Nøkkelinformasjon
Topp moderne fasiliteter
Fornøyde studenter
Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.Gjesteforelesere
Vi har pedagoger som selv jobber ute i bransjen, men har også mange gjestepedagoger på høyeste nivå.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
På dette studiet må du innfri krav om generell studiekompetanse. Tilfredsstiller du spesielle faglige krav kan du søke om unntak. Du må også levere opptaksprøve.Pris
59 500 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
Ved siden av ferdighetsutvikling vil du få mulighet til å jobbe mye scenisk, og utvikle din kunstneriske stemme og signatur. Du vil arbeide med ulike metoder og med et bredt spektrum av materiale og uttrykksformer.
Pedagogene, koreografene og regissørene holder høyt nasjonalt og internasjonalt nivå.
Studiemodell
- BIM200Basiskompetanse i musikkteater 2
Emnet er en videreføring av Basiskompetanse i musikkteater I og fokuserer stadig på grunnlaget for utøvelse av musikkteater gjennom ulike former for ferdighetstrening innen sang, dans og skuespill.
Emnet er i all hovedsak praktisk og fortsetter med tekniske øvelser og grunnlagstrening for viderekomne i danseteknikk, skuespillteknikk og sang/taleteknikk. Mange aktiviteter er knyttet til å bruke flere av disse ferdighetene i kombinasjon, slik som sang og dans, og skuespill og sang. Emnet har også noen teoretiske komponenter som flettes sammen med det praktiske arbeidet.
Emnet har et ekstra fokus på å forstå seg selv i en gruppe, og på hvordan en utøver kan håndtere både etiske og tekniske utfordringer i sitt arbeid.
Basiskompetanse i musikkteater II danner sammen med Scenekunst i kontekst II grunnlaget for emnet Formidling- og fremføringspraksis II. Studentens utvikling i basiskompetanse-emnet vil påvirke måloppnåelse i formidling- og fremføringspraksis.
- BIM300Basiskompetanse i musikkteater 3
Emnet er en videreføring av Basiskompetanse i musikkteater I og II og fortsetter å fokusere på ferdighetstrening innen sang, dans og skuespill. Emnet er i all hovedsak praktisk og inneholder videre arbeid med tekniske øvelser og grunnlagstrening i danseteknikk, skuespillteknikk og sang/taleteknikk. Emnet inneholder også aktiviteter som kombinerer disse ferdighetene, og som utfordrer studenten på hvordan de kan jobbe med ferdighetsutvikling i musikkteater. I Basiskompetanse i musikkteater III er det et spesielt tverrfaglig fokus mellom dans og skuespill. Emnet viderefører arbeidet med å forstå seg selv i en gruppe og håndtere etiske og tekniske utfordringer i arbeidet. Basiskompetanse i musikkteater III må sees i sammenheng med Formidling- og fremføringspraksis III. Studentens utvikling i grunnleggende ferdigheter i Basiskompetanse i musikkteater påvirker måloppnåelsen i Formidling- og fremføringspraksis.
- FOF200Formidling- og fremføringspraksis 2
Formidling gjennom sang og musikk er en viktig del av musikkteaterutøverens spesialkompetanse, og emnet Formidling og framføringspraksis II har et spesielt fokus på kombinasjonen skuespill og sang. Gjennom arbeid med repertoar fra musikkteater-kanon, og andre sjangre må studentene beherske ulike innganger til sang- og tekstformidling. Studentene skal jobbe med forskjellige strategier for formidling til ulike publikumsgrupper og i ulike rom.
Emnet fortsetter også å fokusere på studentens egen kunstneriske signatur gjennom et individuelt signaturarbeid, denne gangen rettet mot spesifikke målgrupper.
Emnet bygger videre på Formidling- og forestillingspraksis I og må også sees i sammenheng med Basiskunnskap II, da studentene er avhengig av å utvikle basiskompetansemålene for å nå målene i Formidling- og forestillingspraksis. Studentens evne til å trekke veksler på hele fagområdet musikkteater vektlegges, og emnet har stor grad av seminarundervisning. I tillegg stilles det høye krav til egenøving og egenarbeid under veiledning.
Møtet med publikum er en viktig arena for læring, og studentene skal blir bevisst hvordan ulike publikumsgrupper og ulik kontekst/lokaliteter, påvirker utøver og materiale
- FOF300Formidling- og fremføringspraksis 3
Musikkteater er en bred formidlingsform med mange ulike sjangre, epoketypiske trekk og metoder. Formidling og fremføringspraksis III skal gi en dypere forståelse for dette. Denne forståelsen er viktig for å være en adaptiv musikkteaterutøver ved endt utdanning.
Emnet bygger videre på Formidling og fremføringspraksis II, og deles opp i flere ulike prosjekter som har ett til tre av hoveddisiplinene, sang, dans og skuespill, som hovedfokus. Emnet må også sees i sammenheng med basiskompetanse III, da studentene er avhengig av å utvikle basiskompetansemålene for å nå målene i Formidling og fremføringspraksis.
Studentens evne til å trekke veksler på hele fagområdet musikkteater vektlegges og det er stor grad av seminar og veiledet arbeide, men også høye krav til egenøving og egenarbeid under veiledning.
Møte med publikum er en viktig arena for læring, og studentene skal bli bevisst hvordan ulike publikumsgrupper og ulik kontekst, lokaliteter, påvirker utøver og materiale.
- SKK200Scenekunst i kontekst II
Scenekunst i kontekst II er et fellesfag for studieprogrammene ved Institutt for scenekunst. Emnets hovedområder er estetikk og historie, entreprenørskap og refleksjon og formidling. I emnet videreføres og utdypes arbeidet fra Scenekunst i kontekst 1.
Studenten studerer ulike historiske perspektiv i relasjon til samtidige og performative uttrykk og i en kulturell og samfunnsmessig kontekst. Det arbeides også med scenekunstens estetikk og dramaturgiske modeller og innganger.
I entreprenørskap videreutvikler studenten sin evne til kreativt og innovativt selvstendig arbeid, individuelt og i gruppe. Det gis en innføring i metoder for prosjektarbeid. Det arbeides videre med å se scenekunsten og scenekunstnerens muligheter for sosialt-, kunstnerisk- og bærekraftig entreprenørskap.
I emnet får studenten kunnskap om kritisk tenkning og undersøker hvordan denne kan bidra inn i arbeidsprosesser og individuelle uttrykk i scenisk arbeid.
- VAL999-7ADMValgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- BIM400Basiskompetanse i musikkteater 4
Musikkteaterutøverens instrument vil kreve kontinuerlig trening og utvikling gjennom en livslang karriere. Emnet Basiskompetanse i musikkteater IV bygger videre på Basiskompetanse i musikkkteater I-III og gir studenten mulighet til å vedlikeholde og videreutvikle basiskompetansen gjennom veiledning og egenarbeid gjennom ulike aktiviteter. Nytt i basiskompetansefaget er prestasjonsforberedelse og auditiontrening som en egen del av emnet. Emnet krever evne til fokusert egenøving og egenarbeid under veiledning.
I musikkteater er timing og presisjon er viktig i musikkteater, og i dette emnet skal studentene jobbe med disse elementene, blant annet gjennom komedie-materiale. I tillegg legges det stadig større vekt på at studenten skal kunne benytte, beherske og veksle mellom ulike sceniske verktøy fra hoveddisiplinene, tale/sang, bevegelse/dans og formidling/skuespill.
Basiskompetanse IV danner grunnlaget for Formidling og fremføringspraksis IV. Studentens utvikling i basiskompetanse vil påvirke måloppnåelse i formidlingsemnet Formidling og fremføringspraksis.
- FOF400Formidling- og fremføringspraksis 4
Formidling og fremføringspraksis IV går over to semester og består av sceniske musikkteaterprosjekter med forskjellige fokus. Alle prosjektene vises for publikum i ulike scenerom.
Vesentlig i disse prosjektene er at studenten møter en skapende kunstner som regissør, koreograf eller musiker med sitt eget kunstnerskap. I møtet med en skapende kunstner kan en utøver stille sin kunnskap og ferdigheter til disposisjon, eller utøveren kan inngå som en medskapende utøver som bidrar innenfor prosjektets rammer. Studentene møter både eksterne og interne pedagoger som jobber skapende og medskapende i sitt kunstneriske virke. Emnet vil gi studenten en utvidet forståelse for hva musikkteater kan være, og skal arbeide med ulike kombinasjoner av sang, dans og skuespill. I siste semester er Formidling og fremføringspraksis IV i alle hovedsak delt opp i to prosjekter. Det første er studentenes hovedproduksjon, det vil si en fullverdig musikkteaterproduksjon, og det andre er et signaturarbeid i gruppe under veiledning. Alle de ulike prosjektene innen emnet krever at studentene er aktivt deltakende og legger opp til at studentene må benytte de kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg i basiskompetanse-emnene og scenekunst i kontekst-emnene.
- SKK300Scenekunst i kontekst III
Scenekunst i kontekst III er et fellesfag for studieprogrammene ved Institutt for scenekunst. Emnets hovedområder er estetikk og historie, entreprenørskap og refleksjon og formidling. I emnet videreføres og utdypes arbeidet fra Scenekunst i kontekst II.
I emnet viderefører studenten arbeidet med å forstå scenekunsten i samspill med ulike kontekster, og hvordan dette kan brukes prosessuelt og performativt. I emnet undersøker studentene spesielt scenekunst i samtiden, samt aktuell forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
Studenten forbereder seg i dette emnet på et selvstendig yrkesliv, hvor planlegging og utvikling av egen karriere, presentasjon og ferdigheter i entreprenørskap inngår.
- BAO393Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven i musikkteater er en individuell praktisk-teoretisk eller ren skriftlig oppgave over et selvvalgt, faglig tema med relevans for musikkteaterfeltets kunnskapsfelt og praksis.
Studentene får trening i å skrive en oppgave som skal tilfredsstille krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling. Oppgavens tema skal knyttes til kjerneområder i studiet, og studentene skal formulere en problemstilling, innhente informasjon og selv søke relevant teori som grunnlag for analyse og refleksjon i form av en bacheloroppgave. Studenten veiledes individuelt i arbeidet med oppgaven, og får tildelt en veileder etter at forslag til problemstilling og litteraturliste er levert og godkjent.
I den praktisk-teoretiske oppgaven kan kunnskapsgrunnlaget ligge i arbeid med avsluttende eksamen i FFP400 eller i andre dokumenterbare praktiske prosjekter.
Hovedformål med en praktisk-teoretisk oppgave er å kontekstualisere og situere sin praktiske erfaring og forståelse.
Hva kan du bli?
Tidligere studenter hos oss er i dag:
- Utøvere i musikaler
- Skapere av egne forestillinger
- Produsenter
- Aktive innen administrative funksjoner i kulturlivet
Slik gikk Natalie og Karl fra øvingssalen til suksess på musikalscenen
Livet som student
- Musikkteater
- EksamensvisningMusikkteaterstudenter under eksamensvisning 2023
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Kristiania har Norges største kreative og kunstfaglige miljø på universitets- og høyskolenivå i Norge. Du finner våre studenter i alle kreative bransjer i inn- og utland, våre forelesere har ofte selv lang erfaring fra bransjen, og vi har sannsynligvis landets flotteste fasiliteter for deg som vil ta en kreativ utdanning. Vi vet hva som venter deg i arbeidslivet, og vil utfordre deg hver eneste dag slik at du skal lykkes.Slik er studiehverdagen
Vi har et nært forhold til studentene våre og studentene til hverandre. Vi setter humor, lek og eksperimentering høyt, og utfordrer studentene til å utforske nye måter å være kreative på. Vi tror på det å jobbe praktisk, og gjerne tverrfaglig. Derfor vil fasilitetene våre være de samme som de som møter deg når du skal ut i arbeidslivet.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Ordinær søknadsfrist er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Les merBehandlingstid
På dette studiet søker du på studieplass, laster opp egenvurderingsskjema og evt. video. Basert på opptaksprøven tilbys studieplasser cirka 14 dager etter siste opptaksprøvedato.Les merSlik søker du
På Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Slik gikk Natalie og Karl fra øvingssalen til suksess på musikalscenenDrømmer du om å synge, danse og spille på en scene? Da kan en bachelor i musikkteater være perfekt for deg. Vi har tatt en prat med to av våre tidligere studenter, som nå lever av drømmene sine.