Kim stående inne på Munch-museet foran utstillingen
Tooth Games ønsket å lage et spill som treffer flere målgrupper. – Vi vil at et barn på fem år skal kunne spille spillet sammen med en besteforelder, og at begge skal synes det er like gøy, forteller Kim. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

I 2023 stakk Kim Ekstø og spillstudioet Tooth Games av med seieren i NM i Gameplay. Nå er spillet deres «No Honor Amunch Thieves» utstilt på Munchmuseet. 

– Det var helt absurd å vinne NM i Gameplay. På den tiden hadde jeg ikke en gang fullført ett år på studiet, så å være med på noe så stort var veldig gøy, forteller Kim Ekstø. Han studerer fagskoleutdanning i Spillutvikling ved Kristiania.  

Kim stående i gangen på Munchmuseet
Kim skryter av faglærerne på studiet og forteller at de har vært en stor ressurs i utviklingen av No Honor Amunch Thieves. – Selv om denne produksjonen har foregått utenfor skolen, har de alltid vært tilgjengelige og hjelpsomme. Jeg kan alltid spørre om ting jeg lurer på. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Målet er å stjele flest mulig Munch-malerier

NM i Gameplay er en game jam-konkurranse hvor deltagerne har en uke på å utvikle et spill basert på et gitt tema. I 2023 var temaet Munch, og i premiepotten lå det 100 000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk filminstitutt. 

– Vi regna med at mange kom til å gå for en kunstnerisk variant av spillet sitt, derfor valgte vi å gå i en helt annen retning, forteller Kim.  

Spillet No Honor Amunch Thieves handler om en kunstsamler som ikke får lov til å kjøpe «Skrik» av Munchmuseet. Han blir sint og inviterer verdens fremste kunsttyver til å stjele verkene til Munch. Man kan spille opptil fire personer mot hverandre, og målet er å stjele flest mulig Munch-malerier.  

Det tok en stund før det gikk opp for oss at et så stort museum skulle stille ut vårt spill

– Det er en del hindringer man må passe seg for underveis. Blant annet bomber som kan kastes på hverandre, lasere, vakthunder og til og med spøkelset til Edvard Munch, forklarer Kim.

Ler seg skakk i hjel når de tester spillet

Kim forteller at det var stressende å skulle lage et spill på kun én uke, og at de måtte ta mange raske avgjørelser. Likevel valgte de å bruke to dager på å finne den riktige idéen. Dette inkluderte en tur innom Munchmuseet for å hente inspirasjon. 

– Maleriene har blitt stjålet flere ganger, og det er en del av historien til Edvard Munch.

Da idéen var landet, ventet det fem dager med intensivt arbeid. Kim forteller at en av de største utfordringene var å lage et spill som treffer bredt. Det var krevende å lage et spill som er enkelt og forståelig, men samtidig vanskelig nok til at mer erfarne spillere også blir utfordret.

– Vi endte med et spill der man kun bruker to knapper, men som også har litt dybde i seg. Vi har spilt dette spillet to-trehundre timer og kan fortsatt bli bedre i det, forteller Kim.  

Jeg fikk veldig mye bruk for det jeg hadde lært på skolen i videreutviklingen av spillet

No Honor Amunch Thieves har mottatt mange positive tilbakemeldinger, og det kan virke som at Kim og resten av gjengen i Tooth Games har lykkes med å lage et spill som treffer alle aldersgrupper.

– Vi har i hovedsak sett barn og unge spille, men også noen voksne som ler seg skakk i hjel fordi de har det så gøy, forteller Kim fornøyd.  

Lasse stående utfor Fagskolen Kristiania

Lasse sikret seg drømmejobben som spilldesigner!

– Fikk bruk for det jeg lærte på studiet

To måneder etter konkurransen, ble Tooth Games kontaktet av Munchmuseet. De ønsket å lage en egen utstilling hvor besøkende kunne teste spillet.  

– Vi ble veldig overrasket! Det tok en stund før det gikk opp for oss at et så stort museum ville stille ut spillet vårt, sier Kim.

Etter forespørselen fra Munchmuseet, brukte gjengen bak Tooth Games litt over tre måneder på å videreutvikle og ferdigstille spillet.  

– Jeg fikk veldig mye bruk for det jeg har lært på studiet i videreutviklingen av spillet, forteller Kim.

Han skryter av samarbeidet med Munchmuseet, og hvordan de tør å tenke nytt rundt hva som er kunst.  

– En av utfordringene med spillutvikling i Norge, er at det ikke blir ansett som kunst. Da er det veldig bra at en stor aktør som Munchmuseet faktisk ser på spill som kunst og ønsker å stille det ut.

Utstillingen av spillet No Honor Amunch Thieves
I sjette etasje på Munchmuseet kan man teste ut spillet No Honor Amunch Thieves.Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Blir utfordret til å tenke nytt

Da Kim skulle velge utdanning, gjorde han grundig research i forkant. Valget endte på den toårige fagskoleutdanningen Spillutvikling, noe han ikke angrer på. 

– Jeg har lært veldig mye! Jeg begynte på studiet med omtrent ingen erfaring. Allerede i april da jeg gikk andre semester, hadde jeg lært nok til å delta i konkurransen og dette prosjektet, forteller Kim.

Noe av det han trekker frem ved studiet, er at de alltid blir utfordret til å tenke nytt og å utfordre seg selv. 

– Faglærerne er veldig opptatte av at vi skal prøve og feile. Det er uten tvil det vi lærer mest av, avslutter han.