Student jobber med skoleoppgaver i nybygget i Kirkegata
Bachelor
Studielengde:3 år

Informasjons­teknologi - Interaksjonsdesign

Denne bachelorgraden ligger i skjæringspunktet mellom design og programmering. Lær å utvikle brukervennlige og effektive webløsninger som både fungerer godt og ser bra ut!
OpptakÅpent
Student jobber med skoleoppgaver i nybygget i Kirkegata

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

God brukervennlighet kombinert med en flott visuell opplevelse er oppskriften på en velfungerende webløsning, enten det er på desktop eller mobil. Som interaktiv designer vil du ha ansvaret for å planlegge og gjennomføre en vellykket webløsning, som både fungerer godt og ser bra ut.

Studiet er praktisk anlagt, og du vil blant annet jobbe med reelle kundecaser fra arbeidslivet. Du vil få jobbe med interessante fag som:  

Som en del av utdanningen kan du også jobbe med et prosjekt for en bedrift – les mer her!

Mann med strikkegenser lener seg inntil grønne skap

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • DS3103Webutvikling

    Webutvikling er et emne som gir studentene erfaring med framside- (frontend) og baksideteknologier (backend), samt gir kjennskap og innsikt i blant annet Universell Utforming (UU) og brukbarhet (Usability).

    I frontend vil studentene lære både de grunnleggende teknikkene i webutvikling med tanke på HTML, CSS og JavaScript, samt kunne ta i bruk biblioteker og rammeverk. I backend blir det fokus på å lage API med database som kan konsumeres fra frontend. Man skal kunne lage responsive webapplikasjoner som ivaretar interessene til en bruker (ref. UU og brukbarhet).

  • DS3302Interaksjonsdesign

    Hensikten med emnet er å danne et fundament av kunnskaper innen interaksjonsdesign med fokus på utvikling av digitale-løsninger. Emnet tar sikte på å gi en innføring i interaksjonsdesignprosessen og samspillet mellom menneske-maskin. Videre vil studentene få kunnskap om prototyping, identifisering av brukerbehov, designprinsipper, brukskvalitet og tilrettelegging for universell utforming. De vil også få kunnskap om sentrale verktøy knyttet til designprosessen.

  • BOA2100Brukertesting og analyse

    Hensikten med emnet er å danne et fundament av kunnskaper innen brukertesting og analyse av funn i arbeidet med digitale løsninger. Emnet gir en innføring i bruk av ulike teknikker og verktøy som benyttes for å få innsikt i brukerens interaksjon med digitale grensesnitt, hvor målet er å skape gode brukeropplevelser og effektiv bruk. Studenten skal dermed være i stand til å gjennomføre ulike former for brukertesting knyttet til slike løsninger, samt redegjøre for kvalitative og kvantitative funn gjennom ulike teknikker for analyse av brukerdata. Innsiktsarbeid og identifisering av brukerbehov er også sentralt i dette emnet, samt hvordan brukertesting kan inkluderes som en del av interaksjonsdesignprosessen. I tillegg skal de utvikle kunnskap om hvordan brukerne tenker, handler og søker informasjon i bruken av digitale grensesnitt.

  • VALUTV999-30Valgemner eller utveksling 30 studiepoeng

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • DPR5100Designprosjekt

    Emnets formål er å gi studentene videregående kunnskap om planlegging og design av interaktive løsninger.

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten videregående kunnskap om teorier knyttet til interaksjonsdesign og hvordan mennesker interagerer med all den teknologien som omringer oss i hverdagen. Emnet gir også en innføring i hvordan vi visuelt oppfatter informasjon og hvordan dette kan utnyttes i design av bruksvennlige interaktive løsninger.

    Emnet vil gjennomføres som et designprosjekt knyttet til en digital løsning, hvor studentene får kunnskap om de ulike trinn som er en del av en slik design- og utviklingsprosess - fra konseptutvikling til ferdig produkt.

  • BU5202Forbrukerpsykologi

    Hensikten med emnet er å gi studentene en grunnleggende innføring i hvilke faktorer som styrer og påvirker forbrukernes atferd, og hvordan man i utvikling av digitale løsninger kan dra nytte av disse faktorene. Det legges spesielt fokus på å kartlegge forhold omkring behov for varer og tjenester, hvilke beslutningsprosesser som ligger bak kjøp av en vare eller tjeneste, og hvordan varer og tjenester brukes. Etter fullført emne skal studenten ha tilstrekkelig innsikt og kompetanse til å kunne benytte ulike teorier og modeller til å beskrive hva som leder frem til forbrukernes valg av vare eller tjeneste, samt kunne beskrive hva som skjer etter kjøp og hva som påvirker fremtidig kjøp.

  • PRO203Smidig prosjekt

    Hensikten med emnet er å gi studenten en dypere erfaring i å mestre helheten i et større prosjekt, med vekt på anvendelse av en smidig metode: Scrum. Scrum er et smidig prosessrammeverk for å utvikle innovative produkter og tjenester, spesielt egnet for programvareutvikling. Gjennom en prosess for utvikling av en teknisk løsning skal studenten planlegge og gjennomføre en omfattende prosjektcase for en bedrift i en tverrfagelig gruppe, og vil få trening i å bruke moderne agile teknikker og verktøy underveis.

  • PJ6100Undersøkelsesmetoder

    Emnet skal gjøre studenten kjent med strategier og metoder med særlig vekt på undersøkelser som har relevans for informasjonsteknologibransjen. Forskningsundersøkelser er en syklisk prosess der tilnærminger er justert og raffinert over tid.

    Målet med dette emnet er å gi studentene en grunnleggende forståelse av forskning som en konseptuell, empirisk og praktisk tilnærming til å samle ny innsikt og kunnskap innen informasjonsteknologi. Undervisningen fokuserer på anvendt forskning innen informasjonssystemer og informatikk og presenterer studentene for relevante metoder fra dette domenet, sammen med deres muligheter og begrensninger.

    Emnet er et støtteemne til hovedprosjektet, primært i forhold til utvikling av undersøkelsesstrategi, anvendelse av hensiktsmessige metoder for datainnsamling og rapportskriving.

  • BAO304Bachelorprosjekt

    I dette emnet får studentene yrkeserfaring ved å gjennomføre et IT-prosjekt i en bedrift. Studentene skal demonstrere bred kunnskap om sentrale temaer og teorier, samt vise ferdigheter i metode, bruk av verktøy og teknologier innenfor fagområdet. Prosjektet gjennomføres i grupper og resultatet av arbeidet dokumenteres i en prosjektrapport. Prosjektleveransen defineres og utvikles i samråd med bedriften, samt at studentene følges opp av en intern veileder ved skolen. Dette emnet bygger også på tidligere emner i bachelorløpet, i form av blant annet kunnskap om utviklingsmetoder, risikohåndtering, prosjektarbeid og prosjektstyring. Utover dette må også studentene regne med å sette seg inn i ny kunnskap relatert til prosjektet de skal gjennomføre. Det kan være knyttet til bruk av programmeringsspråk, metode eller programvare. Emnet har en sterk arbeidslivsrelevans og studentene får reell og nyttig arbeidserfaring i løpet av prosjektperioden.

Hva kan du bli?

Bachelor i interaksjonsdesign er et praksisnært studium, og studentene benytter seg av de samme verktøyene og metodene som brukes i bransjen. Det er et stort behov for dyktige utviklere, og flere av våre studenter har fått fast jobb før studiet er fullført. 

Som ferdigutdannet kan du blant annet søke jobb som:

  • UX-designer
  • Interaksjonsdesigner
  • Webdesigner
  • Webutvikler
  • Webmaster

Etter det andre året kan du også søke om å ta en industribachelor, der du får jobbe, tjene penger og starte karrieren din mens du utdanner deg.

Bilde av Håkon Hess utenfor en bygning.

Håkon fant sin nye lidenskap på Kristiania

På grunn av sykdom måtte Håkon Hess slutte som elektriker. Nå har han fullført en bachelorgrad i interaktivt design og fått jobb som utviklingsansvarlig.

Møt fagmiljøet

Studenter jobber sammen for å programmere roboter på Kristiania
  • Slik jobber vi

    I løpet av din studietid hos oss vil du få en oppdatert og innovativ utdanning som bygger på det siste innen teknologi og brukertesting. Gruppearbeid er en viktig del av studiet, samtidig som du også får individuelle utfordringer. Kristiania gir deg et verdifullt nettverk med kommende kolleger og arbeidsgivere. Du knytter kontakter med fremtidige samarbeidspartnere innenfor kunst, kommunikasjon og teknologi.
  • Slik er studiehverdagen

    Kristiania er et sted hvor alle passer inn, men hvor du likevel studerer sammen med andre som brenner for det samme som deg. En utdanning fra Kristiania er praktisk orientert, noe som gjør våre studenter ettertraktede på arbeidsmarkedet, også før de er ferdig utdannet. Studentenes egne foreninger gjør at man kan knytte tette bånd over felles interesser, mens inkubatorer som Loftet og Bryggeriet gjør at vi har et yrende og inspirerende miljø for studentenes egne bedrifter.

    På slutten av studiet vil du gjennomføre et bachelorprosjekt ute hos en bedrift, der du får mulighet til å benytte teoretisk og praktisk kunnskap for å løse et problem.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter