Nøkkelinformasjon
Gjesteforelesere
Vi har pedagoger som selv jobber ute i bransjen, og mange gjestepedagoger på høyeste nivå.Topp moderne fasiliteter
Hos oss har vi en moderne hovedscene, ni blackbox-er, seks dansesaler og fjorten sangrom.Fornøyde studenter
Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.Opptakskrav
På dette studiet må du innfri krav om generell studiekompetanse. Tilfredsstiller du spesielle faglige krav kan du søke om unntak. Du må også levere opptaksprøve.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Pris
59 500 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
Ferdighetsutvikling og studiobasert arbeid er vesentlig i studiet, men du vil også arbeide med selvstendig kunstneriske arbeid. Studiet vektlegger Stanaislavskijs system, men utforsker også andre innganger og metoder til skuespill. Du vil jobbe med et bredt spektrum av materiale, sjangre og uttrykksformer sammen med pedagoger, skuespillere og regissører på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå.
Studiemodell
- SKU211Skuespillerteknikker II
I Skuespillerteknikker II er fokuset på økte ferdigheter i det psykofysiske arbeidet, og et videre arbeid med kontinuerlig teknikkutvikling så som styrke, kondisjon, artikulasjon og presisjon for å oppnå scenisk trygghet og tilstedeværelse.
Emnet har et særskilt fokus på klar formidling på scenen, og å levendegjøre og aktivt bruke språk og kropp som dramatisk virkemiddel. Studentene introduseres for mer kompleks og krevende dramatisk tekst og bevegelsesformer, og lærer teknikker for å kunne formidle ulike former for prosa og vers.
Studenten lærer verktøy for å analysere og integrere språkovergang i rollearbeid.
Studenten jobber med å utvikle sine tekniske og musikalske ferdigheter innen sang.
Emnet følger og er en integrert del av Forestillingspraksis II, og tilpasser seg også krav og forventninger fra en bransje i stadig endring.
- SKU212Skuespillerteknikker III
Emnet bygger videre på kunnskap og ferdighetsmålene i Skuespillerteknikker II, men kan også gi innføring i nye bevegelsesmåter, ulike innganger og verktøy for komposisjon og skapende arbeid i bevegelse.
Vokalferdigheter knyttes inn i mer kompleks stemme og tekstformidling.
Studentene jobber videre med å utvikle sine tekniske og musikalske ferdigheter innen sang. Fokus i andre studieår er å i større grad å integrere sangen i scenisk formidling flerstemt og alene.
Emnet følger og er en integrert del av Forestillingspraksis III, og tilpasser seg også krav og forventninger fra en bransje i stadig endring.
- SKU222Skuespillerens forestillingspraksis II
I andre studieår skal studenten oppøve sin evne til å inngå i forskjellige sceniske univers. Gjennom studieåret skal studenten opparbeide evnen til å kunne endre seg både ut fra indre psykologisk perspektiv og i et ytre fysisk perspektiv.
I Skuespillerens forestillingspraksis II møter studentene mer krevende sceniske former og skal opparbeide ferdigheter i mer avansert dialogarbeid og sceniske skikkelser som inngår i en dramaturgi. Studenten skal kunne knytte skuespillerteknikker inn i emnet på en adekvat måte.
Studenten skal i andre studieår arbeide med et mindre scenekunstnerisk utviklingsarbeid med lite budsjett. Dette arbeidet kan inngå i Skuespillerens forestillingspraksis II eller III ettersom hva som passer med øvrig blokkundervisning i emnene.
Emnet kommuniserer nært med Skuespillerteknikker II
Studenten skal gjennom hele året tilegne seg en arbeidsetikk som bygger på forståelsen av de høye arbeidskravene for skuespillere, samt på evnen til samarbeid, kunnskapsdeling og respekt for andres bidrag.
- SKU223Skuespillerens forestillingspraksis III
Skuespillerens forestillingspraksis III viderefører arbeidet fra Skuespillerens forestillingspraksis II. I emnet arbeider studenten særlig med å utvikle karakterer og roller innenfor spesifikke sceniske univers. Forståelse av forestillingsform, sjanger og dramaturgi, virkemidler og estetikk, spillestiler og publikumskontrakt er aktuelle tema. Studentene skal kunne inngå i kollektive arbeidsformer, men også kunne skape et eget kunstnerisk utviklingsarbeid. På dette stadiet er det større forventninger til å anvende skuespillerteknikker som en integrert del av arbeidet.
Emnet kommuniserer nært med Skuespillerteknikker III
Studenten skal gjennom hele året tilegne seg en arbeidsetikk som bygger på forståelsen av de høye arbeidskravene for skuespillere, samt på evnen til samarbeid, kunnskapsdeling og respekt for andres bidrag.
Avhengig av aktiviteter ved andre institutt ved Høyskolen Kristiania kan studentene delta i kortere samarbeidsprosjekter med andre studieprogram ved høyskolen. Eksterne samarbeidspartnere kan forekomme.
- SKK200Scenekunst i kontekst II
Scenekunst i kontekst II er et fellesfag for studieprogrammene ved Institutt for scenekunst. Emnets hovedområder er estetikk og historie, entreprenørskap og refleksjon og formidling. I emnet videreføres og utdypes arbeidet fra Scenekunst i kontekst 1.
Studenten studerer ulike historiske perspektiv i relasjon til samtidige og performative uttrykk og i en kulturell og samfunnsmessig kontekst. Det arbeides også med scenekunstens estetikk og dramaturgiske modeller og innganger.
I entreprenørskap videreutvikler studenten sin evne til kreativt og innovativt selvstendig arbeid, individuelt og i gruppe. Det gis en innføring i metoder for prosjektarbeid. Det arbeides videre med å se scenekunsten og scenekunstnerens muligheter for sosialt-, kunstnerisk- og bærekraftig entreprenørskap.
I emnet får studenten kunnskap om kritisk tenkning og undersøker hvordan denne kan bidra inn i arbeidsprosesser og individuelle uttrykk i scenisk arbeid.
- VAL999-7ADMValgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- SKU308Skuespillerteknikker IV
I emnet skal studenten styrke sine ferdigheter ved å kombinere ulike bevegelseselementer i rolle- og stemmearbeid, for derved å kunne ta ansvar for karakterers fysiske og verbale utforming. Undervisningen har også som formål å klargjøre studenten til å arbeide selvstendig med stemmens kunstneriske potensial som utøvende kunstner.
Studenten skal styrke en faglig plattform hvorfra de skal kunne utvikle sin egen kroppsbeherskelse, trygghet/tilstedeværelse og sang-, tale- og stemmeteknikk gjennom vedlikehold av ferdigheter, kunne gjøre systematisk research på sjangere og uttrykksmåter, samt kunne søke veiledning.
Hovedfokus i emnet dette året er å sette studentene i stand til å kunne møte kravene de ulike prosjektene på studieprogrammet stiller, det være seg fysisk uttrykk, stemmebruk og tekstformidling, og også oppvarming, videreutvikling og restitusjon av instrumentet, og annen egentrening.
Det arbeides med individuell uttrykksvariasjon, karakterisering og ulike akustiske og romlige forhold, samt å kunne jobbe effektivt med ulike typer tekster, også på nynorsk.
Emnet følger og er en integrert del av Forestillingspraksis IV og knytter seg nært til bacheloroppgaven. Emnet tilpasser seg også krav og forventninger fra en bransje i stadig endring.
- SKU309Skuespillerens forestillingspraksis IV
I det tredje året skal ferdigheter, kunnskap og erfaringer fra hele studiet integreres i arbeidet. Studentene skal øves i å arbeide i dybden med komplekse sceniske skikkelser, kunne ta ansvar i det kreative arbeidet, anvende dramaturgisk tenkning og reflektere over valg / bortvalg som tas underveis. Sammen med pedagoger og veiledere skal studentene samhandle nært opp til profesjonelt i kunstnerisk prosess og utvikle en eller flere helhetlige forestillinger på stor scene, inkludert hovedforestillingen.
I emnet inngår planlegging og prøvetid for avgangsforestillingen, hvor studenten innenfor en gitt ramme utarbeider et eget scenekunstnerisk utviklingsarbeid i samarbeid med veileder. Studenten skal vise stor selvstendighet i prosessen.
Emnet kommuniserer nært med Skuespillerteknikker IV og direkte med bacheloroppgaven.
Avhengig av aktiviteter ved andre institutt ved Høyskolen Kristiania kan studentene delta i kortere samarbeidsprosjekter med andre studieprogram ved høyskolen, samt med eksterne samarbeidspartnere.
- SKK300Scenekunst i kontekst III
Scenekunst i kontekst III er et fellesfag for studieprogrammene ved Institutt for scenekunst. Emnets hovedområder er estetikk og historie, entreprenørskap og refleksjon og formidling. I emnet videreføres og utdypes arbeidet fra Scenekunst i kontekst II.
I emnet viderefører studenten arbeidet med å forstå scenekunsten i samspill med ulike kontekster, og hvordan dette kan brukes prosessuelt og performativt. I emnet undersøker studentene spesielt scenekunst i samtiden, samt aktuell forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
Studenten forbereder seg i dette emnet på et selvstendig yrkesliv, hvor planlegging og utvikling av egen karriere, presentasjon og ferdigheter i entreprenørskap inngår.
- BAO369Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven i 5 og 6. semester settes i nær sammenheng med avgangsforestillingen der studenten skal gjennomføre et selvdrevet kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til sin egen praksis og kunstneriske interesse. Bacheloroppgaven inkluderer avgangsforestilling og skriftlig refleksjonen som følger denne.
Studenten skal kunne dokumentere sin arbeidsprosess og metodebruk, reflektere over og diskutere sin scenekunstneriske praksis, samt kunne plassere sin egen kunstpraksis i samtiden.
Hva kan du bli?
Tidligere studenter er i dag å finne i:
- TV-serier
- Filmer
- På nasjonale og internasjonale teaterscener.
- Egne produksjonsselskap
- Andre deler av kulturlivet
Nyutdannede skuespillstudenter i stjernespekket serie
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
- Dagens skuespiller er en multikunstner som henter impulser fra både eget og andres fagfelt. Derfor er teaterhistorie, kunsthistorie, samtidskultur og diskusjoner om kunstnerisk etikk og filosofi en viktig del av undervisningen. Vi vektlegger også moderne metoder og teknikker, i hovedsak Stanislavskij, men også Brecht, Grotowski, Michael Tsjekhov og Anne Bogarth’s Viewpoint.
- Vi setter lekenhet og generøs tilstedeværelse høyt, og har et nært forhold til studentene, som også danner sterke bånd seg i mellom. Når det er mulig jobber vi tverrfaglig.
Slik er studiehverdagen
- Teater og film er kollektive og praktiske kunstformer. Studiehverdagen vil i stor grad ha fokus på studiobasert, praktisk arbeid og kollaborative prosesser som fører frem til arbeidsvisninger.
- Dette er et praktisk studium med gode muligheter for å kombinere studier med arbeid i bransjen. I siste semester skal du levere en bacheloroppgave, dette kan være en film eller en teaterforestilling.
- Bli kjent med de mest sentrale underviserne ved skuespillutdanningen:
Audny Chris Holsen, Piotr Cholodzinski, Liv Sandvik, Elisabeth Dahl, Anna Dworak, Espen Løvås, Ivar Furre Aam, Ingvild Skjøtskift og Anders T. Andersen
Livet som student
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Ordinær søknadsfrist er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Les merBehandlingstid
På dette studiet søker du på studieplass, laster opp egenvurderingsskjema og evt. video. Basert på opptaksprøven tilbys studieplasser cirka 14 dager etter siste opptaksprøvedato.Les merSlik søker du
På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- – Før trodde jeg ikke yrket mitt var viktigSom 19-åring var Maja Christiansen sikker på én ting: Hun ville bli skuespiller.