Mari sitter på en stol i et mørkt rom.
– Helt fra jeg var liten har jeg hatt lyst til å jobbe med teater, men jeg visste ikke helt med hva, forteller lydtekniker Mari Lysgaard.Foto: Kristiania

– Det å føle at man har skapt noe vellykket sammen, er den beste følelsen som finnes. Underveis kan det bli veldig høyt tempo her på teateret, men vi er en veldig sammensveiset og nær gjeng, sier Mari Lysgaard.

Mari jobber som teatertekniker på Det Norske Teatret. Det har hun gjort i snart to år, og hun stortrives i jobben.

– Helt fra jeg var liten har jeg hatt lyst til å jobbe med teater, men jeg visste ikke helt med hva. Da jeg oppdaget hvor spennende det var med lyd og det tekniske, falt det imidlertid på plass, sier hun.

Mari står med ryggen til fotograf og jobber ved miksepulten.
Mari fulgte interessene sine da hun skulle velge utdanning. Det har hun aldri angret på.Foto: Kristiania

Slik oppdaget hun lidenskapen

Dette skjedde da Mari gikk på videregående skole. Hun gikk på Medier og kommunikasjon, og for en stakket stund trodde hun det var journalistikk som var hennes vei.

– Men så fant jeg veien inn i radio- og lydstudioet, og da oppdaget jeg hvor gøy dette var. Jeg har alltid vært interessert i musikk, men jeg hadde ikke skjønt hvor spennende dette med teknikk var, sier hun.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

En lærer anbefalte henne å bygge videre på interessen, og etter videregående ble det et år på en lydteknikerlinje på folkehøgskole.

– Og i 2014 søkte jeg meg inn på Bachelor i lydteknikk og musikkproduksjon. Den gang het skolen NISS - Nordisk Institutt for Scene og Studio, sier hun.

I dag er denne skolen en del av Kristiania.

Mari står på verkstedet, omgitt av teknisk utstyr.
– En viktig del av utdanningen på Kristiania var praksis i studioer og andre selskaper, forteller Mari.Foto: Kristiania

Fikk praktisk erfaing under utdanningen

Mari hadde en fin studietid. Hun forteller at hun alltid har vært mer praktisk enn teoretisk anlagt. Selv om det ble mye teori, gikk det imidlertid fint når man var del av en engasjert klasse.

– Vi var en sammensveiset gjeng, og det gode miljøet gjorde det enklere å henge med også teoretisk. I løpet av studietiden var vi også utplassert flere ganger, og jeg var innom flere studioer og et eventfirma, sier hun.

Det gode miljøet gjorde det enklere å henge med også teoretisk.

I eventfirmaet fikk hun også oppdrag etter studietiden.

– Som nyutdannet jobbet jeg som frilanser og hadde alle slags jobber. Jeg rigget, var stagehand og jobbet som linjetekniker. Det var mye nattarbeid og også en del gratisarbeid, sier hun.

Intenst og gøy

Hender som trykker på knapper på en miksepult.

Det har imidlertid vært verd alt slitet, for våret 2022 fikk hun fast jobb på Det Norske Teatret. Her jobber hun teatertekniker, hvilket betyr at hun også arbeider med lys.

– Jeg trives veldig godt med dette og liker godt tryggheten det gir å ha en fast jobb. Jeg jobber på to forskjellige scener, og hverdagen varierer mye, sier hun. 

Periodene med prøver til nye stykker er svært hektiske, og de siste to ukene før premieren føler Mari nesten at hun bor på teateret.

– Men så kommer roligere tider da de vanlige forestillingene går, så variasjonen er stor. Noen dager gjør jeg nesten mer vaktmesterarbeid, men for meg er dette perfekt. Jeg liker veldig godt å være en del av et team, sier hun.

Stadig flere kvinner i bransjen

Blant lysteknikerne er det nå en ganske jevn fordeling av menn og kvinner, men yrket som Mari valgte er fremdeles mannsdominert. Det så hun på skolen, og det samme opplever hun på teateret der hun er en av to kvinnelige lydteknikere.

Dette er en jobb som passer veldig godt for deg som liker teknikk og musikk.

– Jeg er litt usikker på hvorfor det er sånn, men jeg tror noe av årsaken er at jenter ikke blir introdusert for denne muligheten tidlig nok. Teknikk er jo generelt mer mannsdominert, men jenter har jo også denne interessen, sier hun, og oppfordrer gjerne flere jenter til å søke på studier i lydteknikk og musikkproduksjon.

– Dette er en jobb som passer veldig godt for deg som liker teknikk og musikk. Det krever mye tålmodighet og arbeid å lære alt, og du vil gå på noen vegger, men det er veldig gøy, sier hun.

Mari står i utstyrslageret, hvor alt som skal på scenen er lagt klart, inkludert store trestammer.
Å jobbe på teater kan være hektisk – og litt surrealistisk. Nå skal det rigges til forestilling, og da kan det bli litt kaotisk i utstyrslageret.Foto: Kristiania

Et spesielt prosjekt

Mari har fått oppleve mye i løpet av tiden ved teateret, men noen av de beste minnene så langt har hun fra et helt spesielt prosjekt. 

– Jeg er blant annet ansatt for å arbeide med et prosjekt der vi jobber med teater i Groruddalen. Målet er å få unge i området til å bli mer teaterinteresserte og få dem til å drive med teater i stedet for andre mindre sunne interesser, sier hun.

Dette syns hun er et spennende og givende prosjekt å være del av, og tilbakemeldingene er direkte og gode.

– I fjor hadde vi en teaterkonsert med artisten Hkeem. For meg var dette en helt ny måte å jobbe med, og det ble utrolig fint. Det var flott å se hvordan teater kan påvirke folk, og ekstra fint når det kom publikum bort etterpå og sa at de aldri hadde opplevd noe liknende før. Teater er noe helt spesielt, og det er fantastisk å se hvilken glede det kan gi, avslutter hun.

BA lydteknikk + veieledning DOuble Content Card