

Nøkkelinformasjon
Praksis
Du kan søke om praksis som en del av studiet. Få verdifull erfaring og bygg nettverk allerede under utdanningen.Utveksling
Opplev verden mens du studerer! Se hvor du kan dra nederst på siden.Sterkt fagmiljø
Et av Norges eldste HR-studier med et sterkt fagmiljø. Utdanningen gir høy ansattbarhet og gode jobbmuligheter.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.Pris
40 200 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Bergen og Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
På bachelor i HR og personalledelse lærer du hvordan mennesker, organisasjoner og kultur påvirker hverandre – og hvordan du kan bidra til et motiverende og bærekraftig arbeidsliv.
Du får innsikt i psykologi, ledelse, arbeidsrett og organisasjonsutvikling, og lærer hvordan du kan rekruttere, utvikle og ivareta medarbeidere gjennom hele ansattreisen. Studiet bygger på den nordiske samarbeidsmodellen, der tillit, medvirkning og felles mål står sentralt.
Du lærer blant annet om:
- Rekruttering og employer branding
- Utvikling av medarbeidere og ledere
- Kompetanseutvikling, læring og innovasjon
- Arbeidsmiljø, motivasjon og organisasjonskultur
- Arbeidsrett og arbeidsgiveransvar
- Strategisk HR og organisasjonsutvikling
- Endringsledelse
Studiemodell
- SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode
Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.
Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.
- BØK2101Bedriftsøkonomi
Bedriftsøkonomi er læren om bedriftens interne og eksterne forhold. Målsetningen er å treffe gode beslutninger og forstå hvordan ressurser best brukes til å oppnå målsetningene til bedriften. Dette kurset gir en bred innføring i bedrifters rolle i økonomien og i samfunnet, samt en oversikt over sentrale teorier, metoder og modeller. Det legges vekt på å vise hvordan flere av disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av en bedrift.
Bedriftsøkonomi omfatter de tradisjonelle bedriftsøkonomisk analyse emnene (regnskap, økonomistyring og finans), men også organisasjonsfag, markedsføring og foretaksstrategi. Hensyn tatt til kunder, omgivelsene for øvrig, og økonomisk lønnsomhet innenfor rammene av bærekraft, tydeliggjør hvordan ulike bedriftsøkonomiske emner henger sammen, både for å inspirere til videre læring og for å gi relevant tverrfaglig forståelse.
- RKU2100Rekruttering og kompetanseutvikling
Emnet tar for seg aktuelle teoretiske og praktiske problemstillinger relatert til HRs operative ansvarsområde i forbindelse med rekruttering, kompetanse- og medarbeiderutvikling.
Det å forstå og analysere organisasjonens overordnede mål og strategi er et sentralt utgangspunkt for HR praksiser. HRs operative ansvarsområder er å bidra til å skape verdi gjennom vekst og utvikling for både individ, gruppe og organisasjonen som helhet. I denne sammenheng vil HR praksisene innebære rekruttering, onboarding, kompetanseutvikling og mobilisering av medarbeidere.
- VALUTP999-30Valgemne, utveksling eller praksis
- KVM3100Kvantitativ metode
Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:
- Beskrivende statistikk
- Kji-kvadrattesten
- Korrelasjonsanalyse
- Variansanalyse
- Enkel regresjonsanalyse
Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.
- SAM3100Samfunnsøkonomi
Emnet vil omhandle følgende tema:
- Hva er samfunnsøkonomi?
- Produksjon og produkttilbud
- Etterspørsel etter konsumgoder
- Elementær markedsøkonomi
- Monopol og monopolistisk konkurranse
- Regulering av markeder og fordelingspolitikk
- Kollektive goder og eksterne virkninger
- Arbeidsmarkedet
- Innføring i makroøkonomiske begreper
- Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
- Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
- Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
- Handel og internasjonal økonomi
- Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
- Finans- og gjeldskrisene
- BCR3103Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling innenfor bachelorstudiets fagområde som skal besvares i oppgaven. Oppgaven skal være forankret i relevant teori og studentene skal presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.
-
Empirisk oppgave
I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.
Anonyme spørreundersøkelser
-
Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
-
Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.
Bruk av eksisterende data (sekundærdata)
-
Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
-
Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.
Eksperiment
-
Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.
Intervju
-
Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
-
Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
-
Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
-
Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5- 10 deltagere per fokusgruppe.
Observasjon
-
Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.
Tekst/dokument/innholds- analyse
-
Tekst/dokument/innholds- analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
-
Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca 8 - 10 analyseenheter anbefales).
Metodetriangulering
-
Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.
2. Teoretisk oppgave
-
Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
-
Det er anbefalt at en teoretisk oppgave diskuterer ca 10 forskningsartikler.
-
Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.
3. Prosjektoppgave
-
En prosjektoppgave innebærer at bacheloroppgaven tar utgangspunkt i en virksomhet som kontekst.
-
Studentene kan gjennomføre et praktisk arbeid i forbindelse med prosjektoppgaven som kan være til nytte for virksomheten, men oppgaven stiller like høye krav til teoretisk diskusjon som en empirisk oppgave. Prosjektet skal knyttes til relevant teori innen fagfeltet og baseres på gjeldende faglitteratur samt innhentet empiri. I tillegg skal oppgaven inneholde en diskusjonsdel der anbefalingene vurderes opp mot faglitteraturen på feltet.
Omfang på bacheloroppgaven er 8000 - 12 000 ord. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave). Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes ikke som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.
-
- IAR2101Arbeidsrett
Emnet skal ta for seg sentrale problemstillinger innenfor individuell arbeidsrett:
- Innføring i arbeidsrett
- Innføring i juridisk metode
- Ansettelser
- Likebehandling og vern mot diskriminering
- Arbeidsavtalen
- Rettigheter og plikter
- Arbeidsgivers styringsrett
- Arbeidsmiljø
- Arbeidstid
- Lønn, ferie og feriegodtgjørelse
- Sykdom og arbeidsforhold
- Permisjoner
- Virksomhetsoverdragelse
- Opphør av arbeidsforhold
- Kollektiv arbeidsrett og forhandlinger
- FHP1102Forhandling og påvirkning
Emnet består av to hovedtemaer, forhandling og påvirkning. Studentene får en innføring i ulike typer forhandlinger med fokus på fordelingsforhandlinger, integrasjonsforhandlinger, flerpartsforhandlinger og mekling, og de forskjellige stadier i forhandlinger. Det blir lagt vekt på analyse, forberedelser, prosedyrer, teknikker og gjennomføring av forhandlinger. Studentene skal lære å planlegge en påvirkningsstrategi ved hjelp av en helhetsmodell for strategisk påvirkning. Videre skal de forstå og kunne benytte sosialpsykologiske påvirkningsprinsipper, både for å få gjennomslag for egne perspektiver og for å kunne beskytte seg mot uønsket påvirkning. Studentene skal kunne skille mellom etisk og uetisk påvirkning, øke sin gjennomslagskraft og sette sunne grenser mot press i forhandlinger. Undervisningen er case- og dialogorientert, og studentene vil få kompetanse i forhandlings- og påvirkningssituasjoner som er relevante i en HR-kontekst, som i lønnsforhandlinger, nedbemanning, konfliktløsing eller mekling på arbeidsplassen.
- SHR3100Strategisk HR og organisasjonsutvikling
Emnets formål er å utvikle studentenes kunnskaper og evne til å anvende fagfeltet HRM og strategisk HRM som grunnlag for strategiske analyser, organisasjonsutvikling og utvikling av HR ledelse i praksis.
Det moderne arbeidslivet preges av hurtige endringer og usikkerhet. Virksomhetene og arbeidslivet påvirkes av globale forhold knyttet til utvikling av teknologi, digitalisering, miljø og bærekraft, demografiske forhold, mangfold, samfunns- og politiske forhold. World Economic Forum hevder at det å lede og utvikle mennesker og organisasjoner vokser frem som en sentral evne i arbeidslivet i vår tid. HR-rollen er i utvikling med tanke på å løse nye utfordringer i organisasjonen og for menneskene som jobber der.
I emnet skal studentene forstå hvordan kompleksitet og omgivelser preget av usikkerhet, hurtige endringer og krise, påvirker organisasjonen og HR funksjonens rolle og arbeid. Emnet skal gi studentene kunnskap og forståelse for hvordan HR analyse, ressurs planlegging og utvikling av organisasjonens kapabiliteter og kapasiteter er avgjørende for virksomhetens verdiskapningsevne både i daglig drift, og i et langsiktig strategisk perspektiv. Ressursutvikling på individ, gruppe og organisasjonsnivå er et ansvar både for HR avdelingen og ledere i linjen. Emnet skal gi studentene forståelse for HRs rolle som forretningspartner på strategisk nivå og i samarbeid med operative ledere i linjen. Emnet skal gi studentene forståelse for HR rollen i norsk kontekst innenfor den nordiske modellen.
Hva kan du bli?

Tidligere student gründet millionbedrift – nå ønsker han praksistudenter fra Kristiania
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Som den første HR-utdanningen i Norge har vi lang erfaring og solid kompetanse innen hele HR-feltet – fra rekruttering og arbeidsrett til læring, ledelse og organisasjonsutvikling. Våre forskere og forelesere brukes jevnlig som eksperter i nasjonale medier og bidrar aktivt i utviklingen av fremtidens arbeidsliv.Vi samarbeider tett med HR Norge og andre sentrale aktører i bransjen for å sikre at innholdet i studiet er oppdatert på de nyeste trendene og behovene i arbeidslivet.
Møt noen av våre undervisere:
Slik er studiehverdagen
Vi har et sterkt og engasjert fagmiljø, og Kristiania er størst i Norge på arbeidsintegrert læring – kobling mellom utdanning og arbeidsliv. Hos oss får du en studiehverdag som kombinerer faglig tyngde med personlig utvikling.
Du vil:
- Møte erfarne forelesere og gjesteforelesere fra både offentlig og privat sektor.
- Kunne søke praksisplass eller delta i prosjektpraksis som gir verdifull erfaring og kontakt med arbeidslivet.
- Oppleve et inkluderende og tett læringsmiljø med mye dialog og støtte.
- Bli en del av et godt studentmiljø med en engasjert linjeforening.
Vår pedagogikk bygger på arbeidsintegrert læring (AIL) – undervisning som er engasjerende, relevant og tett på arbeidslivet. Det gjør at studentene våre skiller seg ut når de søker jobb – med både kompetanse, erfaring og trygghet til å bidra fra dag én.
Livet som student
Vi vet at det å være student handler om mye mer enn å studere. Derfor jobber vi hele tiden med å ivareta studentene våre, både gjennom sosiale arrangementer, foreninger og tett oppfølging. Hos oss kan du bli med på alt fra konserter og fester, til filmvisninger og sosiale hyggekvelder. Målet vårt er at alle skal få en spennende studiehverdag – også utenfor klasserommet.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Sjekk at du oppfyller opptakskravene.
Viktige fristerSlik søker du
Send søknaden via vårt søknadsskjema.
Blir du tilbudt studieplass, kan du akseptere tilbudet og laste opp dokumentasjon på kvalifikasjonene dine på Mitt Kristiania.Les merBehandlingstid
Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.Du kan følge søknadsstatusen din på Mitt Kristiania.
Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?

Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
Tidligere HR-student Sondre fikk toppjobb – og ble gjesteforeleserSondre hadde alltid vært interessert i menneskene bak bedriftene, men det var ikke før en kompis tipset ham om HR og personalledelse at han fant sin inngang til karrierelivet. I dag jobber han i et internasjonalt selskap og har vært gjesteforeleser for sin gamle høyskole.








