Fra avgangsforestillingen til samtids- og jazzdans 2023. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen.
Bachelor
Studielengde:3 år

Dansekunst – fordypning jazzdans

Bachelor i dansekunst - fordypning jazzdans utfordrer deg slik at du kan nå dine mål.
OpptakÅpent
Fra avgangsforestillingen til samtids- og jazzdans 2023. Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen.

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Denne bachelorgraden utdanner deg til en allsidig profesjonell utøvende dansekunstner med spisskompetanse i jazzdans. Du vil i tillegg få kompetanse i samtidsdans og kommersielle stiler.

  • Her vil du lære å utøve, skape og formidle dans sammen med nasjonalt og internasjonalt anerkjente aktive dansekunstnere.
  • Du vil jobbe mye praktisk i dansestudio, med danseteknikker, repertoar og koreografi, samtidig som du blir utfordret til å tenke og reflektere rundt din rolle som formidler av dansekunst.
  • Du vil ha klassisk ballett gjennom alle tre år som en grunnteknikk.  

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

30 stp.

22,5 stp.

7,5 stp.
  • DAN200Danseteknikker II

    I Danseteknikker II øker studentene sine dansetekniske og uttrykksmessige ferdigheter. Det legges vekt på selvstendig arbeid og refleksjon rundt egen utvikling og undervisningsinnhold, i tillegg til kunnskap om sjangrene som inngår i emnet, og om overføringsverdien dem i mellom.

    Med jazzdansteknikk som hovedområde videreutvikles studentenes ferdigheter og forståelse for ulike stiler og uttrykk innen jazzdans, slik som tradisjonell jazzdans, samtidsjazz/ contemporary jazz, musikkteater, street og kommersielle stiler.

    Samtidsdans omfatter samtidige stiler og etablerte teknikker med særlig vekt på gulvarbeid og en utforskende tilnærming til bevegelse. Kurs i partnerarbeid og/eller kontaktimprovisasjon kan inngå. Klassisk ballett utgjør et viktig og gjennomgående supplement for studentens dansetekniske utvikling. Andre kurs som styrker studentens allsidighet, prestasjonsevne og evne til å ivareta egen utvikling inngår. Sangundervisning bidrar til studentenes dansekunstneriske uttrykk og allsidighet.

  • DAN300Danseteknikker III

    Danseteknikker III bygger videre på Danseteknikker II, hvor studentene øker sine dansetekniske og uttrykksmessige ferdigheter. Det legges vekt på selvstendig arbeid og refleksjon rundt egen utvikling og undervisningsinnhold, i tillegg til kunnskap om sjangrene som inngår i emnet, og om overføringsverdien dem imellom.

    Med jazzdansteknikk som hovedområde videreutvikles studentenes ferdigheter og forståelse for ulike stiler og uttrykk innen jazzdans, slik som tradisjonell jazzdans, samtidsjazz/ contemporary jazz, musikkteater, street og kommersielle stiler.

    Samtidsdans omfatter samtidige stiler og etablerte teknikker med særlig vekt på gulvarbeid og en utforskende tilnærming til bevegelse. Klassisk ballett utgjør et viktig og gjennomgående supplement for studentens dansetekniske utvikling. Andre kurs som styrker studentens prestasjonsevne, allsidighet og evne til å ivareta egen utvikling inngår. Sangundervisning bidrar til studentenes dansekunstneriske uttrykk og allsidighet.

  • FPK200Forestillingspraksis II

    Forestillingspraksis II har to hovedområder: repertoar og scenisk formidling, og praktisk skapende arbeid i koreografiske fag.

    Studenten får en forståelse av ulike performative tilnærminger ved å studere et bredt repertoar av eksisterende og/eller nyskapte verk innen jazzdans, i tillegg til samtidsdans, musikkteater, street, kommersielle eller andre aktuelle stiler. Dette arbeides med i kurs med interne visninger og i en større produksjon for offentlig visning.

    Studenten videreutvikler sine skapende og kompositoriske ferdigheter gjennom improvisasjon og komposisjon. Studentene får en innføring i metoder utarbeidet av sentrale koreografer og i dans for kamera.

    Studentens evne til analyse, refleksjon og kontekstualisering videreutvikles med særlig vekt på sammenheng mellom tradisjon og fornyelse.

  • FPK300Forestillingspraksis III

    Forestillingspraksis III bygger videre på Forestillingspraksis II og har to hovedområder: praktisk skapende arbeid i koreografiske fag, og repertoar og scenisk formidlingsarbeid.

    Studentene arbeider under veiledning med et selvstendig forestillingsprosjekt i grupper. De samarbeider om å utarbeide og utøve en egen forestilling til offentlig visning på scenen. Studentene får innføring i sceneteknikk i forbindelse med prosjektet. Gjennom prosjektet utvikler studenten sin kunstneriske praksis og selvstendighet i samarbeid og utveksling med andre.

    Studier av et bredt repertoar med ulike tema og stiler videreføres med korte kurs med interne visninger. Semesteret avsluttes med en offentlig forestilling på scenen av utvalgt repertoar og/eller nye verk av etablerte koreografer. Studentenes egne koreografiske arbeid kan også inngå i den avsluttende visningen.

    Studentens evne til analyse, refleksjon og kontekstualisering videreutvikles, blant annet gjennom veiledning i selvstendig arbeid.

  • SKK200Scenekunst i kontekst II

    Scenekunst i kontekst II er et fellesfag for studieprogrammene ved Institutt for scenekunst. Emnets hovedområder er estetikk og historie, entreprenørskap og refleksjon og formidling. I emnet videreføres og utdypes arbeidet fra Scenekunst i kontekst 1.

    Studenten studerer ulike historiske perspektiv i relasjon til samtidige og performative uttrykk og i en kulturell og samfunnsmessig kontekst. Det arbeides også med scenekunstens estetikk og dramaturgiske modeller og innganger.

    I entreprenørskap videreutvikler studenten sin evne til kreativt og innovativt selvstendig arbeid, individuelt og i gruppe. Det gis en innføring i metoder for prosjektarbeid. Det arbeides videre med å se scenekunsten og scenekunstnerens muligheter for sosialt-, kunstnerisk- og bærekraftig entreprenørskap.

    I emnet får studenten kunnskap om kritisk tenkning og undersøker hvordan denne kan bidra inn i arbeidsprosesser og individuelle uttrykk i scenisk arbeid.

  • VAL999-7ADMValgemne

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • DAN400Danseteknikker IV

    I Danseteknikker IV utvikler studentene sin kompetanse til et profesjonelt nivå, med integrerte dansetekniske ferdigheter, musikalitet, stilforståelse og uttrykksevne. Det legges vekt på allsidighet og arbeidslivsrelevans gjennom arbeid med både jazzdans, samtidsdans og kommersielle stiler, i tillegg til klassisk ballett og sangundervisning. Emnet har hovedvekt på jazzdans. Kurs i musikkteater, partnerarbeid og teknikker fra andre sjangre kan inngå.

    I emnet arbeides det med selvstendig forståelse og refleksjon over egen danseutøvelse, sett i relasjon til ulike dansekunstneriske ståsted og tradisjoner.

  • FPK400Forestillingspraksis IV

    Forestillingspraksis IV forbereder studentene for et arbeidsliv som utøvende dansekunstner. Emnet gir en fordypet forståelse av danserens rolle i koreografiske prosesser og det scenekunstneriske fellesskapet.

    Gjennom å arbeide med aktuelle nasjonale og internasjonale koreografer, får studenten erfaring med å delta som utøver og medskaper i ulike koreografiske prosesser. De koreografiske verkene framføres offentlig på scenen i en høstvisning og en avgangsforestiling i vårsemesteret. Avgangsforestillingen er en tilnærmet profesjonell helaftens produksjon.

    Emnet utvikler studentens kunstneriske formidlingsevner og møtet med publikum står sentralt. Det vektlegges selvstendig forståelse og refleksjon rundt studentens egne dansekunstneriske utvikling og interesser, sett i en større faglig og samfunnsmessig kontekst. Emnet gir studentene direkte kontakt med potensielle arbeidsgivere.

  • SKK300Scenekunst i kontekst III

    Scenekunst i kontekst III er et fellesfag for studieprogrammene ved Institutt for scenekunst. Emnets hovedområder er estetikk og historie, entreprenørskap og refleksjon og formidling. I emnet videreføres og utdypes arbeidet fra Scenekunst i kontekst II.

    I emnet viderefører studenten arbeidet med å forstå scenekunsten i samspill med ulike kontekster, og hvordan dette kan brukes prosessuelt og performativt. I emnet undersøker studentene spesielt scenekunst i samtiden, samt aktuell forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid

    Studenten forbereder seg i dette emnet på et selvstendig yrkesliv, hvor planlegging og utvikling av egen karriere, presentasjon og ferdigheter i entreprenørskap inngår.

  • BAO392Bacheloroppgave

    I Bacheloroppgaven i Bachelor i Expanded Jazz Dance er knyttet til dans som scenekunst. Studenten skal gjennomføre et selvdrevet utforskningsarbeid knyttet til sin egen utøvende praksis og kunstneriske interesse, som fører fram til et utøvende kunstnerisk eller skriftlig vitenskapelig resultat. Det gis innføring i metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid som gir studenten kjennskap til hvordan kunstneren kan forske gjennom kunsten. I emnet belyses dansekunstfaglige, etiske og kunstneriske problemstillinger, samt metoder for refleksjon og formidling av prosjektets resultat.

    Innenfor en gitt ramme utarbeider studenten et eget dansekunstnerisk utforskningsprosjekt i samarbeid med veileder. I prosessen og i presentasjonen av det kunstneriske resultatet eller skriftlig oppgave skal studenten vise selvstendighet og kunne reflektere kritisk over eget arbeid.

    Studenten skal kunne dokumentere sin arbeidsprosess og metodebruk, reflektere over og diskutere dansekunstnerisk praksis, samt kunne plassere sin egen kunstpraksis i fagfeltet.

Hva kan du bli?

Med en fullført bachelorgrad i dansekunst – fordypning jazzdans har du mange muligheter. Blant annet arbeider mange av våre tidligere studenter som utøvende dansere for koreografer, ved institusjonsteatre og i det frie scenekunstfeltet. Flere har startet kompanier, arbeider med egne forestillingsprosjekter og med formidling av dans i ulike kontekster.

Vi er opptatt av at du som student skal oppleve studiet som relevant for arbeidsmarkedet, og derfor samarbeider vi med ulike aktører i bransjen, blant annet med:  

    Lise Kristoffersen gjør et splithopp på plassen utenfor Louvres glasspyramide i Paris.

    Lise driver eget dansekompani

    - Jeg drømmer om å være en som også lar andre leve ut sine drømmer!

    Møt fagmiljøet

    • Et unikt læringsmiljø

      • Bachelor i dansekunst – fordypning jazzdans har sitt utspring i tidligere Norges Dansehøyskole, og er i dag en del av Norges største kunstfaglige utdanningsmiljø. Her er det kort avstand mellom studenter og pedagoger, Norge og resten av verden.
      • Vi har moderne fasiliteter, og noe av det som skiller oss fra andre kunstfaglige utdanninger, er at vi har samlet alle de kreative fagmiljøene under ett. Dette skaper et unikt og godt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk på tvers av studiene.
      • Dansestudioet vil være din hovedarbeidsplass. Her foregår arbeid med danseteknikker, repertoar og koreografi under tett veiledning. Du vil ha visninger og forestillinger på vår egen scene hvert studieår. I tillegg kan visninger andre steder og i samarbeid med eksterne aktører i bransjen inngå. Alle kunstfaglige, praksisbaserte emner er obligatoriske. Studietid, selvstendig arbeid og forberedelse til eksamen inngår som del av den totale arbeidsmengden.
    Vi jobber for å styrke dansernes kreativitet og egenart, slik at de blir attraktive, profesjonelle utøvere.

    Livet som student

    Institutt for scenekunst tilbyr et spennende studiemiljø, hvor du treffer studenter fra ulike kunstutdanninger. Vi har aktive linjeforeninger som arrangerer faglige og sosiale aktiviteter, blant annet Åpen scene flere ganger i semesteret. Hos oss får du oppleve jevnlige visninger av ulike former for scenekunst, du kan delta i filmklubben eller være med på andre frivillige aktiviteter. Ved institutt for scenekunst legger vi vekt på at studiemiljøet skal være inkluderende og mangfoldig.

    Slik er søknadsprosessen

    Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
    • Viktige frister

      Ordinær søknadsfrist er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
      Les mer
    • Behandlingstid

      På dette studiet søker du på studieplass, laster opp egenvurderingsskjema og evt. video. Basert på opptaksprøven tilbys studieplasser cirka 14 dager etter siste opptaksprøvedato.
      Les mer
    • Slik søker du

      Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
      Les mer
    • Semesterregistring

      Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
      Les mer
    • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

      SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
      Les mer
    • Lånekassen

      Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
      Les mer
    • Støtte og tilrettelegging

      Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
      Les mer
    • Mitt Kristiania

      Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
      Les mer
    • Studentbevis

      Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
      Les mer

    Hva lurer du på?

    Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
    Bestill gratis veiledning
    Bildelenke til veiledningsside.

    Ofte stilte spørsmål

    Les mer om våre studenter