Martine Skjekkeland og Kariann Langeland, Gulltaggen 2016

Det var fantastisk morsomt. Vi visste jo at vi var nominert, men når vi ser oss selv på video fra scenen, ser vi ikke så profesjonelle ut akkurat

Det svarte Martine Skjekkeland og Kariann Langeland etter å ha mottatt et av årets gjeveste priser for kreative studenter, Gulltaggen 2016.

Gikk reklamestudier i fjor

Jentene, som gikk ut av fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon i fjor, jobber i dag i reklamebyrået Naug & Venner, men var utplassert i Saatchi&Saatchi da vi gjorde dette intervjuet. De fikk strålende tilbakemelding fra juryformann Bendik Romstad i Kitchen:

– Det var høyt nivå på de innsendte arbeidene i år, men metallene peker seg ut med at idéene er enkle og lette å forstå. I år skulle alle redde verden, men vinneren er leken selv om det er et alvorlig tema. Idéen viser hvordan man gjennom teknologi klarer å komme tettere på oss. Og at det som bare før ble reklame, nå tar det med inn i idéen og får deg til å skjønne poenget. Juryen tror at idéen ville bli brukt, delt og snakket om og juryen tror at den ville virket. Juryen er helt sikker på at mange burde brukt den allerede i her kveld. Bendik fortsetter:

– Ja, vinneren går til to jenter. Jeg vil at dere skal huske navnene deres. De er unge og lovende i motsetning til meg som er gammel og utbrent. Martine og Kariann!

Ring deg selv på fylla

«Gårsdagen ringer» er et nytteverktøy for å endre vaner og adferd knyttet til alkohol. I edru tilstand spiller du inn noen råd til deg selv, og dette opptaket ringer deg på et valgt tidspunkt for kvelden. Dagen derpå mottar du en telefon fra "gårsdagen", med opptaket av samtalen du hadde kvelden før mellom edru deg og fulle deg. Dette for å skape større selvinnsikt når det gjelder hvordan alkoholen påvirker deg.

kariann+martine

– Den viktigste prisen

Bendik Romstad uttalte også at prisene i denne kategorien er blant de aller viktigste.

– Vinneren tror jeg hadde blitt et gull uansett hvilken kategori den hadde blitt sendt inn i. Dette er den viktigste prisen av alle prisene her i kveld. Prisen viser hva som kommer, mens alle de andre prisene bare premierer det som har vært. Enn så lenge er ikke ideen med «Gårsdagen ringer» realisert, men de to jentene sier at ideen er pitchet inn for Helsedirektoratet. Høyskolen Kristiania gratulerer!

Foto: Naug & venner