Nøkkelinformasjon
Tverrfaglig
Studiet kombinerer pedagogisk psykologi, sosiologi, filosofi, og arbeidslivspedagogikk som gir deg bred kompetanse.Mange fremtidsmuligheter
Studiet er relevant for jobber innen utdanning, HR, og organisasjonsutvikling, samt i frivillige organisasjoner i både offentlig og privat sektor.Utveksling
Opplev verden mens du studerer! Se hvor du kan dra på utveksling nederst på siden.Opptakskrav
Pris
48 100 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
- pedagogisk psykologi
- sosiologi
- filosofi
- arbeidslivspedagogikk
- hvordan læring skjer i digitale og flerkulturelle kontekster.
Du vil utvikle kunnskap og ferdigheter i veiledning, rådgivning og forskningsmetodikk, og få praktisk erfaring gjennom prosjektarbeid, valgemner eller praksis. Dette gir deg verktøyene til å tilrettelegge for læring og utvikling i ulike miljøer, enten det er i skolen, arbeidslivet eller andre samfunnssektorer. Dette er kompetanse som er svært ettertraktet på arbeidsmarkedet i dag.
Studiemodell
- PED2001Arbeidslivspedagogikk
Emnet omhandler kompetanseutvikling i arbeidslivet og forholdet mellom kunnskap, læring og opplæring i arbeidslivet. Kompetanseutvikling er i kunnskapsøkonomien grunnlaget for organisasjonenes overlevelsesevne. Sentrale temaer i emnet er planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av læring og opplæringssituasjoner på arbeidsplassen. Du vil få kunnskap om sentrale begreper som kunnskap og kunnskapsarbeid, kompetanse og kompetanseutvikling, samt arbeidsplasslæring og livslang læring. I tillegg vil emnet ta for seg ledelse og motivasjon av kunnskapsarbeideren, og hvordan teknologien påvirker hvordan vi utvikler oss og lærer på arbeidsplassen.
- PED2002Læring i digitale kontekster
Gjennom emnet blir studenten introdusert for sentrale temaer, begreper og ulike perspektiver på læring i digitale kontekster. Dette inkluderer utbredelsen og bruken av ulike typer digitale ressurser og verktøy i ulike pedagogiske virksomheter, sentrale forskningsperspektiver, og viktige aspekter som bør vurderes når denne typen ressurser skal benyttes i undervisning og opplæring.
Målet er å ruste studenten med en grunnleggende forståelse for muligheter, begrensninger og utfordringer ved teknologistøttet læring, samt sette studenten i stand til å forstå hvordan man kan planlegge, vurdere og tilrettelegge for pedagogisk praksis i ulike digitale kontekster.
- UTV999-MA-30Utveksling
- VAL999-30Valgemner
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- PED2005Utdanningsvitenskapelig forskningsmetode
Emnet gir en bred innføring i vitenskapelige metoder og forutsetningene for å anvende disse i pedagogiske undersøkelser. Emnet tar for seg både kvalitative og kvantitative metoder, i hvilken sammenheng disse kan anvendes, og hvilke muligheter og begrensninger de har. Emnet omfatter også strategier for utvikling av problemstilling, valg av forskningsdesign, datainnsamling, analysearbeid, vurdering av forskningskvalitet, samt etiske og praktiske hensyn som må ivaretas i en forskningsprosess. Studenten vil i tillegg jobbe aktivt med å forstå og kritisk vurdere vitenskapelige arbeider av ulikt format. Ved fullført emne har studenten et godt grunnlag for å benytte ulike metoder til å planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelse av mindre omfang, og å vurdere metodologisk kvalitet ved eget og andres forskningsarbeid.
- PED2003Læring, kreativitet og innovasjon
Emnet tar utgangspunkt i at kreativitet er noe som kan læres og utvikles. Studenten vil få kunnskap om hvordan kreativitet utvikles i ulike kontekster og hvordan man kan tilrettelegge for læring av kreativitet. Gjennom emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om kreative og innovative metoder og prosesser, deres karakteristika og psykologiske og samfunnsmessige betingelser. Studenten vil etter endt emne kunne forstå hvordan man kan planlegge, vurdere og tilrettelegge for kreativitet og innovasjon på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.
- PED2004Flerkulturell pedagogikk
Emnet tar for seg kunnskap i flerkulturell pedagogikk. Målet er å ruste studenten med grunnleggende forståelse for muligheter, begrensninger og utfordringer ved utdanningsinstitusjoners og arbeidslivets arbeid med etnisk og språklig mangfold. Studenten settes i stand til å forstå hvordan man kan planlegge, vurdere og tilrettelegge for inkluderende pedagogisk praksis og utviklingsarbeid i ulike kontekster, fra barnehage til skole og ut i arbeidslivet. Studenten blir introdusert for sentrale temaer, begreper og ulike perspektiver på det flerkulturelle Norge. Emnet retter oppmerksomheten mot både minoriteter og majoriteten sin rolle i disse prosessene og praksisene.
- PED2000Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven er en avsluttende oppgave der studentene skal utarbeide et selvstendig produkt som enten er (a) et empirisk prosjekt som resulterer i en forskningsartikkel, eller (b) et teoretisk prosjekt som resulterer i en litteraturstudie. Gjennom bacheloroppgaven skal studentene demonstrere evne til faglig fordypning og analytiske ferdigheter. Det endelige produktet skal fremvise kunnskap om pedagogikk eller spesialpedagogikk ved å utrede pedagogisk eller spesialpedagogisk teori og besvare en konkret og selvstendig problemstilling.
Hva kan du bli?
Eksempler på aktuelle jobber:
- Rådgiver innen HR og kompetanseutvikling
- Pedagogisk konsulent i offentlig eller privat sektor
- Prosjektleder innenfor opplæring og utvikling
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
- Fagmiljøet ved Kristiania er dynamisk og engasjert, med erfarne forelesere som kombinerer akademisk kompetanse med praktisk erfaring fra ulike pedagogiske felt. Du vil være en del av et læringsmiljø som legger vekt på tverrfaglig samarbeid, og hvor bærekraft, innovasjon og digitalisering står sentralt.
- Gjennom tett oppfølging og samarbeid med både faglærere og medstudenter, får du mulighet til å utvikle deg faglig og personlig i et støttende og inspirerende miljø.
Slik er studiehverdagen
- Studiehverdagen på Bachelor i pedagogikk er variert og praksisnær, med en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og praktiske prosjekter. Du vil jobbe med reelle caseoppgaver, delta i diskusjoner og få veiledning fra engasjerte faglærere.
- Mye tid brukes også på selvstudier og forberedelse til prosjektarbeid, som ofte gjennomføres i samarbeid med medstudenter. Gjennom studiet får du en balansert hverdag med både strukturert undervisning og fleksibilitet til å jobbe i eget tempo.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Kristiania inngår avtale med dansk universitet om kiropraktorutdanningSlik vil norske pasienter få et enda bedre tilbud!