Nøkkelinformasjon
Praksis
Du kan søke om praksis i en bedrift som en del av denne utdanningen.Fornøyde studenter
Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.Gjesteforelesere
Har gjesteforelesere med relevant erfaring fra bransjen.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.Pris
38 800 og 37 800 og 36 100 og 35 600 og 35 300 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2024 og Høst 2023 og Høst 2022 og Høst 2021 og Høst 2020
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
Du vil blant annet lære om
- hvordan organisasjoner ledes for å skape verdi for både kunder og samfunnet
- forretningssystemer
- produktutvikling og innovasjonsprosjekter
- etikk, samfunnsansvar og bærekraft
- dataanalyse
Se mer i studiemodellen.
Studiemodell
- FRG3101Finansregnskap
Emnet gir en grunnleggende innføring i finansregnskapets formål og innhold, bokføring, og regnskapsanalyse. De viktigste temaene i emnet er:
- Grunnleggende regnskapsforståelse
- Det dobbelte bokholderis prinsipp
- Bokføring
- Periodisering av inntekter og kostnader
- Renter og avdrag
- Avskrivninger
- Krav til bokføring og dokumentasjon av regnskapsopplysninger
- Årsregnskapet
- Resultatregnskap og balanse
- Vurdering av eiendeler og gjeld
- Regnskapsanalyse
- IS3101ERP-systemer
Hensikten med ERP-systemer kurs er å bygge opp kunnskap og forståelse for bruk og bruk av Enterprise Resource Planning (ERP) i virksomheter. Kurset gir en grunnleggende introduksjon til ERP-systemer både teknisk og organisatorisk. Det legges vekt på problemstillinger knyttet til planlegging, implementering, bruk og vedlikehold av ERP-systemer. Studenten vil også få en grundig forståelse av forretningsmodellering som grunnlag for å utvikle og konfigurere forretningsapplikasjoner. Ved hjelp av anerkjente notater, teknikker og forretningsprosessanalyseverktøy, bør studentene kunne konfigurere en ERP-applikasjon for små og mellomstore bedrifter.
- MAO2100Makroøkonomi
Emnet vil omhandle følgende tema:
- Makroøkonomi
- Nasjonalregnskapet
- Produksjon og tilbud
- Etterspørsel, investering og konsum
- Økonomisk aktivitet på kort sikt
- Konjunkturer og økonomisk aktivitet
- Arbeidsmarked og lønnsdannelse
- Lønnsvekst og arbeidsledighet
- Rente og pengepolitikk
- Pengepolitikk etter finanskrisen 2008-2009
- Penger og inflasjon
- Finanspolitikk
- Finansmarkedet
- ILD2100Innovasjonsledelse
I dette emne vil studentene få en forståelse for hva som kreves ved ledelse og implementering av innovasjoner. I tillegg vil emnet fokusere på ferdigheter som kreves for å lede innovasjonsprosjekter både på strategisk og operativt nivå.
Emnet vil gi en forståelse av kilder til innovasjon i organisasjoner og hvordan organisasjoner kan jobbe med innovasjon både strategisk og operativt.
- IBS2202International Business Communication
Dette emnet gir studentene en attraktiv og ettertraktet kompetanse i tverrkulturell forretningskommunikasjon på engelsk. Studentene får kunnskaper og ferdigheter i tverrkulturell kommunikasjon, internasjonale forhandlinger, forretningsetikk, historiefortelling, utforming av effektive skriftlige og muntlige forretningsbudskap og presentasjonsteknikk. Generelle prinsipper for forretningskommunikasjon knyttes til hvordan ulike faktorer som nasjonal kultur, verdier og organisasjonskultur påvirker kommunikasjon og beslutninger. De vil erfare tverrkulturelle utfordringer i forhandlinger gjennom case, rollespill og simuleringer, der teori anvendes i praktisk problemløsing i relevante tverrkulturelle forretningsituasjoner. En særlig vekt legges også på å tilegne seg ferdigheter i muntlig presentasjonsteknikk gjennom øvelse og tilbakemelding.
Emnet åpner muligheter for å bygge relasjoner på tvers av kulturer, og er spesielt relevant for studenter som ønsker å jobbe i bedrifter med internasjonale kontakter, samt for internasjonale studenter.
Emnet inneholder 5 sentrale studieenheter:
1. Tverrkulturell forretningskommunikasjon:
- Kultur og global ledelse
- Ulike kulturer og atferd i forretningslivet
- Kultur, verdier og normer
- Verbal, ikke-verbal og paraverbal kommunikasjon i ulike kulturer
- Kulturelle dimensjoner og trekk
- Høykontekst- og lavkontekstkommunikasjon
- Relasjoner til tid, formalitet og uttrykk for følelser i ulike kulturer
- Kommunikasjon i globale team
2. Internasjonal forretningsetikk
- Kultur, korrupsjon og bestikkelser
- Bedriftenes samfunnsansvar i et internasjonalt perspektiv
- Forretningsetikk, etisk teori og etiske dilemmaer i fremtidens arbeidsliv
3. Internasjonale forhandlinger
- Forhandlingsteknikker: positional vs principled bargaining
- Analyse av BATNA (Best alternative to negotiated agreement) og ZOPA (Zone of possible agreement)
- Forberede, gjennomføre og analysere forhandlinger
- Forhandlingsteknikker og -stiler i tverrkulturell kontekst
- Språk, tone og stil i forhandlinger
4. Historiefortelling i forretningskommunikasjon
- Historiefortelling som et strategisk konsept for internasjonal merkevarebygging
- Historiefortelling som et kommunikasjonsverktøy for ledelse og for å lede endringer i organisasjoner
- Historiefortelling som et verktøy for å promotere opplevelser og kulturelle attraksjoner til et internasjonalt publikum
- Co-creation og kundeinvolvering i internasjonale merkevarer
5. Kommunikasjonsstrategier og -ferdigheter
- Skriftlig forretningskommunikasjon
- Muntlig forretningskommunikasjon
- Digital forretningskommunikasjon
- Form, budskap og medium: å skrive positive, negative og overtalende budskap
- Skrive forretningsrapporter og proposals
- Skrive CV og jobbsøknader
- Skrive akademiske essay
- Utvikle og holde muntlige presentasjoner
- ELI2102Endringsledelse og innovasjon i praksis
Dagens- og framtidas arbeidsmarked preges av hyppige endringer og omstillinger. Dette får konsekvenser på individ, organisasjon og samfunnsnivå. Nærmere bestemt har OECD definert hvilke evner organisasjoner og individer bør ha for å lykkes og mestre i dagens samfunn gjennom "21 century skills". I underkategorien "Learning and innovation skills" - defineres evner som kreativitet, ledelse og samarbeid som sentrale og etterspurte. Dette støttes av undersøkelser utført av World Economic Forum som lister opp topp 10 kompetanser arbeidsgivere ser etter. I 2020 var topp tre etterspurte evner: Problemløsning, kritisk tenkning og kreativitet. Samtidig retter flere organisasjoner fokuset mot intraprenørskap som begrep; innovasjonsprosesser internt, innenfor virksomhetens "fire vegger" - behovet for mennesker til å kunne lede og delta i disse kreative og innovative prosessene er særlig etterspurt og ettertraktet i dagens og fremtidens arbeidsmarked .
Endring og innovasjon i praksis har som formål å utvikle studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og innovasjonsprosesser slik at studentene kan fungere som endringsagenter og intraprenører i arbeidsmarkedet etter endt utdanning, og dermed svare på arbeidsmarkedets og arbeidsgiveres behov.
Emnet har fokus på arbeidslivsintegrering, og gjennomføres som en praksisnær læringsprosess der studentene skal jobbe med å løse reelle problemstillinger fra virksomheter gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap og deltakelse i veiledning og innovasjonsprosesser på campus.
I dette emnet tar vi sikte på at studentene skal få et bevisst forhold til sin egen rolle som endringsledere på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå, og tilegne seg relevante kunnskaper og ferdigheter som gjør dem i stand til å fungere i slike roller. Det legges vekt på at endringsledelse innebærer å forløse de gode ressursene som finnes i organisasjoner gjennom prosesser som er godt planlagt og gjennomført.
Sentrale temaer i de ulike nivåene
Individnivå
Aktør eller brikke? Medarbeiderskap som perspektiv og mulighet
Individet som endringsagent og endringsleder
Positivt lederskap og jakten på de positive kreftene
En endringsleders oppgaver i endringsprosesse
Faktorer som skaper motivasjon for endring
Organisasjonsnivå
Kreative prosesser i grupper og team
Faktorer som skaper motivasjon for endring
Prosessledelse; metoder og ferdigheter
Håndtering av mangfold, konflikter og motstand i endringsprosesser
Organisatorisk læring og organisasjonsutvikling
Endringsledelse; fra plan til praksis
Samfunnsnivå
Endringsbølgene og kunnskapssamfunnet
Demokratiske endrings- og innovasjonsprosesser
Medarbeiderdrevet innovasjon
- IIN2100International Internship
Formålet med emnet er å gi studentene internasjonal kompetanse og relevant arbeidserfaring gjennom en kombinasjon av undervisning/veiledning og praksisutplassering i en europeisk bedrift. Bedriften skal være relevant for studentens eget studium. Praksisopplæringen skal være variert, veiledet og vurdert, og betraktes som en læringsarena på samme måte som undervisningen. Høyskolen skal vurdere arbeidsgiver for godkjenning av praksisplass, og slik bidra til å sikre at studentene får jobbe med relevante arbeidsoppgaver og får oppfølging og tilbakemelding på arbeidsplassen.
Emnet gir studentene en attraktiv og ettertraktet kompetanse; de vil lære å anvende teori i praksis, bygge tverrkulturelle relasjoner, kommunisere profesjonelt på engelsk, få erfaring i å tilpasse seg ulike arbeidslivskontekster og organisasjonskulturer i et internasjonalt miljø, og skape muligheter for å knytte internasjonale kontakter.
I den faglige delen av emnet vil studentene få innsikt i generelle prinsipper for forretningskommunikasjon på engelsk og utvikle ferdigheter i praktisk skriftlig forretningskommunikasjon som forbereder dem til arbeid i praksisbedriften. Videre vil studentene utvikle kunnskap om kulturforståelse og forretningsetikk, og få innsikt i hvordan ulike faktorer som nasjonal kultur, verdier og organisasjonskultur påvirker kommunikasjon og beslutninger i organisasjoner. Denne kunnskapen vil være relevant både for arbeidslivet generelt og for praksisperioden spesielt, og skal implementers i arbeidet med mappen som studenten jobber med i praksisperioden. Etter praksisoppholdet skal studenten skrive en faglig fordypningsoppgave som tar utgangspunkt i praksisoppholdet og relevant, selvvalgt pensum fra sitt bachelorløp.
- RVK2100Reklame og visuell kommunikasjon
Alle som vil selge noe, få oppmerksomhet, vinne tilslutning til en idé, må forholder seg til konkurrenter i et marked. I markeder for dagligvarer, klær, reiseliv, app'er for iOS og Android, musikk, uteliv, kulturelle opplevelser, er det ikke en mangel på tilbud. Over lengre tid ser man at mange av de samme leverandørene dominerer sin kategori. Når ny-etableringer overlever, og vinner markedsandeler representerer de som regel en ny kategori, og de har fått tilført sin vare en sosial verdi. En produksjonen av forestillinger som skaper sosial verdi er det som et reklamebyrå, et pr-byrå, og/eller en markedsavdeling har som fremste oppgave å utvikle og vedlikeholde.
I valgfaget RVK2100 er ambisjonen å etterligne hvordan et reklamebyrå eller en markedsavdeling arbeider med kampanjer som differensierer og skaper slike konkurransefortrinn.
1. Intro
1.1 Reklamens grunnfunksjon
- Dramatisere bedriftens relative konkurransefortrinn i et marked.
- Overblikk over verktøy som benyttes for å briefe kreative byråer.
- Den sosiologiske transformasjonen av produkter til merkevarer.
- Merkevarer som kulturelle ikoner.
- Kollektive mentale kategorier og hierarkier som utgangspunkt for strategiske kommunikasjonsplaner.
1.2 Hva menes med semiotisk univers?
- Hva dekodes som hva?
- Farger. Former. Kontekster.
- Visuelle og verbale stimuli.
1.3 Mediekanaler og målgrupper
- Hva kjennetegner de mest benyttede mediekanalene mht brukere, dramaturgiske muligheter og synergieffekter?
2. Budskapsutvikling
- Hvordan identifisere bedriftens relative unike egenskaper overfor en målgruppe?
- Kreativ dramatisering av fordelene ved oppfattet unikhet i produktet.
- Foto og video som virkemiddel for å dramatisere egenskaper.
- Kategoriseringens uendelighet.
- Kraften i Ny, Eldst, Hurtigst voksende, Ledende, Mest solgte, med mer.
- Hvilke kulturelle fortellinger ligger til grunn for at slike differensieringsstrategier virker?
- Posionering som re-definerer konkurrenten.
- Hva signaliseres gjennom hvilke bedriftsnavn?
- Forståelse av semiotikk som psychology of signs i kulturelle settinger.
3. Metaforisk forsterkning
- Produkter som merkevarer gjennom kobling til fortellinger.
- Posisjonering i et mytologimarked.
- Kulturell merkevarebygging gjennom bla kobling til pop-kulturelle fenomener og ¿det nye
- Sammenheng mellom politikk, kulturelle brytninger og merkevarer.
4. Semiotisk forsterkning
- Hva snakker hvordan, uten ord?
- Visuelle forsterkere og vampyreffekter.
- Semiotikkens rolle i å fasilitere fremtryllingen av assosiasjoner.
- Semiotisk forsterkning av divergensstrategier.
5. Kjennetegn ved den kreative industrien
Evige utfordringer knyttet til å forstå målgrupper og fenomeners gruppepsykologi.
- Den evige praten om det nye.
- Personlig posisjonering i den kreative industrien.
- Semiotisk fremtoning som arbeidstaker i den kreative industri.
- VHA2200Bærekraftig og digital varehandel
Norsk varehandel er en stor og viktig sektor som utgjør ca. 10 % av brutto nasjonalprodukt og har ca. 370 000 sysselsatte. Varehandelen har vært gjennom enorme endringer de siste årene, med en økende dominans av kjeder og kjøpesentre, og en konsentrasjon av markedsandeler og makt både blant leverandører og butikkjeder. Mange spår nå at nye og større disruptive endringer står for tur, med en sterk vekst i e-handel, noe som gir nye utfordringer - og muligheter, både for eksisterende og nye aktører. Formålet med dette kurset er å gi en grundig innføring i varehandelsledelse, inkludert butikk- og kjededrift, styring av leverandørrelasjoner, og utvalgte strategiske temaer innen varehandel.
Emnet er spesielt nyttig for studenter som ønsker å jobbe i varehandel (e-butikk, butikk, butikkjeder, kjøpesentre), hos leverandører til varehandel (typisk store merkevareleverandører), i konsulentvirksomhet med fokus på varehandelsbransjen eller andre med interesse for distribusjonssystemer, markedsføringskanaler, markedsstrukturer og vertikale inter-organisatoriske strukturer.
Del 1: Introduksjon til varehandelsledelse
Denne delen vil gi en generell introduksjon til varehandelsledelse. Temaer inkluderer introduksjon til varehandel, strategi i varehandel, lokaliseringsvalg, sortimentsstyring, kanalvalg og logistikk, butikkmarkedsføring, prising og ledelse av ansatte i varehandel.
Del 2: Forsyningskjeder og markedsføringskanaler
Denne delen vil gi grundig kunnskap om valg og styring av markedskanaler. Temaer inkluderer funksjoner og rollefordeling, organisering av markedskanaler, integrasjon og samarbeid, tillit, makt og konflikter i markedskanaler, og internasjonalisering.
Del 3: Strategiske allianser
Denne delen fokuserer på alle former for alliansebygging i markedsføringskanaler og distribusjonssystemer fra produksjon til markeder. Utvikling, organisering og problematiske sider ved alliansebygging blir diskutert. Endringsprosesser, konfliktstyring og roller blir viktige faktorer her.
Del 4: Bærekraftig markedsføring i varehandel
Bærekraftig utvikling er sentralt i varehandelsstrategi. Både miljømessige sider, sosial utvikling og effektivitet vil være ulike dimensjoner som samlet inngår i virksomhetsstyringen i varehandel. Det legges her vekt på sentrale begreper og forståelse for sirkulær økonomi som grunnlag for ledelse av varehandelsbedrifter ned mot konsumenter i markedet.
Del 5: E-varehandel
I denne delen av kurset ser vi spesifikt på elementer som er knyttet til elektronisk varehandel. Det gis en grunnleggende innføring i nødvendig teknologisk infrastruktur for å utføre e-varehandel. Blant annet fokuseres det på ulike kanaler og betalingssystemer.
Kursdelen er både knyttet opp mot B2C og B2B markeder.
Del 6: Digital markedsføring
- Videre vil studenten få kunnskap om tradisjonell og digital markedsføring. Diskusjoner om forskjeller og likheter mellom digital og tradisjonell markedsføring gjennomføres med studentene, der fokus vil være blant annet på integrert og enhetlig markedsføring.
- Det er et vesentlig fokusområde å etablere en prosess for E-markedsføringsplanlegging. Studentene skal forstå at det må være samsvar mellom e-markedsføringsstrategi og forretningsmål, gjennom integrering av offline og online markedsstrategier.
- Studentene skal videre få innsikt i eide, betalte og fortjente medier og de mest benyttede digitale kanaler, inklusivt egne websider, display, betalt søk, affiliate markedsøring og epost markedsføring. I tillegg skal de få mer kunnskap om prototyping, søkemotoroptimalisering, ehandel, webanalyse og mer.
- Det er innlagt ulike praktiske oppgaver, workshops og case-arbeid som innebærer en svært omfattende egeninnsats. Alle må blant annet etablere sitt eget nettsted og installere Google analytics med mer. I tillegg brukes ulike digitale tjenester gjennomgående, derav jevnlige bloggoppgaver som studentene skal utføre.).
- DIG2103Digital markedsføring
Digital markedsføring består av fire deler: (1) digital økonomi og forretningsmodeller, (2) sosial kommunikasjon, (3) e-varehandel og (4) digital markedsføring. Emnet inneholder teoretisk og praktisk jobbing med digital markedsføring.
1. Digital økonomi og forretningsmodeller
- Det digitale samfunnet: I denne delen av kurset vil studentene tilegne seg kunnskap om utvikling av ny teknologi som plattformer, kunstig intelligens (AI), blokkjeder, 3D-print, med mer. Videre ser vi på teknologisk konvergens, nye tjenester og virksomheter, radikale og disruptiv innovasjoner, disruptiv teknologi og andre trender som påvirker samfunnsutviklingen.
- Innen digital økonomi vil studentene lære om transaksjonskostnader, nettverkseffekter, commodity-syndromet, asymetrisk informasjon, oppmerksomhetsøkonomi, opplevelsesbasert økonomi, med mer. Hva er digital økonomi og hvordan den virker i praksis. Hvilke konsekvenser har digital økonomi på mikro- og makronivå.
- En introduksjon til forretningsutvikling og ulike forretningsmodeller.
- Analysere av hvordan digitale nettsamfunn fungerer gjennom å vise til samspill mellom teknologiutvikling, samfunnsendring, konsekvenser for organisasjoner.
- Gjennom hele denne kursdelen vil deltakerne jobbe med å utvikle sin egen digitale studieteknikk og personlige læringsnettverk, som blogg, Twitter, Google Docs, sosiale bokmerker, personlige notatprogrammer, søkeferdigheter, bruk av praksisfellesskap.
2. Sosial kommunikasjon
Endringer om maktbalansen mot forbruker og økt bruk av sosiale mediekanaler endrer kommunikasjonsfaget. Det er en større utfordring å velge metodikk, kanaler og måter å formidle budskap. I denne delen av kurset ser vi nærmere på sosiale medier og krav til engasjement som en viktig premiss for å optimalisere effekt av markedsføringskampanjer. Samtidig påvirker teknologi og endring i medievaner kjøpsreisen, og innvirker på hvilke spørsmål og følelser kunden opparbeider seg i de ulike fasene frem mot å ta en beslutning. Vi ser nærmere på virksomheter som benytter sosiale kanaler og nettverk til å berøre, begeistre og engasjere kunder og andre interessenter med sine historier. For å høste gevinster og få konkurransefortrinn gjennom tiltakene, er det avgjørende å forstå hvilke krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med den vi ønsker å nå.
- Endringer i medievaner og digital kundereise
- Integrert markedskommunikasjon - samspill av egne, fortjente og betalte kanaler
- Teknologiens rolle i markedsføring; store data, kunstig intelligens og AR-teknologi
- Kommunikasjonsplattformer og sosiale nettverk
- Strategisk budskapsutvikling, innholdsmarkedsføring og innholdsproduksjon
- Hva kan vi lære av de som har lykkes, basert på konkrete case
Etter endt modul skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap med sentrale metoder, analyser og arbeidsprosedyrer i forbindelse med planlegging, implementering og kontroll av en kommunikasjonskampanje i sosiale medier.
3. E-varehandel
- I denne delen ser vi spesifikt på elementer som er knyttet til elektronisk varehandel.
- Det gis en grunnleggende innføring i nødvendig teknologisk infrastruktur for å utføre e-varehandel. Blant annet fokuseres det på ulike digitale flater og betalingssystemer. Resultatet av arbeidet er at du lager din egen nettbutikk.
- Du lærer å jobbe strukturert med målsetninger og måltall.
- Du får råd og tips til hvordan du kan bygge din digitale identitet
- Kursdelen er både knyttet opp mot B2C og B2B markeder.
4. Digital markedsføring
- Du får kunnskap om tradisjonell og digital markedsføring. Hva er forskjeller og likheter mellom digital og tradisjonell markedsføring? Hvordan kan de to perspektivene integreres med enhetlig markedsføring (omnikanal).
- Prosess for e-markedsføringsplanlegging. Studentene skal forstå at det må være samsvar mellom e-markedsføringsstrategi og forretningsmål, gjennom integrering av offline og online markedsstrategier.
- Studentene skal videre få innsikt i eide, betalte og fortjente medier og de mest benyttede digitale kanaler, inklusivt egne websider, display, betalt søk, affiliate markedsøring og e-postmarkedsføring. I tillegg skal de få mer kunnskap om prototyping, søkemotoroptimalisering, e-handel, webanalyse og mer. I emnet benyttes det flere forskjellige læringsformer, blant annet forelesninger, studentpresentasjoner, faglige diskusjoner i undervisningsrommet og via klassens Facebook-side og onlinekurs fra selskap som Google og Facebook.
Det er praktiske oppgaver, workshops og case-arbeid som innebærer en svært omfattende egeninnsats. Alle må etablere sitt eget nettsted (blogg), installere Google analytics med mer. I tillegg brukes ulike digitale tjenester gjennomgående, derav jevnlige bloggoppgaver som studentene skal utføre.
- MHV2100Digital innholdsproduksjon
Dette er et valgene som kombinerer både teori og praktisk forståelse for digital innholdsproduksjon. Faget retter seg spesifikt mot digital innholdsproduksjon for digitale kanaler. Faget vil være en blanding mellom teoretisk undervisning og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med oppgaver i visuell kommunikasjon der fotografiet og det multimediale har en fremtredende plass. Studentene skal gjennomføre arbeid både individuelt og i grupper gjennom semesteret. Teoretiske forelesninger kombineres med praktiske øvelser i produksjons arbeid og visuell historiefortelling . Eksamensoppgavene vil være i fokus og selve produksjonen er læringen i slutten av kurset.
Dette emnet fokuserer på produksjon av innhold. Strategi er en del av teorien i emnet, men fokuset ligger på produksjonsferdigheter og narrative kunnskaper i visuelle disipliner som film og fotografi. Studenten skal produsere filmer med et definert bukdskap mot et definert publikum, med et troverdig innhold.
Følgende tema vil være sentrale i emnet:
-
Bildekommunikasjon, visuell retorikk og semiotikk
-
Å skape resultater gjennom teori anvendt i praksisfeltet
-
Etikk og refleksjon over bilders bruk og effekter
-
Kamera- og lyslære
-
Kreativ brief
-
Postproduksjon: Photoshop, bridge, arkiveringsrutiner og systematisering.
-
Publisering på sosiale medier.
-
Lesning av mediebildet
-
Multimediale grunnprinsipper
-
Det fotografiske triangel (fokus på film og fotografi).
-
Dramaturgi og fortellerteknikk i bilder og film
-
Visuell retorikk
-
Storyboard og manusutvikling.
-
Hvordan bygge en historie.
-
Kommunikasjon og etikk
-
Multimedia (Film, lyd, stills)
-
Opphavsrett og rettigheter.
-
Prosjektstyring.
-
Sosiale medier og fotografi/film.
-
Postproduksjon
-
Sosiologi og antropologi i fotografi
-
Samfunnsforståelse
-
Markedsinnsikt
-
Sosiale medier og Historiefortelling
-
Arbeidsmetodikk for fotografisk arbeid med ukjente, sosial ulikhet og religionsbakgrunn.
Dette er et valgfag som kombinerer teori og praktisk forståelse.
-
- LMN2100Leadership and Management in the Nordic Model
Hva er det som kjennetegner den nordiske lederstilen? Hvordan definerer vi den, og hva er den historiske, strukturelle og kulturelle bakgrunnen for dens utvikling? Hvordan kan du utvikle en intern karriere basert i Norden eller i en nordisk organisasjon hvor som helst i verden?
Dette emnet vil gjøre studentene i stand til å forstå og praktisere elementer i nordisk lederstil, basert på introduksjon til den underliggende nordiske kultur og synet på menneskelig natur, og metodene som brukes i det daglige arbeidet som leder, som problembasert læring, gruppearbeid og frihet med ansvar.
Sentralt i dette emnet er det å jobbe med caser om nordiske organisasjoner og elementer fra praksis i form av kontakter med bedrifter. En viktig del av emnet er utvikling av et skriftlig prosjekt, der studentene skal jobbe med en organisasjon fra hjemlandet som kommer inn i eller videreutvikler seg i Norden - alternativt for nordiske studenter: en nordisk organisasjon som kommer inn i eller videreutvikler seg i et land som studenten ønsker å bo i.
- PSY999-1Valgemner psykologi: PSY2200 og KHD2100
Består av to emner:
-
Cultural Psychology and Digitalization (KHD2100)
- LED999-1Studiepraksis og Prosess- og selvledelse: SPR2101 og PSL2100
Består av to emner:
- 6310Kommunikasjon, kreativitet og læring i organisasjoner
Emnet består av to hoveddeler som i omfang er likeverdige: I) Læring, kreativitet og innovasjon, og II) Kommunikasjon og gruppeprosesser.
I) Læring, kreativitet og innovasjon
Organisasjoner er avhengig av endring for å tilpasse seg samfunnsutviklingen. Endring innebærer læring, og nye arbeidsmetoder. Denne delen av emnet gir deg en innføring i kreative metoder for å oppnå læring i organisasjoner. En forståelse for læring og kreativitet gir underlag for å løse problemer og jobbe på en ny måte. I emnet lærer du metoder og verktøy for hvordan du kan forstå og legge til rette for kreativitet og læring i grupper og organisasjoner.
II) Kommunikasjon og gruppeprosesser
Denne delen av emnet gir en innføring i teori om kommunikasjon og gruppeprosesser knyttet til pedagogiske problemstillinger. En vil gjennom dette emnet kunne utvikle selvforståelse, forståelse for andre, og forståelse for samspillet med andre i ulike kontekster. Sentrale tema vil være kommunikasjonsteori, teori om grupper og team, samspillsprosesser, interkulturell kommunikasjon, sosialisering, sosiale nettverk og sosial kapital.
- 7402Østlig psykologi, meditasjon og mindfulness
Stadig flere får øynene opp for all den psykologiske visdommen som finnes i østlig tenkning, særlig fra buddhismen og yoga. Helt siden Siddharta søkte innsikt gjennom stille meditasjon under bodhi-treet, har buddhistene vært fokusert på å oppnå uforstyrrede mentale tilstander for å redusere unødvendig lidelse og øke positive kvaliteter som bevissthet, innsikt, visdom, balanse og sinnsro.
Moderne vestlig psykologi har gjort mange av disse teknikkene mer tilgjengelige uavhengig av religion og kulturell bakgrunn. Østlige former for meditasjon kommer i mange varianter men felles for alle er at de bremser ned farten i travle sinn. Det er derfor ikke overraskende at de demper stress og restituerer både fysiologisk og følelsesmessig utmattelse.
Vi lever i en digital tidsalder som stiller større og større krav til vår evne til oppmerksomhet, konsentrasjon og selvregulering. I dette emnet vil du få en grundig innføring i den østlige psykologiens teknikker og innsikt som hjelper oss med å utvikle nettopp disse evnene. I tillegg til solid forståelse for det teoretiske grunnlaget og den historiske og filosofiske bakgrunnen for østlig psykologi, vil du få mulighet til å lære deg og trene på teknikkene og praksisene som presenteres.
Det er en sentral målsetning for kurset at du får konkret erfaring med meditasjonspraksis, pusteøvelser og avspenningsøvelser, hentet fra buddhismen, yoga og moderne mindfulness. Du vil også lære hvordan du kan integrere disse i hverdagen din, og hvilke positive endringer teknikkene kan skape i livet ditt. Videre er det en målsetning for kurset at du skal kunne reflektere over og diskutere likheter og forskjeller mellom moderne vestlig psykologi og den tradisjonelle østlige psykologien, i tillegg til å kunne vurdere både styrker og begrensninger ved østlig psykologi i møte med det moderne Vesten.
Det er ingen teoretiske eller praktiske forkunnskaper som kreves for å få utbytte av dette emnet.
- 7401Tenke fort og langsomt - beslutningspsykologi
I en ikke altfor fjern fortid antok både psykologer og økonomer at mennesker tok valgene sine ved å samle inn informasjon og veie fordeler og ulemper ved ulike alternativ mot hverandre. Man skal ikke lete lenge i den virkelig verden før teorien om det rasjonelle mennesket støter på problemer. Noen ganger gjør mennesker så mange pussige valg at det er vanskelig å se for seg at det har ligget en kostnad-nytte-analyse til grunn. Det finnes for eksempel noen som spiser mer enn de selv mener er fornuftig. Noen blir sinte på ungene sine, selv om de vet at det ikke hjelper. Noen røyker. Noen trener for lite. Noen bekymrer seg for ting de ikke kan gjøre noe med.
Særlig er det de to psykologene Tversky og Kahneman som har vist ettertrykkelig hvor rare og uvesentlige ting som påvirker beslutningene til mennesker - helt uten at vi er klar over det. De viste at mennesker, i stedet for å gjøre kjølige, kostnad/nytte analyser som gir et rasjonelt og optimalt resultat, bruker grove tommelfingerregler som stort sett gir et passe bra resultat, men som også skaper klare fordreininger i vurderingene våre.
I dette emnet tar vi for oss historisk bakteppe, grunnleggende teorier og forskning rundt de kognitive prosessene som driver våre beslutninger. Et viktig fokus er studier som viser hvordan vi har systematiske feil og forvrengninger i vår tenkning, og hva dette har å si for hvordan vi tar valg i det virkelig liv.
Denne kunnskapen kan brukes til å hjelpe mennesker å ta sunne valg i hverdagen, samt styre valg og vurderinger i en ønsket retning.
- 7400Positiv psykologi og livskvalitet
Forskere innen positiv psykologi definerer lykkelige mennesker som de som er fornøyd med livet og som har mer positivt humør enn negativt. Forskningen viser at det er noen viktige faktorer som er utslagsgivende for slik psykologisk velvære. Genetikk står for omtrent halvparten av innflytelsen på folks disposisjoner, og om lag ti prosent av lykke kommer fra ytre omstendigheter. Dette betyr at en betydelig prosentandel av det som bestemmer vår lykke er innenfor vår kontroll, våre valgte aktiviteter og vår livsstil. Folk som kan velge hva de gjør, og hvem velger klokt, påvirker om lag 40 prosent av sin egen emosjonelle velvære.
Vitenskapelig forskning har nå belyst de tingene som faktisk gir vedvarende lykke og livskvalitet. For å oppnå dette må du ofte gå gjennom en viktig endringsprosess. Dette er fullt mulig om en person er motivert, har tilstrekkelig kunnskap, og er villig til å utføre de nødvendige tiltakene og holde på de viktige forpliktelsene.
Dette kurset er designet for å utforske begrepene innen positiv psykologi (biologisk, psykologisk, sosialt og emosjonelt), forskning bak konseptene, teknikkene og øvelsene som forbedrer psykologisk trivsel. I tillegg har studentene mulighet til å engasjere seg i en detaljert analyse og evidensbasert endringsprosess i positiv retning ved hjelp av selvvurderings mål og konkret positiv psykologi og aktiviteter som øker livskvaliteten.
- CCR3100Co-creation
Følgende tema vil være sentrale i emnet:
- Forskjellige teorier og innfallsvinkler til samskapt innovasjon.
- Fastsettelse av innovasjonsmål.
- Etnografi og netnography
- Involvering av konsumenter og partnere.
- Ledelse av innovasjonssystemer.
- Verktøy og Metoder for offline og online samskapning.
- Innovasjon utvikling og implementering
- Praksis i å drive et levende nettsamfunn
- ESB3100Etikk, samfunnsansvar og bærekraft
Kunnskap om etikk, samfunnsansvar og bærekraft er viktig både for å ta etisk funderte beslutninger og fordi organisasjoners omdømme og lønnsomhet er knyttet til deres sosiale og miljømessige resultater. Dette emnet gir en grunnleggende innføring i problemstillinger, teori og verktøy innen etikk, samfunnsansvar og bærekraft. Sentrale temaer i emnet er etisk teori, etiske dilemmaer, interessentteori, miljø og bærekraft, og bedrifters samfunnsansvar
- IS4100CRM-systemer
Hensikten med CRM-systemer er å bygge opp kunnskap om og forståelse for bruk av Customer Relationship Management (CRM) i virksomheter. Emnet gir en grunnleggende innføring i CRM-systemer både teknisk og organisatorisk.
- OKS1101Økonomistyring
Økonomistyring er styring av økonomien i en bedrift. Faget Økonomistyring drøfter ulike styringsmodeller gjennom måling og kontroll av driftsregnskap, budsjettering og lønnsomhetsanalyser. Kurset er strukturer i tre deler. Del 1 etablerer ulike kostnadsbegreper og kalkulasjonsprinsipper i driftsregnskapet. Del 2 bygger videre med de foregående elementene inn i budsjettering. Til slutt, del 3 vurderer bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer og prestasjonsmålinger for oppfølging og kontroll. Faget bruker en casebasert metode for å gi studentene mulighet til å vurdere realistiske problemstillinger for næringslivet.
- DIF3100Digital strategi og forretningsutvikling
I dette emnet vil studentene lære sentrale begreper og teorier innen strategifaget, med vekt på innovasjosstrategier og hvordan de kan implementeres ved hjelp av digitale forretningsmodeller og anvendelse av AI og maskinlæring. Det vil benyttes ulike undervisningsformer og pedagogiske virkemidler. I tillegg til ordinær undervisning og work-shops vil studenten besvare obligatoriske arbeidskrav i gruppe, både skriftlig og muntlig.
Spesifikt vil kurset fokusere på følgende:
- Bred kunnskap om sentrale begreper, teorier og metoder fra strategifaget
- De teoretiske fundamenter, strategiske , tilnærminger, metoder og verktøy for å forstå kundedrivere som basis for utvikling av digitale produkter- og tjenester
- De teoretiske fundamenter og generiske strategier, konsepter, tilnærminger og metoder for forretningsutvikling i digitale økologier.
- Betydningen av sosiale medier, kunde- og bruker "felleskap" i forretnings- og produktutviklingen.
- Muligheter og begrensninger for bruk av "sw-roboter" som virkemiddel for å påvirke kunde-communities og utvikling og leveranse av digitale produkter- og tjenester.
- Plattformer og plattformstrategier som utgangspunkt og mulighet for digital forretningsutvikling
- Etikk i digitaløkonomien
- DIT3100Digitalisering og og tjenesteinnovasjon
Emnet gir en grunnleggende kunnskap om tjenesteinnovasjon og dens rolle i digitaliseringen av næringsliv og samfunnet for øvrig. Målet med emnet er å skape forståelse for hvordan ulike perspektiver på hva tjeneste er påvirker måter bedrifter innoverer på og bedriftenes digitaliseringsgrad. I tillegg vil studentene forstå hvordan prosesser for tjenesteinnovasjon hemmes og kan fremmes og hvordan man strukturert kan arbeide med hele organisasjonen for å øke kundenes nytte i digitale forretningskontekster.
Emner dekker blant annet følgende temaer:
- teoretiske perspektiver på tjeneste og tjenesteinnovasjon med fokuset på, blant annet, digitale produkter, prosesser, forretningsmodeller og økosystemer
- rollen som tjenesteinnovasjon spiller i digitaliseringen av næringsliv og samfunnet
- ulike former for tjenesteinnovasjonspraksiser (for eksempel, tjenesteutvikling, tjenestedesign)
- INS302Data science
Data science gir en innføring i hvordan ulike typer data kan innhentes, analyseres og visualiseres. Emnet involverer statistikk, matematikk og algoritmer innen maskinlæring, i tillegg til data-visualisering som fokuserer på hvordan fremstille data på en forståelig måte. Studenten lærer grunnleggende teori og får praktisk erfaring med analyse av reelle datasett.
- IOJ3100Investering og finansiering
Lurer du på hvordan selskaper som Tesla, Equinor eller Netflix foretar sine investeringsbeslutninger? Hvorfor finansmarkedet reagerer hver gang Elon Musk legger ut en ny Tweet? Hvorfor det plasseres penger i aksjer?
I dette emnet gis en innføring i investerings- og finansieringsanalyser. Det vil bli lagt vekt på temaer som prosjektanalyse, lønnsomhetsberegninger, sammenhengen mellom avkastning og risiko, aksjemarkedet og portefølje teori, og styring av arbeidskapital. Målet med dette emnet er å utruste deg med en verktøykasse slik at du kan vurdere lønnsomheten til en investering, analysere risiko, beregne investorers avkastningskrav, og foreta finansielle beslutninger. Emnet skal også dyrke dine evner til å reflektere over hvordan aksjemarkedet kan påvirke bedrifters investerings- og finansierings beslutninger, samt hvordan bedriftens beslutninger igjen påvirker aksjemarkedet. For å opparbeide deg disse kunnskapene skal du jobbe aktivt med å løse spennende og utfordrende oppgaver som til sammen utgjør fundamentet for å forstå de store sammenhengene.
Hva kan du bli?
Du vil kunne påta deg lederroller innen økonomiske og administrative fagområder, og du vil ha kompetansen som må til for å skape nye og verdifulle tjenester som kommer både samfunn og bedrift til gode.
Eksempler på fagområder du kan jobbe innenfor er:
- Innkjøpsledelse
- Regnskap
- Digital forretningsutvikling
- Digital innovasjon
Tar en fremtidsrettet bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Vår forskning vektlegger økonomi, innovasjon, digitalisering og IT. I tillegg er det flere spennende forskningsprosjekter innen anvendt informatikk, informasjonssystemer og interaksjon mellom teknologi og menneske. Våre forelesere har lang erfaring fra både bransje og akademia, og vi benytter relevante gjeste- og timeforelesere som tar sin arbeidshverdag med inn i undervisningen. Dette gjør at du som student blir vant til å løse de samme utfordringene som venter på deg når du er klar for arbeidslivet.Slik er studiehverdagen
Kristiania er et sted hvor alle passer inn, men hvor du likevel studerer sammen med andre som brenner for det samme som deg. En utdanning fra Kristiania er praktisk orientert, noe som gjør våre studenter ettertraktede på arbeidsmarkedet, også før de er ferdig utdannet. Studentenes egne foreninger gjør at man kan knytte tette bånd over felles interesser, mens inkubatorer som Loftet og Bryggeriet gjør at vi har et yrende og inspirerende miljø for studentenes egne bedrifter.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
På Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Aktuelt
- Kristiania-studenter utviklet strikke-app hos FrendIT-studentene ble selv hektet på strikking!