, og de fleste studentene oppdager hva slags type de selv er i løpet av tiden her på Kristiania, sier studieprogramleder ved spilldesign, Hanne Lien.

Spillindustrien i Norge er en liten bransje, og det er mange om beinet for relativt få jobber. Så når våre studenter blir headhuntet i studietiden, er det nesten utrolig – jeg er så stolt! sier Hanne Lien.  Hun er høyskolelærer og studieprogramleder for BA i Spilldesign ved Kristiania.   

For å ta en bachelor i spilldesign ved Kristiania, trenger du ingen forkunnskaper.  

– Det finnes mange typer spilldesignere, og de fleste studentene oppdager hva slags type de selv er i løpet av tiden her på Kristiania, sier hun. 

Noen studenter er gode på grafisk design, noen liker å programmere, mens andre er rå på å organisere teamene sine eller fortelle historier.   

– Med en bachelor i spilldesign kan du gjøre veldig mye forskjellig. Hva er det du ikke kan gjøre med det? smiler Lien.  

Ferdighetene du lærer i dette bachelorstudiet passer til alt som har med interaktive brukeropplevelser å gjøre

Ferdighetene du lærer i dette bachelorstudiet passer til alt som har med interaktive brukeropplevelser å gjøre. Du lærer å løse problemer, sette deg inn i ulike typer programvare, kommunisere med andre, presentere ideen din, og fokusere på andres opplevelser med det du skaper.  

– I bunn og grunn gjør du ting interessante, og legger til rette for opplevelser, sier hun.   

Klare for å levere  

Lien var den første dama som tok en bachelor i spilldesign i Norge. Siden den gang har hun bidratt aktivt til å bygge opp spillutdanningen i Norge, og startet blant annet landets første linje for spilldesign på folkehøyskolenivå. 

På Kristiania er vi opptatt av at studentene skal mestre alt de trenger for å gå rett inn i en stilling i spillindustrien og levere varene

– Det er fremdeles ganske vanlig å rekruttere fra utlandet. Men vi på Kristiania er veldig opptatt av at studentene som går ut av studiet vårt skal mestre alt de trenger for å gå rett inn i en stilling i spillindustrien og levere varene, sier hun.   

Derfor er studiet tett på bransjen, og praktisk bygget opp, og studentene får praktisk erfaring som en del av studiet.  

– Vi samarbeider med flere norske spillbedrifter, og du kan også søke om praksisplass i utlandet. Gjennom hele studieløpet bruker vi de samme verktøyene som de gjør i bransjen, og studentene blir godt forberedt til å levere godt praktisk arbeid fra dag én. 

Gode muligheter som intern 

En av Tonys ledere på Snowcastle games er Marie Vilain. Hun forteller at de har god erfaring med å samarbeide med foreleserne på Kristiania når de har behov for praktikanter til bedriften.   

– Vi prøver å gi dem all den kunnskapen og erfaringer vi kan mens de er hos oss. Alle de som har jobbet hos oss har vært ivrige etter å lære, og de er gode lagspillere som har bidratt veldig positivt i rollen. Noen ganger blir de også ansatt, og vi er så heldige å ha tidligere praktikanter som jobber for oss nå, sier hun.  

Både hun og andre i Snowcastle bidrar også selv til undervisning på ulike læresteder. Slik kan de dele kunnskap om hva som kreves for å gå rett inn i en jobb i bransjen, noe som er nyttig for alle parter. Og det at studentene får reell erfaring, er helt avgjørende, mener hun.   

Tony står foran logoen til Snowcastle Games
– Lærerne har vilt stor kunnskap om feltet, og er utrolig dyktige til å lære bort. Vi lærte så mye nytt bare i løpet av det første året. Jeg utvikler meg mye, både personlig og som gamedesigner. Med den kunnskapen vi får, kan vi jobbe med spill på mange måter, og innenfor ulike felt, sier Tony. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero.  

Smittsom lidenskap 

Tony er storfornøyd med de som underviser på studiet, og merker at lidenskapen for spill smitter over: 

– Lærerne har vilt stor kunnskap om feltet, og er utrolig dyktige til å lære bort. Vi lærte så mye nytt bare i løpet av det første året. 

Han forteller at han ikke kunne programmere i det hele tatt da han startet på studiet, men han har allerede kommet ganske langt med det.  

Jeg liker veldig godt at fagene er praktisk rettet, samtidig som vi lærer det teoretiske for å støtte opp om det vi gjør

– Jeg liker veldig godt at fagene er praktisk rettet, samtidig som vi lærer det teoretiske for å støtte opp om det vi gjør. Resultatet er at jeg reflekterer mye mer rundt de oppgavene jeg gjennomfører, slik at kunnskapen sitter bedre, sier han.  

Andreårsstudenten er godt fornøyd med at studiene varer en stund til. 

– Det er et veldig hektisk år nå, men jeg kjenner at jeg utvikler meg mye, både personlig og som gamedesigner. Med den kunnskapen vi får, kan vi jobbe med spill på mange måter, og innenfor ulike felt. Og når jeg får så mye praktisk erfaring underveis, blir det nok lettere for meg å vite hvilken retning jeg vil ta når jeg er ferdig, sier han. 

Double content Spill og Lurer du