Studenter står ved skapene i gangen på skolen
Bachelor
Studielengde:3 år

Markeds­føring og forretnings­utvikling

Med denne unike kombinasjon av markedsføring og forretningsutvikling blir du morgendagens markedsfører – i dag!
OpptakÅpent
Studenter står ved skapene i gangen på skolen

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Innovasjon er ikke forbeholdt gründere. Markedsføring og forretningsutvikling kan – og bør – gå hånd i hånd. For å holde følge med forbrukerne, må bedrifter og virksomheter hele tiden tenke nytt. Alle bedrifter i dag er avhengige av å kunne innovere og utvikle seg i takt med markedstrender og den hurtige teknologiske utviklingen.

Du vil blant annet lære om hvordan:

  • du kan markedsføre nye produkter og tjenester
  • forretningsmodeller stadig utvikler seg og hvordan du kan være med på å utvikle fremtidens produkter og tjenester
  • du kan videreutvikle dine kommunikasjons- og teamferdigheter 
  • du kan lage prototyper, landingssider og markedsføringsinnhold til å teste og videreutvikle konsept

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

15 stp.

15 stp.

15 stp.

15 stp.
  • MFO2100Markedsrettet forretningsutvikling

    Emnet gir en praktisk - teoretisk innføring til hvordan forretningsmodeller har utviklet seg i det siste året, og vektlegger sammenhengen mellom markedsføringsfaget, forretningsutvikling og innovasjon. Emnet tar for seg ulike typer forretningsmodeller, og studenten tilbys verktøy for markedsrettet og eksperimentell utvikling av forretningsmodeller. En innføring i hvordan sette opp en enkel nettbutikk inngår som den del av emnet.

  • SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode

    Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.

    Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.

  • BØK2101Bedriftsøkonomi

    Bedriftsøkonomi er læren om bedriftens interne og eksterne forhold. Målsetningen er å treffe gode beslutninger og forstå hvordan ressurser best brukes til å oppnå målsetningene til bedriften. Dette kurset gir en bred innføring i bedrifters rolle i økonomien og i samfunnet, samt en oversikt over sentrale teorier, metoder og modeller. Det legges vekt på å vise hvordan flere av disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av en bedrift.

    Bedriftsøkonomi omfatter de tradisjonelle bedriftsøkonomisk analyse emnene (regnskap, økonomistyring og finans), men også organisasjonsfag, markedsføring og foretaksstrategi. Hensyn tatt til kunder, omgivelsene for øvrig, og økonomisk lønnsomhet innenfor rammene av bærekraft, tydeliggjør hvordan ulike bedriftsøkonomiske emner henger sammen, både for å inspirere til videre læring og for å gi relevant tverrfaglig forståelse.

  • VALUTP999-30Valgemne, utveksling eller praksis 30 studiepoeng

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • TOK3100Team og kommunikasjonstrening

    Dagens og framtidens arbeidsliv preges av samhandling og teamarbeid. Det at mennesker med ulik utdanning, erfaring og kompetanse jobber sammen anses for å være en suksessfaktor for å løse de komplekse problemstillingene vi står overfor. Emnet gir en innføring i team og gir studenten verktøy for å jobbe med tverrfaglig teamutvikling. Studenten blir introdusert til verktøy for å bli kjent med sine egne styrker og lærer hvordan disse styrkene kan brukes i et team. Videre gir emnet en innføring i kommunikasjon og dialog. Kommunikasjonstrening er en del av emnet; både pitche-trening og trening på muntlig formidling. Det vektlegges hvordan individet kan bli trygg i sin egen formidlingsevne i møte med interne og eksterne aktører.

  • DES3100Design Thinking

    Dette er et innovasjonsemne som gjennomgår grunnleggende prinsipper og metoder for designtenkning og designutøvelse. Emnet fokuserer på en praktisk analytisk forståelse for hvordan man genererer brukerinnsikt og designer produkter, tjenester og kommunikasjon. Emnet omhandler samarbeidende prosesser, co-creation, med smidige metoder som design thinking og konseptskriving i tillegg til «customer journey mapping» o.a. Studentene vil få innblikk i og erfaring med designprosessers ulike faser, med spesielt fokus på innsiktsgenerering.

  • KVM3100Kvantitativ metode

    Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:

    • Beskrivende statistikk
    • Kji-kvadrattesten
    • Korrelasjonsanalyse
    • Variansanalyse
    • Enkel regresjonsanalyse

    Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.

  • SAM3100Samfunnsøkonomi

    Emnet vil omhandle følgende tema:

    • Hva er samfunnsøkonomi?
    • Produksjon og produkttilbud
    • Etterspørsel etter konsumgoder
    • Elementær markedsøkonomi
    • Monopol og monopolistisk konkurranse
    • Regulering av markeder og fordelingspolitikk
    • Kollektive goder og eksterne virkninger
    • Arbeidsmarkedet
    • Innføring i makroøkonomiske begreper
    • Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
    • Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
    • Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
    • Handel og internasjonal økonomi
    • Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
    • Finans- og gjeldskrisene
  • PUP3100Prosjekt, utvikling og produksjon
  • BCR3103Bacheloroppgave

    Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling innenfor bachelorstudiets fagområde som skal besvares i oppgaven. Oppgaven skal være forankret i relevant teori og studentene skal presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.

    1. Empirisk oppgave

    I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.

    Anonyme spørreundersøkelser

    • Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
    • Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.

    Bruk av eksisterende data (sekundærdata)

    • Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
    • Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.

    Eksperiment

    • Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.

    Intervju

    • Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
    • Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
    • Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
    • Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5- 10 deltagere per fokusgruppe.

    Observasjon

    • Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.

    Tekst/dokument/innholds- analyse

    • Tekst/dokument/innholds- analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
    • Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca 8 - 10 analyseenheter anbefales).

    Metodetriangulering

    • Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.

    2. Teoretisk oppgave

    • Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
    • Det er anbefalt at en teoretisk oppgave diskuterer ca 10 forskningsartikler.
    • Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.

    3. Prosjektoppgave

    • En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører er et praktisk arbeid som bør være til nytte for en bedrift / organisasjon.
    • En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell /plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan /strategi, journalistisk produkt eller lignende.
    • Studentene skal knytte prosjektet opp til aktuell teori på fagfeltet, og en prosjektoppgave stiller like krav til teori og teoretisk diskusjon som en empirisk oppgave. En prosjektoppgave skal vurderes basert på det akademiske arbeidet som leveres.
    • Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
    • Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.

    Omfang på bacheloroppgaven er 8000 - 12 000 ord. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave). Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes ikke som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.

Hva kan du bli?

Dette er studiet for deg som vil markedsføre fremtidens produkter og tjenester, eller være med å starte opp noe helt nytt.

Med en bachelorgrad i markedsføring og forretningsutvikling i lomma kan du jobbe i markedsavdelingen i nye og etablerte bedrifter, eller jobbe med forretningsutvikling og innovasjonsprosjekter. Du får bred kompetanse som kan brukes i markedsføringsroller, for eksempel som markedskoordinator og i innovasjonsprosjekter, for eksempel som prosjektkoordinator eller forretningsutvikler. 

Etter endt bachelorgrad er det også mulig å gå videre med en mastergrad.

Thea Emilie Horgen og Aurora Kristine Jørgensen foran en murvegg

Studentforeningen som gir venner og internships

– Jeg hadde kun gått på Kristiania i noen måneder før jeg fikk internship, sier Thea Emilie.

Møt fagmiljøet

  • Disse møter du

    • Studieprogramleder Sarah Joy Lyons-Kokkin bruker sin erfaring fra små organisasjoner og oppstartsbedrifter til å gi studentene en praktisk tilnærming til markedsføring, innovasjon og entreprenørskap.
    • Borghild Brekke Hauglid er en entusiastik pedagog med fokus på kreative læringsprosesser, endringsledelse, innovasjon, team og kommunikasjon, og hun bidrar aktivt til forskningsmiljøet innen Arbeidsintegrert Læring (AiL).
    • Marius Opheim Thomassen har bred erfaring fra teknologi og markedsføring og har jobbet for Google og Norsk Tipping. Han kombinerer ledererfaring med entreprenørskap i sin undervisning i digital forretningsutvikling.
    • Katusha Otter Nilsen er utdannet statsviter og har erfaring som kursholder for Oslopolitiet, politiske ungdomsorganisasjoner og fagbevegelsen. Hun er kjent for å skape engasjement i klasserommet.
  • Slik er undervisningen

    • Vår pedagogikk har gjort at våre studier scorer høyt i studentundersøkelser, og våre studenter driver selv flere aktive organisasjoner og foreninger som gjør at du kommer enda tettere på bransjen du utdanner deg til.
    • Undervisningsformene og vurderingsformene som brukes er varierte, og du vil få trent deg på å jobbe individuelt og i team, og videreutvikle både muntlige og skriftlige kommunikasjonsferdigheter. 
    • Med dyktige gjesteforelesere fra både det offentlige og næringslivet, samt mulighet for praksis, får du oppdatert kunnskap for morgendagens arbeidsliv.
    • I tillegg til forelesninger og gruppearbeid vil det vektlegges studieformer som krever aktiv innsats gjennom engasjement og innlevelse fra deg som student, som for eksempel faglige diskusjoner, caseoppgaver, prosjektoppgaver, workshops og bedriftspresentasjoner.

Markedsføring og forretningsutvikling går hånd i hånd. Vi bruker verktøy fra innovasjonsfaget og anvender det i markedsføringsarbeid. Studentene får øvd seg på å utvikle konsepter og markedsstrategier.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner. 
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter